Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 392 ggr
trollet85
0

skum skit

Hej hittade lite halvskum skit nu när ja rensade lådorna. är det någon mer än ja som upptäckt de, så här års?
(Mina illrar har inte träffat några andra illrar sen i sommras/ höstas.) så ja funderar på om deras skit kan bli lite skum nu när dom fäller? eftersom de kom nu helt plötsligt utan att dom träffat andra illrar o då inte kunnat få magsjukan. skiten är inte grön/oragne me korn, i utan mörk/normal. nån e inte gröntonig i ena enden av korven o nån annan e "flytade" svart/mörk. vet inte än vem/vilka som lägger vad =) men ska undersöka de nu. alla mina illrar fäller mycke just nu så ja tror de kan beror på de lr va tror ni?

Madde
0

Ja rent teoretiskt så borde dem ju inte kunna få någon magsjuka om dem inte har täffat illrar. Men jag vet inte om vi människor kan smitta dem med något sånt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Exakt, det är ingen hemma hos er som haft magsjuka?

Annars låter de svarta bajsarna som magsår. Då blod i avföringen oftas visar sig som svart.
Jag skulle kolla upp hur de är i allmänkonditionen. Stenhårt hur de dricker, äter och bajsar och kissar.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

Ok skönt att det jag sa stämmer. Så jag inte sitter och säger fel till folk. Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

trollet85
0

Vi människor kan inte smitta illrarna med "den omtalade magsjukan" så vill ja vet. men vi kan dock smitta illrarna me våran vanliga magsjuka, förkylning o sånt.

Nu när ja va där inne så finns de ingen skum skit alls, så de va nog inget, Alla är pigga o äter o busar som vanligt.

AmmiG
0

#4 Vad skönt at dom är bättre nu.

Faxlin
0

Nej vi kan inte smitta illrarna med den omtalade coronavirus magsjukan, men symptomen blir det samma med en vanlig magsjuka som vi smittat dem med också.

Audiatur et altera pars

trollet85
0

Mina illrar har inte varit dåliga så att dom varit slöa, inte ätit lr nåt sånt (känns som folk fått för sej de?)

Skiten har inte varit svart när den kommit från illern har ja upptäckt nu utan har tydligen blivit svartmörk när den torkat Generad så ingen har blod i avföringen för de har ja kollat noga sen Bella gick ner mycke i vikt innan jul. (långt efter hon lr nån av dom andra träffat andra illrar) Alla är jätte pigga o har varit de hela tiden.

Tror att vissa av illrarna bara äte en sorts foder o de kan va orsaken. Vi blandar flera sorters illerfoder o kattfoder o just nu så syns de att en viss sort går åt fortare än dom andra.

Faxlin
0

Nejdå, det är nog inte alls någon som fått för sig att dina illrar har fått den beryktade magsjukan. Vi försökte kanske bara belysa att allt inte är den magsjukan. Finns andra sorters magsjuka och andra sjukdomar som kan ge olika symptomer. Ber om ursäkt om jag fått det låta på något annat sätt.

Skönt att höra att det inte var blod i avföringen som gjorde bajset svart utan torka. Har nog aldrig blivit så lättad över torkade iller bajsar som nu;-)

Det där med fodret låter som ett troligt skäl till den ändrade bajsfärgen. Skönt att det inte är allvarligare än så.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

trollet85
0

Nej att ja skulle ha "iller" magsjukan har ja inte tyckt att nån sagt Glad bara att de verkar som att dom skulle vara sjuka, oavsett anledning. Vilket dom inte e o hade dom varit de så hade ja varit hos vet. me dom för länge sen. (ja har sprungit o kollat skabb två gånger på iller o en gång på katt i ren "panik" Generad Till slut så sa Vetrinären att " Nu har vi kollat tre gånger o de finns inget!"

kom på en annan anldning oxå till att dom kan va lite lösa i magen, dom har vattenskål nu  vilket dom inte har haft innan o de går åt 1L vatten om dan där. Vet inte om dom dricker lika mycke som dom badar =)