Allergi mot valp
Fick hem min lilla illervalp för 1,5 månad sen ungefär. Har sedan innan en till iller men henne fick jag som två-åring.
Nu senaste två veckorna har jag fått sån allergi mot valpen att jag behövt ta tabletter, men det känns som att det snart inte räcker..
Jäkla tråkig sits, för vi är både jag och sambon väldigt förtjusta i våran lilla illbatting.
Vad jag förstår det som så är det vanligt att man kan reagera mot valppälsen. Den fäller dom väl första året? Alltså nästa år? Har dom kvar valppälsen efter det också, eller är det vid första fällningen som det mesta försvinner? Känns så uppgivande det här.
Funderar på om man ska försöka stå ut med tabletter och inhalator tills dess, eller om man ska försöka se sig om efter ett annat hem.
Vad har ni för erfarenheter?
Min sambo är allergisk mot okastrerad iller. Vi har två valpar hemma och han reagerar på dem, men det kommer att upphöra när de kastrerades. Försök att stå ut, ha inte valpen i sängen/sovrummet och invänta ålder för kastrering så blir det nog bättre sen.
Även när det är en hona? Låter ju betryggande då iofs, ska kastreras i vår/vinter. :)
Många med allergi upplever valpar och brunstiga djur som värst, och många reagerar endast på det. Kan du stå ut så gör det för det blir troligen lättare framöver.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag reagerade väldigt mycket när jag tog hem min första illervalp med att få massa utslag/eksem på mina underarmar och runt ögon och mun.
Men envis som jag var så ville jag inte göra mig av med min iller så jag uthärdade och efter 1,5 månad så la det sig för mig i alla fall.
Idag har jag haft 7 illrar under 8 års tid.
Men du/ni måste ändå ta ett beslut hur ni ska göra, bara för att det gick bra för mig innebär ju inte att det går bra för någon annan.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Jg fick hem första Iller som var 2 år då och jag reagerade bara när hon bytte päls däremot fick jag hem min valp för ett tag sen nu och jag reagerar med honom så använder medicin o inhalator , jag tror det kommer bli bättre , men igentligwn spelar det ingen roll för tänker inte göra mig av med mina hjärtegull :)

Jag reagerar på valpar, okastrerade illrar och när dom fäller.
Har gjort det mer eller mindre sedan första illern 2006, för mej är det värt att leva med det då det är begränsade perioder och hanterbart.
Saker jag gör är att städa oftare, hålla som borta från säng och undvika ansiktskontakt.
Tvätta plädar och annat som pälsen samlas i samt tumla sakerna hjälper mej bra, skura golven noga gör också avsevärd skillnad.
Att bada illern ifråga gör bara saken värre då det istället producerar mer av det man normal är allergisk mot, vilket alltså inte är pälsen i sej utan fettet som lägger sej på.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus