Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 468 ggr
Sugar Mist
0

Nyfiken på Iller

Jag har blivit nyfiken på iller, och vill veta så mycket som möjligt, intresset började redan i våras när jag praoade på gymnasium men de illrarna var bitska, så har bara hållt en iller som var supermysig.

Har skummat runt bland artiklar m.m. och undrar lite saker.

Ska de ha bur, och om, hur stor?

Vad är bäst för en nybörjare, hona eller hane?

Valp eller omplacering?

Finns det valpar vid jul?

Går de ihop med hund?

Kan man ha iller "på prov", för att se hur de funkar med hund?

Kan de bo i på liten yta med hund?

Vi har tänkt skaffa katt då vår katt nyligen gått bort men tänker att iller kanske är en idé istället, de är ju lite som en katt, eller?

Behöver de regelbunden rastning, dvs promenader och liknande, det är något jag hade tyckt varit skoj :)

Blir de stressade lätt?

Skriv bara allmänt. Jag vill veta allt innan jag skaffar/överväger iller.

-

JossanH
0

Har skummat runt bland artiklar m.m. och undrar lite saker. Föreslår att du läser artikeln "att skaffa iller", där står det mesta man bör tänka på. Ska de ha bur, och om, hur stor? Nej, vill man ha illrarna avskilt är ett rum att föredra. Minsta yta att hålla iller på (förutom vid tillfälliga stunder) är 5kvm. Och det är egentligen alldeles för litet. Så de kräver utrymme! Vad är bäst för en nybörjare, hona eller hane? Smaken är som baken ;) Valp eller omplacering? Det beror på individen skulle jag säga. Finns det valpar vid jul? De föds oftast på våren så det är väldigt sällan det finns valpar på vintern. Går de ihop med hund? Ibland funkar det, ibland funkar det inte alls. Man måste ha en plan för vad man gör om det inte funkar. Kan man ha iller "på prov", för att se hur de funkar med hund? Det beror på vad du och säljaren kommer överens om. Kan de bo i på liten yta med hund? Det beror helt på hunden och illern. Vi har tänkt skaffa katt då vår katt nyligen gått bort men tänker att iller kanske är en idé istället, de är ju lite som en katt, eller? Skulle nog säga att de är lite som katt men även som en hundvalp. Personligen tycker jag att det är mer att tänka på när man har iller än katt just för att de gärna gräver i blommor, äter gummisaker, stjäl skor, biter sönder fjärrkontroller, sätter sig bredvid lådan och bajsar, badar i vattenskålen, tar sig in under garderober och skåp och gömmer saker där osv osv.. Behöver de regelbunden rastning, dvs promenader och liknande, det är något jag hade tyckt varit skoj :) Egentligen inte, men de som gillar att promenera vänjer sig ofta vid det om man gör det regelbundet och då kan man få en iller som står och gräver på dörren för den vill ut och gå nuuuu och får den inte det så ryker dörrlisten i gummi (så gjorde en av mina första illrar med listen i 2 lägenheter ;)).. Blir de stressade lätt? Vissa blir, andra inte. Jag har dock alltid haft någon iller som blir stressad av att åka bil.. Skriv bara allmänt. Jag vill veta allt innan jag skaffar/överväger iller. Hälsa på någon så du vet hur det är att bo med iller :) Lycka till!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sugar Mist
0

#1 Har läst den artikeln många gånger, därför skriver jag lite frågor jag inte riktigt hittar ett svar på :) Jag bor nämligen på landet och det hade varit kul att kanske ta med illern på någon liten sväng när hunden inte orkar. Men hur blir med med rumsrenhet eller liknande då? Gör de ifrån sig överallt eller fattar det att man kan göra det i en kattlåda t.e.x?

-

JossanH
0

#2 med mycket träning (ibland behövs inte det men ofta) så lär de sig vad en toalåda är och träffar iaf merparten i lådan. Men man bör ha flera lådor, gärna ett par i varje rum.

Sajtvärd på Iller.ifokus