Iller boyta, 5 kvm?
Jag vill inte klanka ner på någon, är inte någon expert vad gäller illrar, men om illrar måste ha minst 5 kvm att röra sig på så hur kan det vara lagligt att ha det som kvinnan i videon på denna länk? http://www.youtube.com/watch?v=XQ1ozaUC5B8
Det är inte så att jag tycker att det ser litet ut eller så, har själv ingen iller och vet inte hur illrar brukar ha det, men jag förstår ändå inte om det är lag på 5 kvm.
Det verkar inte heller vara någon som säger något om detta i kommentarsfältet och det var någon som kommenterade "Wow, a ferret dreamhouse" eller något liknande.
Måste illrar alltid ha en yta på minst 5 kvm att röra sig på? T ex om ägaren är borta och jobbar, kan man ha illern/illrarna i en hage som damen i videon, eller är det olagligt?
Om en person bara har en ensam iller, måste den då också ha minst 5 kvm att röra sig fritt på?
Lite konstiga frågor kanske, säkert självklara frågor för er, men jag har själv börjat funderat på Att skaffa iller så det vore bra att veta.
Jag bor för tillfället på ett behandlingshem så här kan jag inte låta en iller gå fritt i hela huset, skulle kunna ha det som kvinnan i videon när jag inte har uppsikt över illern (bur o hage), och när jag har uppsikt så låta den/dem gå fritt i mitt rum och eventuellt köket. Skulle det vara lagligt?
Annars så får jag väl vänta tills jag flyttar härifrån helt enkelt och då låta den/dem gå fritt i hela huset/lägenheten, som min hund.
Medarbetare på Social fobi iFokus
Nu kan jag inte kolla videon men förstår inte riktigt vad som är konstigt? Skulle du ha din hund på 5 kvadratmeter? Om inte, varför en iller? Det är rovdjur båda två, en iller behöver lika mycket yta och stimulans som en katt eller en hund :) Minst 5 kvadratmeter är det enligt lag, men jag skulle aldrig med gott samvete kunna ha min iller på så liten yta, hon går fritt jämt i lägenheten på 66 kvadrat. Möjligtvis om hon t.ex hade en utebur med många aktiveringsmöjligheter:) Vad jag vill ha sagt är att om man känner att man för tillfället inte kan ge illern den plats & yta den fötjänar så bör man nog vänta lite :)
#1 Ja men det är ju det jag som jag frågar er som har erfarenhet av illrar. Jag kan typ ingenting om illrar, just fått upp ögonen för illrar, därav mina frågor.
Jag frågade personalen om jag fick ha en iller fritt i huset och de sa nej, för att de stinker och förstör saker (enligt dem), så det är för tillfället skillnaden mellan att ha en iller och en hund på mitt behandlingshem.
"Vad jag vill ha sagt är att om man känner att man för tillfället inte kan ge illern den plats & yta den fötjänar så bör man nog vänta lite :)"
Ja, det förstår jag väl själv, min fråga är vad som är laglig boyta eller inte då jag inte fått kläm på det. Jag skrev ju själv att om det inte är lagligt att ha det som jag nämnt ovan på det hem jag bor i nu, så väntar jag tills jag flyttar härifrån och kan låta illern gå fritt i mitt hus/lägenhet. OM jag nu skaffar iller överhuvudtaget vilket inte alls är säkert.
Nu tittade jag inte på länken, men det är lag i Sverige på att ha minst 5 kvm, i andra länder är det andra lagar och i vissa länder så är det lag på att ha iller i bur.

I sverige är det lag på minst 5kvm, medans norge får lagligt ha dom i små kaninburar. så det beror på mycket vilket land man befinner sig i
#3 #4
Tack så mycket för era svar :) Då förstår jag precis vad som är lagligt och inte. Trodde det var samma lag i alla länder och blev därför förvirrad av dessa videos där illrar har bra mycket mindre än 5 kvm yta att röra sig på.
I andra länder är buren i videon ett drömhus för iller… Här i Sverige är den olaglig!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag är osäker på om mitt rum är 5 kvm eller inte, ska fråga personalen när jag kommer tillbaka (är på permis nu) annars så kanske jag skulle kunna göra som med mina råttor och låta illern/illrarna ha en egen box i stallet. Till råttorna har jag det jämt stängt för att undvika drag och så har jag satt upp värmelampor.
Vet inte riktigt hur känsliga illrar är för kyla och sådär, skulle ju kunna låta boxen stå med öppen dörr och därifrån bygga ut med en stor hage så det blev extra stort, men det beror ju som sagt på om de klarar den temperaturen? Jag kan typ inget om illrar så säg gärna vad ni tycker.
Illrar är väldigt speciella djur och både lukt och avföring utanför lådorna kan vara extremt störande för dom som inte vill ha illern där du bor. Att göra som du säger och ha illern i en box är ett alternativ men jag ser det som ett tillfälligt alternativ? Annars behöver den ha det större än 5kvm. Problemen är: Om du ska placera den där när det redan börjat bli kallt kan det bli så att den fryser. De måste vänjas successivt vid kyla men klarar kyla väldigt bra om de har ett ombonat hus att sova i. Illern kommer känna sig ensam om den inte får en illerkompis att vara ute med. Om du har tänkt att ha den inne framöver kan det vara svårt att lådträna den i ett stall.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, detta vore självklart ett tillfälligt alternativ. Så fort jag flyttar härifrån, förhoppningsvis om någon månad, så flyttar illern/illrarna (om det nu blir någon/några) med mig och får då självklart gå fritt i hemmet precis som min hund vilket är ganska självklart då jag inte har några som helst problem med det, utan det är personalen och de andra boendena på mitt nuvaranda hem som jag måste respektera ^^
Har du hund sedan innan är det förstås en hel del andra saker du bör ha funderat ut innan du skaffar iller. Och ska du flytta om en månad kanske det är lika bra att vänta dessa veckor och få allt klart direkt illern flyttar hem till dig? Och det är förstås inte heller säkert att du finner dig en iller som passar ditt hem på bara en månad. Och om vi ska ta det här med hunden.. ;) Först är det otroligt individuellt om illern och hunden funkar ihop. Vissa illrar och hundar kommer jättebra överens, andra funkar inte alls. Det är då många tar till sitt "min hund är så snäll att han aldrig skulle göra något mot illern" men det är faktiskt inte sällan det är illern som är en riktig bitch mot hunden :/ Jag vet illrar som bossat över portugisisk vattenhund, schäfer och spets där enda lösningen har varit åtskilda rum eller omplacering. Så man måste ha en plan för hur man gör om det skiter sig mellan hund och iller. Kan du spärra av lägenheten? Kommer det hålla i långa loppet att ha 2 läger eller måste du omplacera illern om det inte funkar? Pga hunden kräver det ännu större eftertänksamhet och planering, och även valet av iller är viktigare än om du bara skulle ha en iller och ingen hund.
Sajtvärd på Iller.ifokus