Öronkli
Här har vi haft problem med öronkli i flera månader.. Har fått konstaterat skabb, svamp och bakterier i öronen :( Har behandlat med både stronghold och surolan med det blir ändå inte bra iofs bättre men fortfarande sår och orange/ful/brun klegg och prickar runt öronen.. Någon idé om vad det kan vara?
Min ena skrutt har varit helt geggig i öronen sen han kom hit. Han har fått behandling med stronghold men det gjorde ingen skillnad och jag vet fortfarande inte helt säkert om han har skabb eller inte. (men vi ska till vet nästa vecka för att göra skabbtest)
Jag har försökt behandla med nån sorts öronsalva som luktar rosmarin från djuraffären. (Minns inte namnet just nu) Men det blev ingen skillnad av det.
Fick också tips att rengöra öronen varannan dag med tops från vet. Och det har väl iaf gjort lite skillnad.
Men sen fick jag ett annat tips om fotsvampspuder Pevaryl. Det har jag duttat ned i öronen så gott det går och nu är han nästan helt fri från all brun örongegga. Det har gjort jättestor skillnad på bara 2 veckor och om man luktar honom på huvudet nu luktar han bara iller och inte som en svampig källare.
Skabb på iller måste behandlas 2-3 ggr med stronghold med ca 1,5 veckas mellanrum på iller konstaterades det nyligen av en Sveriges bästa illerveterinärer.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vår veterinär sa efter 4 veckor? :/
Någon som vet om illrar kan få några andra öronproblem förutom de jag nämnde ovan? Känns ju som den medicineringen täcker i princip allt..

#3 nej skabben går från ägg till fullvuxen på 21 dagar. förr var det var 3:e vecka man behandlade men då illern har så snabb ämnesomsättning så tror man medlet går ur kroppen för snabbt därför är det nu ändrat till att ge behandling med 1-1,5 veckors mellanrum och helst 3 omgångar
Jag har kört massor med omgångar med stronghold och de bet inte alls på skabbisarna i vårt fall. Inte heller advocate funkade.. Tillslut blev de ivomecsprutor .. äckliga små kryp till att vara svåra att bli av med..
Ska tillägga att jag tidigare alltid kört stronghold och att det alltid fungerat och då har de räckt med en dosering men denna gången va de helkört!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#6 i hur täta intervaller behandlade du?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi testade alla möjliga intervaller i omgångar utan resultat.. som sagt tidigare har ja genom alla år som illerägare alltid blivit kvitt dom med bara en behandling men denna gången va de verkligen omöjligt.
Hoppas dom håller sig borta denna gången..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Ja, det är ju riktigt trist om dom boat in sig så pass att de inte vill ge sig av.. :/
Sajtvärd på Iller.ifokus
Är ivomec ett starkare medel eller hur fungerar det?