Kastrering
Behöver man kirurgiskt kastrera en iller hona efter ett tag eller kan man sätta in chipp hela livet.? Har hört att de kan få livmoderinflammation om de inte operas?
Vad jag vet har jag inte hört att dom kan få livmodersinflammation om dom har Chippet, Våran hona är 5,1/2 år hon är inne på andra Chippet och har aldrig haft problem med livmodersinflammation.
Ok :) kan man använda det starkare chippet också som skulle hålla längre… 9.4 tror jag det var?
Ja dom kan få livmodersinflammation eller cancer i livmodern om man inte plockar bort den. Hur stor risk det är för detta är det förstås svårt att säga, men risken finns, och jag vet flera som har planer på att kastrera kirurgiskt när honan börjar närma sig 5-6 år just pga att få bort en av riskerna för cancer.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 nu lärde jag mig något nytt=) problemet med våran hona är att hon är 5½år och har haft chippet i 1½år nu det förra hade hon i 3år, så tror inte vi komma kastrera henne när chippet slutar att verka då kanske hon är 7år och törs inte söva henne då:( pga att hon hade svårt sist vi sövde henne för operation

#4 det där är ju pest eller kolera igentligen. kastrera man med operation kan dom ju iaf få olika sjukdomar. så ja har då eran tös haft problem så sätt då ett nytt chip i den ålder =)
:( hade känts bra att inte behöva operera.. Verkar vara ett ganska stort ingrepp.. Någon ssom använt det starkare chippet? Som ska räcka 1 och ett halvt år på hund?
#4 I ert fall, om hon redan haft en problematisk sövning, så är det kanske klokt att undvika narkos igen.
Men ville påpeka att man behöver inte vänta tills implantatet slutar verka innan man gör en kirurgisk kastrering. Efter kirurgisk kastrering kan man också fortsätta använda implantat i förhoppningsvis förebyggande syfte mot ev binjuresjukdom (som kan utvecklas då man kastrerar kirugiskt).

#6 det svagare chippet för hund håller 2-3 år på iller och det starka håller ca 4 år
Bör nämnas att det svagare kan hålla mellan ca 1-3 år, så man brukar säga runt 2 år. Detta för att det kan variera så pass mellan olika tillfällen/individer (vet inte exakt vad som gör att ett chipp går ur olika snabbt).
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 men det går även bra att använda det starkare chippet?
#10 jag vet inte hur beprövat det är här i Sverige men det ska nog gå bra.
Sajtvärd på Iller.ifokus