Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 1303 ggr
Sara
0

Ögonfärg?

Albinos har ju klarröda ögon pga pigmenteringsbrist men varför får viss illrar mörkröda ögon eller blå/gröna eller helt enkelt svarta?

Min Funny har jag aldrig skymtat nån annan färg än bara svart med brun pupill. Men både Norpan och Bus har mörkröda ögon i vissa ljus. Det syns ganska tydligt.

Sara

AlbaStiffler
0

Är det inte så att de vita med bruna ögon inte är albinos utan bara "blondiner", dvs väldigt ljusa illrar, som alltså inte har pigmentbrist? Är iaf vad jag fått för mig…

Men även en riktig albino med röda ögon (som jag har en) kan ju få tex gul svans, eller gula partier i pälsen, och det är väl åxå pigment, eller? Min hona är iaf helvit albino.

Illercafe
0

Det finns en intressant diskussion på Illercafe just om ögonfärgen och avelsdefekter: http://www.illercafe.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=506&sid=065b5e227f64ff47903c694fb23b5ade

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom vita som har bruna ögon kallas för vitsvartögd på svenska och DEW oftast på engelska. Albino kan har olika nyanser av rött, från det ljusaste röda till mörkt rubin färgade, allt beror på arv tror jag. Sen beror det lite på hur ljuset faller in ett djurs öga, jag har illrar jag har fotograferat som har haft både blå, rubin och gröna ögon. Laban här hemma t.ex när man tittar på honom skulle man tro att han har brun/svarta ögon, men det har han inte. Han har mycket mörkt rubinfärgade ögon (som oftas bruna tomtar har) men när han är riktigt riktigt uppspelt som pulsera hans ögon från rubin till mörkb mörk blå. Han har inte gjort nu på senar tid, men när han var yngre och dom toksprang här hemma och var allmännt uppspelta så kunde man se det.

Albinon som sagt alltid röda ögon, men som kan skifta i färgnyans från individ till individ. Det bruna/gul i en albino päls beror oftast på en av två saker, antingen är så att illern är smuttsig, eller så beror det på arv. Albino har föräldrar kanske som är bruna eller att det ligger brunt bakåt i leden. 

Kolla in Aslan här vid sidan om, här ser det ut som om han har gröna ögon, han hade svarta när han levde.

Dom vita som har bruna ögon kallas för vitsvartögd på svenska och DEW oftast på engelska. Albino kan har olika nyanser av rött, från det ljusaste röda till mörkt rubin färgade, allt beror på arv tror jag. Sen beror det lite på hur ljuset faller in ett djurs öga, jag har illrar jag har fotograferat som har haft både blå, rubin och gröna ögon. Laban här hemma t.ex när man tittar på honom skulle man tro att han har brun/svarta ögon, men det har han inte. Han har mycket mörkt rubinfärgade ögon (som oftas bruna tomtar har) men när han är riktigt riktigt uppspelt som pulsera hans ögon från rubin till mörkb mörk blå. Han har inte gjort nu på senar tid, men när han var yngre och dom toksprang här hemma och var allmännt uppspelta så kunde man se det.

Albinon som sagt alltid röda ögon, men som kan skifta i färgnyans från individ till individ. Det bruna/gul i en albino päls beror oftast på en av två saker, antingen är så att illern är smuttsig, eller så beror det på arv. Albino har föräldrar kanske som är bruna eller att det ligger brunt bakåt i leden. 

Kolla in Aslan här vid sidan om, här ser det ut som om han har gröna ögon, han hade svarta när han levde.

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ett foto på Kahn, här ser det som om han har blå ögon, men även han har brunsvarta