Hur ser era rastgårdar/burar ut?
(Bildtråd)
Hur ser era rastgårdar/burar ut? och hur har ni tänkt när ni ville bygga den buren/hagen? kan vara kul att få se hur ni har tänkt och hur era burar ser ut! 🙂 Alla är hjärtligt välkomna att skriva i tråden!!
Den här är bara på 4 kvm men är perfekt då den går att plocka isär. Här ska mina föräldrar vara illervakt så buren står på deras baksida. Har den även med till sommarstugan när vi ska sova där ett par nätter. Det blir så varmt i stugan på sommaren och mycket folk som springer ut och in så känns säkrast att ha en uteburen till dom då.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Snygga burar! 🙂
Jossan hur har du löst det med botten på din isärtagbara bur? Jag menar så att inte gräv glada illrar grver sig ur.
Här är mina illrars utebur. Den är inte inredd för säsongen.
Dom kan springa in och ut i stugan hur dom vill genom ett rör som är draget genom stugväggen. Dom har tom två rör in tom. 🙂
#5 den är precis likadan som resten av sidorna 2 st ramar på 2*1m med samma nät där också. Ena takdelen går att öppna annars är allt ihopskruvat.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Använder varken burar eller rastgård just nu. Illrarna är lösa i köket som är nästan halva nedervåningen på huset. Ganska ofta är dom lösa på stallvinden och jagar råttor. Det blir ofta promenader i skogen.. Funderar på att borra ett hål rakt genom köksväggen ut i en tillbyggnad av huset och därifrån bygga en rastgård. Då blir det ännu mer ytor att illra omkring på. Ska bara komma på hur jag löser problemet med kylan. Man vill ju inte ha isande vindar in genom det där röret….
Härligt med stort hus!
#10 Larven va? ❤️😍
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#11 Det är Mandel 🙂
#10 Fast då kommer katterna också ut, och det ska dom inte… Absolut inte alls! :)
#13 Bygg in kattluckan på lämpligt vis, t ex med en liten låda framför, och låt ett smalt rör eller smal öppning leda in som katterna inte kommer igenom. Vet andra som löst det på det viset och liknande, och det fungerar bra.
Jag har sett en hel del gårdar som har ett öppet rör, både långa och korta versioner, och i varmare klimat fungerar det men i kallare klimat blir det i mitt tycke väldigt kallt med mycket kyla och drag in genom röret. Inte så kul varken för människor eller djur.

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2753963373847.2116951.1400562199&type=3
Finns massa bilder på min Facebook där den är mer inredd =).
denna är 15,3kvm.
Oj jösses vad fint ni har det till era illrar! Vad kräver en iller egntligen alltid velat ha en iller men aldrig fattat vad det innebär så skaffade råttor istället :D och kaniner ^^ som jag haft sen jag var lite …. hum ^^
Jag hade 3 illrar ett tag och när vi fick tillökning (mänsklig sådan)🙂 valde vi att göra en bur som illrarna kunde vara i lite längre stunder.
Vi hade en "bur" under altanen (som var drygt 1 m över mark så de hade gott om plats)+en bit utanför, hål i väggen in i krypgrunden till en stor innebur så de kunde gå in också.
Nu har jag en iller igen, barnen är stora nog nu. Han går ut och in genom kattluckan lite som han vill… Det funkar bra nu när det är kallt ute men när våren kommer får det bli någon säkrare lösning eftersom äventyrslusten säkert kommer göra så att han utvidgar sina områden.
Vi var fodervärdar åt honom först då ägaren hade fått smått. Han hade aldrig vant sig vid att vara ute tydligen, så han söker sig (oftast) inte så långt bort.
Kul att se alla burar :-)

Åh tänk den som hade ett fint hägn att visa upp, inte avundsjuk..:P
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Putt :)
😕jag ahr ingen utegård… jag vill gärna ha… men jag orkar inte bygga själv… 😢
Hur långt ner i marken måste man dra nätet eller hur jag ska förklara mig. Dom kräver ju sig ut annars :P
Jag har lagt nät på marken och sedan fyllt på med jord/sand/ bark. Det finns dom som gräver ned nätet och hur långt ned man gör det är ju en smaksak. Sedan kan man välja att inte ha nät alls i botten men då bör man ha något som går ned en bra bit i backen i sidorna så att de inte gräver sig ut.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#25 naturlig skugga är ju det bästa! Det önskar jag att jag hade :) vill gärna se fler bilder på inredning och pälsar i uteburen!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#25 Jättefin gård! Älskar hur trädet hänger över! Så himla fint!
Här håller vi på att bygga ny utebur till pälsarna. Bilder kommer så småningom.
Vi började med att gräva ur en håla ca 50-60 cm djupt, cirka 16 kvm stort. Är inte så säker på måtten så ha lite överseende. Sen fyllde vi upp runt om med grova stenar, försökte göra det så rakt och platt som möjligt. Ovanpå "stenmuren" la vi frigolit för att jämna till det ännu mer och något för lecablocken att stå stadigt på. Innan vi la lecablocken så la vi minknät i botten på gropen och lät nätkanterna gå upp på frigoliten. Ovanpå frigoliten och nätet la vi sen lecablock och murade fast dom. Lecablocken är sedan putsade med cement så att det kommer att hålla för regn och rusk. Nu ska jorden tillbaka runt om ramen och även inne i ramen. Sen ska vi börja snickra på själva buren :-))
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#27 Ja det är himla behändigt att inte behöva bekymra mig för att dom inte får skugga, där är det alltid skugga någonstans under hela dagen.
Jag inser nu när jag letar efter bilder på utegården att jag har inte så mycket nya bilder, skäms på mig! Jag ska gå ut och fota lite på illrarna när dom är där så får ni se sen :)
#28 Tack så mycket, vi är väldigt nöjda själva :) Jag visste så fort vi flyttade hit att där en dag skulle stå en bur till illrarna :)
#30 åh vad spännande! Det vill vi gärna se :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Innan det blir allt för kallt ute så ska vi försöka snickra ihop ett litet isolerat hus också så dom har någonstans att värma sig när det blir kyligare ute :) just nu har dom bara transportburarna att gå in i.
#24 Okej! Tack för svar :)
Underbara bilder Mixxy!
Vad använder ni för material? Vad kostar en utegård ungefär?
Någon som har mått?
#38 tack så mycket :) #39 vi använde 45*45 mm regelvirke till stommen och 45*100mm till bottenramen om jag inte missminner mig. Nätet är putsnät från Biltema, finns även till samma pris på Byggmax. Vår utegård gick nog lös på ca 6000:- med virke, nät, skruv och beslag. Jorden hade vipå tomten redan från förra året då vi grävde ny uppfart till huset. Det är jord blandat med smågrus och det funkar väldigt bra. Vad är det för mått du vill ha? Innermåttet på vår bur är 5*4m.

Här måste jag sätta en liten tass då vi ska börja på våran utebur alldeles snart! 😃
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Dumma jag tog såklart ingen bild men byggde en bur i sommarstugen för några månader sedan. Ca 8 kvm och lätt att montera upp och ner, alla sektioner hänger nu på en bodsvägg!
Köpte putsnät på biltema 500/25 m, billigt obehandlat "ram-material" på bauhaus samt klamrar och klammerpistol. Köpte även massor av buntband billigt någonstans - tror kalaset gick på runt 800 om man räknar på det materialet som användes.
Spikade ihop ramar på 2x1 m, häftade fast nätet och använde buntband för att få ihop det hela. Eftersom jag är virrig så glömde jag köpa med något att behandla ramen med men det ska göras.
Den är bara en meter på höjden vilket gör det spännande för oss människor att vistas i den men eftersom det är tillfälligt känns markyta mer prioriterat för djuren.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus