Ceasar Millans metoder på iller
Har ju tagit hem en ny omplacering Fossa och har lite problem med att Fridolf är väldigt dominant. Sedan har jag ju även Dande som jag inte fått iordning på med sin bitning av människor till 100%.
Har nu en kort tid beställt lite böcker från Ceasar Millan och läst mycket på hans hemsida. Hans metoder är ju för hund men han arbetar inte så mycket art specifikt. Utan hans metoder går ju mycket ut på hur man ska vara själv, hur man blir en lugn och rutinerad flockledare och hur man frmedlar sin sinnestämmning till sina djur.
Jag tror inte att hund och iller skiljer sig så jätte mycket i avseende med problematik beteende och hur man genom lugn och förmedling av sin energi kan få mer harmoniska djur och en bättre flock.
Jag själv jobbar mycket med Fossa och Fridolf just nu, Fridolf för att försöka få bort hans dominans beteende och Fossa att få mindre rädd.
Vad jag gör är att när fridolf går på Fossa markerar jag för dem båda att detta beteende inte är accepterat, Fridolf tar jag tag i om revbenen då släpper han Fossa nästintill direkt, sedan håller jag honom med ett mycket lätt tryck ner mot golvet och säger Tzzzzzt så fort han försöker kravla sig bort. Fossa håller jag på samma sätt med andra handen och säger samma kommando till henne om hon försöker fly eller börjar gny. Jag håller båda illrar på detta sätt tills båda har en lugn sinnesstämmning, medans jag håller dem försöker jag att kontrollera mig själv och förmedla trygghet och lugn. När jag sedan släppt båda så har läget varit bra. Fridolf går lugnt och gör vad han vill och slutar dominera Fossa, och Fossa går mindre rädd till det hon vlle göra.
Efter att jag började med denna metod så har Fridolf och Fossa kommit mycket bättre överens. När Fridolf eller Fossa är i närheten av varandra utan att visa rädsla eller dominans så berömmer jag dem med klapp, då berörning i detta samspel är viktigt. Så at man visar att flockledaren bara inte är hård, disciplinerad och sätter gränser, utan även kan vara mild när rätt tillfälle finns.
Finns massor mer att läsa på hans hemsida, tanken med detta inlägg var bara att gelite tips och inspiration vid uppfostran och sammanförningar.

http://www.youtube.com/watch?v=omxz1YAyc4w Gillar inte alls han metoder av uppfostran. denna film visar ganska bra varför.
Alla har ju rätt att ha olika åsikter, och just den filmen skulle jag säga är lite dålig för den är tagen ur sitt sammanhang. Saker som är tagna ur sammanhang tenderar ofta att bli missförstådda.
Hans sätt är ju att på djurs språk kommunicera detta är inte beteende som är okej. Det kan ju se väldigt agressivt ut men djur har ju ett annat språk än oss. Och kontentan med hans metoder är att använda djurens språk och lära sig deras språk, och använda det som ett verktyg. Tittar man på just den serien Dog whisperer som den filmen är tagen är så är det ju otroligt sällan som han använder med handgripliga metoder som denna.

#2 jag anser att det är fel att trigga hunden till detta beteende helt enkelt. finns fler exempel och inte bara just detta
Han sparkade till hunden…… Behöver man egentligen säga mer?
#4 Jag tror inte man ska döma honom på enstaka incidenter för även han är ju bara en människa och är man inte beredd på en attack då agerar man instinktivt. Jag har också blivit hundbiten i armen och min reaktion var skrika på hjälp och sparka på hunden om och om igen för man tänker inte i en sådan situation man vill bara bli av med den som attackerat en.
Jag tror väldigt få har självkontrollen att inte agera med fysiskt våld mot ett djur som biter en när man inte är med på det.
Sedan kan man ju analysera "djur människor" till tusen och man kommer alltid hitta fel hos alla andra än sig själv. Sedan kan man ju sålla i informationen och plocka ut det väsentliga och skita i det man tycker är dåligt.
Jag tycker också att vissa av hans triggnings metoder är onödiga och ger "bra tittar siffror" men bara för att det är ca 10% av det han säger betyder det inte att hans andra metoder är dåliga. Och man kan fortfarnde få massor med tips och inspiration från många av hans texter =)

han borde ha kontroll vid en hundattack då han valt att jobba med det och vet riskerna. om din iller biter sig fast slår du den då tills den släpper?
Klart han vet riskerna, på samma stt som jag vet risken med att Dande biter mig när vi tränar lek då det är hans problem.
Nu har det inte hänt men om Dande efter en sådan träning som gått bra skulle attackera mig av att jag ex gav honom mat så är risken stor att jag skulle agera instinktivt och slänga iväg honom, coh då inte alls titta eller tänka på vart han hamnar. För det hade varit en situation jag verkligen inte förväntat mig eller kunnat vara beredd på. Jag tror att man vid en sådan djurattack agerar lika instiktivt som man gör när man snabt drar undan handen när man bränner sig.
En fakir kan ju lära sig att dämpa den instinktiva reaktionen av att ränna sig men även den bästa misslyckas någon gång och agerar intstinktivt. Vi må vara hög inteligenta men i grunden är vi också djur som har ett fight and flight system som man kan försöka kontrollera genom träning, men någon gång så tar instikten helt enkelt över.

#7 här är han fullt medveten om vad som kan ske då detta är hundens problem och ändå går han på hunden och triggar fram förhållandet
#8 Han försöker ta itu med hunden mataggressions problem och helt enkelt kör kroppsdominans, han grabbar tag i hunden när den äter och tar sedan upp plats och helt enkelt väntar ut hunden då detta inte ska vara ett accepterat beteende. Hunden lugnar sedan ned sig och ska få beröm för sitt undergivna lugna beteende och hugger då.
Hugget vore ju frväntat under den spända situationen eller om hunden fortsatt vara i en agressiv position men hunden högg i en position då man inte hade förväntat sig ett hugg.
Och som sagt även de bästa misslyckas och reagerar på ett sätt som en profesionell person inte är tränad till. Men jag tycker det är så synd att man diskuterar de få procenten dåliga saker istället för att ta till sig alla de procenten bra saker. Som till ex våran svenska djurkvinna Bodil Granberg till slut hakade man upp sig på de få procenten dåligt att det var det enda som blev kvar.
Jag håller helt med Odis, det finns en del jag inte håller med om i hans metoder men förövrigt är han fruktansvärt bra på att läsa hundar och har mycket bra att lära ut.
Dom som är mot hans metoder är dessutom folk som själva aldrig skulle kunna klara av att hantera stora hundar med aggressiva tendenser.
Det klippet(som är taget helt ur sammanhanget) är faktiskt första gången jag sett honom göra något som på riktigt kan skada en hund.
Och helt ärligt så hade jag agerat exakt likadant i den sitsen trots mina 20 år på brukshundsklubben.
Hälsningar Malin
#10 ❤️
Jag gillar inte CM. Enligt min uppfattning går ofta hans metoder ut på att dominera och snabbfixa. Gärna med koppelkorrigering som bringar så mycket obehag som möjligt med tunn lina om han använder sina egendesignade koppel. Det han har rätt i är motion och lugn i sinnet men mycket annat tycker jag känns fel. Jag skulle inte använda de metoderna på mina illrar utan skulle istället prova belöningar när dom är tillsammans och få dom lugna genom lugn beröring/massage istället för att dominera dom "lugna".
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi kan inte lära djuren att prata som oss, så vi måste lära oss att prata som djuren.
Hälsningar Malin
Eller ett finna ett sätt att förmedla oss, för vi är människor och djuren kommer uppfatta oss som människor hur mycket vi än försöker efterlikna djuren. Frågan är väl hur vi får fram budskapet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har lite svrt att tänka mig att djr kan skilja på människor och djur. Jag tror mer på att vi bara är en annan art djur för dem. Problemet ligger i kommunikationen och jag tror att en tiger förstår en iller lika dåligt som den förstår människan. Djuren kommer ju aldrig kunna kmmunicera på vårat sätt, men vi kan mycket väl lära oss att prata deras språk genom ljud,gester och sinesstämmning.
Djuren själva har ju dominans som ett verktyg mot varandra varför skulle man då som människa inte kunna använda det verktyget? Jag tror att det är viktigt att inte sätta för mycket mänsklig känsla över djur utan låta de vara det djuriska de faktiskt är.
Sedan finns det ju självklart gränser i hur djurisk man ska vara, till ex djur är otroligt våldsamma mot varandra men det ger ju inte mig rätt att slå mitt djur, eller djur svälter ute i naturen när de inte får tag i ett byte, men det ger ju inte mig rätten att svälta mitt djur.
Men att använda naturens egna beteende som ett redskap ser jag inte som något negativt.
#15 och jag är väl av en annan tro. Det djur man ska imitera lär sig vad du vill/menar med de gester och ljud du åstadkommer när du försöker imitera djuret. De lär sig tyda att ett beteende är oönskad av oss oavsett om vi säger nej, petar djuret i sidan eller säger ssssch. Ja, de känner av vår sinnesstämning och med det kommer man långt. Hur långt man drar "naturligt" är vill upp till var och en antar jag, men håller inte helt med.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Oavsett vad jag tycker om Ceasar så måste ju kommunikation ske på djurets språk som mycket som vi nu kan. En hund och en iller är otroligt olika, till att börja med är den ena ett flockdjur och den andra är det inte.
Jag har mest kunskaper om hästar och där är det ju så mycket enklare om man fattar hur hästar kommunicerar istället för att lära den olika ljud för saker. Vissa smäller till hästen i ansiktet om den gör ngt, men vad f*n beryder det i hästsammanhang? Ingenting utom att du som slagit är dum i huvudet osv. Däremot kommer man långt om man fattar att hästar går bort från tryck som exempel. Trycker du på bringan går den bakåt, på sidan så går den åt sidan osv.
Ngt liknande på iller innebär ju att fatta att illrar slutar bita om man ignorerar, att de gör vad som helst för lite vetegroddsolja och att maktbeteende inte biter på iller.
Fast att maktbeteende inte biter på iller håller jag inte alls med om. Jag har använt dominans som verktyg genom att jag har dominerat utrymmet till ytterdörren, ja har dominerat när illrarna gåttpå den nya tjejen genom att bryta bråket och inte låta fridolf springa iväg innan han blivit lugn,och det har funkat skitbra. Fridolf och Fssa har inte bråkat på 3 dagar nu och har börjat ligga i samma puff, hon har inte varit under kylskåpet en enda gång.
Och jag har sällan illrar utanför ytterdörren,öppna skåp eller uppe i soffan om jag inte önskar detta genom en enkel knäppning med fingrarna.
Självklart får de beröm när de gör rätt dvs om en iller är påväg upp soffan eller bordet och jag inte vill detta för att jag har datorn i knäet eller levande ljus på bordet och de lugnt lägger sig på mattan istälet efter att jag knaäpt med fingrarna så går jag fram och klappar/gosar med dem. Lyssnar de inte så använder jag Tzzt och putter bort dem och hävdar orådet som mitt, och ger sedan beröm när de lägger sig. Vilket är väldigt effektivt beröm. Enda gången jag har använt godis är för toaträningen för den går väldigt trögt och där hjälper ytterligare förstärkning^^
Vildmixar brukar vara mycket mer känsliga för dominans än vanliga tamillrar. Man kan lära mycket av hur djuren påverkas av detta genom att studera och interagera med mixar. Sedan jag fick hem Lily har jag fått lära mig att det är uppmuntran som gäller och inget kan man tvinga henne till om man inte samtidigt gör det till något positivt genom belöning. Att dominera en iller som Lily går inte om du vill ha en trygg individ. Jag erkänner att jag kan bete mig dominant mot tex Vicente någon gång ibland när han inte beter sig önskvärt och mitt tålamod tryter eller då jag är stressad, men Lily påminner mig varje dag att det är fel väg att gå för att få en trygg individ. Jag har förstås använt mig av extremt mycket positiv förstärkning under hans uppväxt, och det gjorde honom lugnare än när jag på något sätt dominerat honom. Jag skulle heller inte framtvinga ett visst beteende för att korrigera det. Nu var det längesedan jag blev biten av Vicente tex men det är för att jag accepterar honom som han är och när jag började acceptera hans sätt att vara som vi har kommit bättre överens. Vi undviker konflikter istället för att skapa konflikter. Det är väldigt mycket beröm i det här hemmet och väldigt mycket tolerans för den enskilde individens personlighet och behov. Jag har inte samma krav på mina illrars sätt gentemot oss människor sedan de fick ett illerrum och en utegård för det är oftast bara jag och min sambo som umgås med dom och har dom lösa på kvällarna.
Sajtvärd på Iller.ifokus