Urinvägsinfektion hos iller?
Min minsta tjej Bonbon (2år) brukar vara duktig på lådan, men idag har hon inte träffat en enda gång.
Tänkte först att det kanske var stress då vi hade besök av nya vänner, så det har varit massa nya lukter och mängder av bus idag.
Men nu när vi låg i soffan så märkte jag att hon tvättar och kliar sig mycket mellan benen, kollade efter och ser att hon är ovanligt röd i överdelen av vulvan.
Kan det vara en urinvägsinfektion?
Hon har ju missat lådan hela dagen, men inte kissat mer än vanligt.
Eftersom det är tydligt att området är irriterat så ringer jag veterinär direkt i morgon bitti.
Undrar mest om någon har erfarenhet av detta och om det var någon som har några råd?
Alla svar uppskattas.
Enda gången jag varit med om urinvägsinfektion på iller så luktade urinen mycket illa. Min tanke är analsäcksinflammation? Drar hon rumpan mycket i golvet kan vulvan bli röd och irriterad trots att det är rumpan som är problemet. Och tro mig, dom kan bli riktigt sura av det och får ont när de gör ifrån sig vilket skulle kunna leda till lådprotest. Analsäckarna eller urinvägsinfektion låter det som. Känn i rumpan på henne om hon känns svullen.
Sajtvärd på Iller.ifokus

kan det ha kommit in skräp i vulvan på något vis så det blive en inflamation?
Har pratat med veterinär idag, imorse hade irritationen försvunnit, och i övrigt är Bonbon pigg och glad. Så jag avakter till vidare. Antagligen var det något som irriterade tillfälligt. Hennes urin lukter inte och hon är inte svullen.
#1 Tack för svaret, men Bonnie har inte kvar sina analsäckar. De fick opereras bort nu i sommar pga återkommande problem. hon hade väldigt svårt att tömma dem ordentligt.
#2 Tack för svaret. Jag tror du är lite på rätt spår, det verkar som om irritationen var tillfällig dock. allt ser normalt ut nu och hon är pigg och glad som vanligt.