Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 692 ggr
Nix
2013-09-07 00:58
0

Fråga

Ni som har haft valpar, tycker ni att det har varit lättare med yngre valp (10v) eller äldre eller rent av 7-8 v? Hur har de här illrarna blivit som äldre?

JossanH
2013-09-07 07:36
0

Man ska aldrig ta en valp innan 8 veckor! Det är inte humant. 10 v är en bra ålder tycker jag. Tar man en omplacering som kommer från ett bra hem kan det vara minst lika bra. Det beror på illern som individ.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
2013-09-07 08:00
0

Jag har haft valp som var 5 veckor, verkligen inte då man ska ta dem! Men det var famare och jag visste inte bättre på den tiden.

Fick he en vldigt lugn och fin valp som jag tyckte var pice of cake tills ja vaknade en morgon och hade ett totalt yrväder/monster på halsen och blev helt aaaaah vad har hänt med min valp!!!

Min andra valp tog jag vid 8 veckor. Jag tycker det är lite lätare med den åldern, för de har inte riktigt samma kraft i käkarna som några veckor senare så man kan ta riktigt många och hårda bett i början på bitträningen och de kan fortfarnde bli trötta väldigt fort så att man kan koncenterar sig mycket på toa och bitträning när de är vakna och inte distraheras så mycet av bus. Men givetvis beror det på individen i sig.

Sedan kan det vara en kostndsfråga också valpen är ju ofta ca 500 kr dyrare när du hämtar den som äldre då uppfödaren har stått för vacc. Om du åker iväg själv och väljer vetrinärklinik kan du säkert komma undan billigare för vaccinationen, men då behöver du ju hämta valpen när den är 8-9 veckor.

JossanH
2013-09-07 09:23
0

#2 jag skulle istället påstå att valpen oftast har ett färdigt pris som vaccinerad, men att man drar av för vaccinationskostnaden om valpen hämtas tidigare. Det är iaf mina erfarenheter då de flesta sätter ett pris på en färdig valp så att säga.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
2013-09-07 10:36
0

Melwin var 12 veckor och han var en busig liten krabat som jag var lite rädd för i början innan jag insåg att han inte bet hårt. Han blev ju fantastiskt lydig och kunde gå promenad i skogen utan koppel när han var mindre för han gick där vi gick. Epona var 7 veckor och ropade lite efter mamma första nätterna, men då sa Melwin att han var hennes nya kompis så då gick det bra och de började busa under sängen och sen dess har de varit oskiljaktiga. Epona är ju t.o.m 100% rumsren och har aldrig ens lådtränat henne. Så för min del var det ingen större skillnad på vilken ålder jag fick dem. Bara lite mer valptid med Epona och det var ju mysigt :-)

golf.ifokus.se

Nix
2013-09-07 11:48
0

Ok. Men tycker ni att valpar som kom tiller ca 8 v blev "mer tam" i vuxen ålder och fungerat bättre med flera människor? Har fått för mig att det är enklare att prägla ett yngre djur även om det bara skiljer nån/några veckor?

Nix
2013-09-09 22:17
0

Putt

JossanH
2013-09-09 22:54
0

#5 jag säger att det är högst individuellt. De 2 illrar som jag haft som varit allra snällast mot andra människor kom till mig som 6 mån resp 6 veckor (ingen okej ålder!!!!). Jag tog hem en omplacering som var 4 mån som högg förra ägaren pga att den var ohanterad. På 1-2 veckor blev den jättetam och kunde flytta till nytt hem där den blev en kelgris. Mina 2 lättaste illrar jag har nu kom till mig som 8 v resp 2,5 år.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nix
2013-09-10 06:55
0

Ok var dessa av olika kön?

JossanH
2013-09-10 10:40
0

#8 jag föredrar hanar så alla var hanar förutom nu då jag har 2 hanar och 2 honor. De 2 snällaste illrarna jag har nu (en har ovana att bita besökare i foten, en har ovana att bita hårt vid lek) är en hane (8v nör han kom) och en hona (2,5 år när hon kom). De 2 svåraste (mest speciella kanske?) är de andra 2 jag har nu. En hane som var 10v när han flyttade hit och som biter för kung och fosterland när något inte passar och en hona som var 1,5 när hon flyttade hit som biter när man gör något mot hennes vilja. Dock litar jag mer på henne med nya besökare då hon inte alls har samma kraft i betten..

Sajtvärd på Iller.ifokus