Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1142 ggr
Bogey
0

Läge för panik!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imie kom över en bit mörk choklad. Lindt Straberry intense.

Hon lyckade få i sig ca 1g innan vi kom på henne. Är det så lite så det är lugnt eller borde vi oroa oss?

Odis
1

Tror nog det är hyfsat lugnt. Min förra iller Odis bröt sig in i en skrivbordslådan när han var valp då jag inte var hemma och satte i sig en halv center rulle plus en fjärdedels marabou choklad kaka och han mådde fin fint efteråt. Men han åt å ena sidan upp en hel väckarklocka utan att få stopp i atrmen också🤔

JossanH
0

Jag tror du kan vara lugn. Det märks nog ganska fort om illern blir dålig av chokladen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

Tack för svar.
Hon sprang runt och tiggde kött här medan jag delade kycklingvingar så hon verkade bara pigg. Gott med choklad som förrätt helt enkelt 😉

sarae
1

Mörk choklad innehåller tyvärr mer teobromin (det som är giftigt i choklad) än ljuschoklad. Exakt mängd teobromin per gram mörk choklad varierar men vanligtvis innehåller det mellan 5-15 mg per gram. En hund kan få förgiftningssymptom om den får i sig ca 20 mg teobromin/kg kroppsvikt. Vilket innebär att för en liten illerhona kan man bara genom 1 gram ha kommit upp i en mängd tillräcklig att reagera på om man har rejäl otur.  Troligtvis är det ingen fara men det kan vara bra att hålla ett extra öga på henne. Teobrominförgiftnig kan ta allt från 4-24 timmar att visa sig.

Fredrik85
0

Finns ju paraffinolja så Imie blir lös i magen o då hinner inte chokladen lösas upp o gå ut i Imie system. Min sprutlackera vägen när han fick salt gurka så det får han nog igen av mig om jag akut behöver få ut något ur systemet.

sarae
0

Att orsaka diarré kommer inte förhindra upptaget av teobromin dessvärre (parrafinolja brukar fö. inte heller orsaka diarée, men det sätter mer fart på tarmarna om man misstänker främmande kropp) Inom en timme ca från det att djuret ätit chokladen kan man kräka dem, men det görs helst (och lättast) hos veterinären med hjälp av apomorfin (då tömmer man hela magsäcken). Men har mer tid än en timme passerat finns det inte så mycket att göra annat än att hålla koll på förgifningssymptom och söka veterinävård om detta skulle inträffa

Odis
0

Klart att diarre förhindrar upptag av alla ämnen. Om man har diarre så är det just för att tarmen inte kan ta upp något, inte ens vatten. Diarre är ju ett stort problem hos gamla ino sjukvården ex då läkemedel inte as upp och de kan bli ännu sämre. Diarre däremot kan bli farligt för pågrund utav den extremt nedsatta upptagningen så kan man förstöra syra-bas baansen, salt balansen och vätskebalansen i kroppen.

JossanH
0

om du orsakar diarré på en iller för att ämnen inte ska tas upp av något den redan ätit är man nog lite fel ute. Jag skulle vilja påstå att diarré inte förhindrar upptaget av det illern redan ätit men säkerligen förhindrar upptaget av sådant illern äter efter att den drabbats av diarrén.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
0

Beror på hur fort diareen sätter in. Om man till ex skulle äta något som är dåligt så får man ju diarre direkt alt. kräks och då sker inget upptag. Det tar ju ändå 4 timmar för inehållet att passera hela tarmen om man orsakar diaree under de timmarna så minskar man ju givetvis på upptaget av allt som illern fåt/fått i sig. Det är inte en metod jag skulle göra eller rekommendera, men att som sara påstå att diaree inte förhindrar upptag är fel.

JossanH
0

#9 fast ingen har ju påstått att diarré inte förhindrar upptag, bara konstaterat att en framkallad diarré inte förhindrar upptaget av teobromin då det krävs kräkning innan det har gått 1 timma för att förhindra ämnet att komma ut i kroppen. Det är viss skillnad på det kan jag tycka och att allmänt påstå att diarré inte förhindrar upptag. Det var väl aldrig det som diskuterades..?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
1

Och vad baserar ni detta på? Anledningen till att teobromin är gifitg för djur är för att många djur arter saknar enzymet att spjälka molekylen och kan inte bryta ned den och därmed blir den toxisk då den accumuleras. Men för att ackumulering skall kunna ske krävs upptag av molekylen via tarmen. Om diaree förhindrar upptag av alla sorters molekyler så förhindras även denna. Dock så är det med största sannolikhet inte effektivt nog och farligt på andra sätt pga uttorkning, påverkad saltbalans m.m.

Men diaree påverkar synnerligen upptaget av teobromin.

JossanH
0

#11 en framkallad diarré hinner inte stoppa/förhindra att ämnet upptas för att det ska hjälpa till att göra det ofarligt efter att djuret fått i sig det. En diarré kanske minskar upptaget, men det hjälper inte för att ämnet ska bli ofarligt för djuret som fått det i sig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
5

Jag kan meddela att lilla damen håller full fart och verkar inte lida av att ha ätit en liten bit choklad 🙂

Odis
0

#12 Och det baserar du på?

Jag baserar min fakta på anatomiböcker, 5 års medicin utbildning, 3 månaders arbete på vetrinärklinik och vetenskapliga artiklar om näringsupptag hos djur.

Så vad baserar du din fakta på?

#13 Så himla skönt! Hon skulle väl också ha lite fredagsmys

Blueshift
1

Skönt att det gått bra! 🙂

För att minska upptaget av teobromin kan man ge aktivt kol förutsatt att det, precis som med inducerad kräkning, ges relativt snabbt efter intaget av chokladen. Kol kan ges även efter inducerad kräkning hos veterinär, om man upptäcker det hela i tid.

Man vet inte riktigt hur känsliga illrar är för choklad. De har fördelen av att ha en betydligt snabbare tarmpassage än hund och katt. Illrar har dött av choklad (sådan mörk med hög halt av teobromin), men det tycks ofta vara relaterat till att illern redan är försvagad av andra sjukdomar såvida det inte är fråga om stora mängder choklad. 

Man ska i vilket fall alltid ta det säkra före det osäkra och se choklad som giftigt för iller. Det är alltid en god idé att konsultera veterinär och att vara uppmärksam på ev förgiftningssymptom.

[kastrullfreak]
2

#14 Menar du medicinsk utbildning? och veterinärklinik?

Det tar inte många minuter innan kroppen börjat tillgodose sig de ämnen den fått i sig.

Det JossanH försöker säga är att man kan minska intaget av de skadliga ämnen som kroppen tar till sig, men inte eliminera problemet helt.

Man behöver inte ha studerat medicin i 5 år att förstå det grundläggande i matsmältningssystemet.

Odis
0

#16 Finns ingen mening med att börja kasta paj med felstavning, finns vissa som har svårigheter och det finns ingen anledning till att peka ut dessa bara för att man inte har något bättre att komma med.

Och vad baseras detta på? Den frågan har fortfarnde inte besvarats. Och nej man behöver ingen 5 årig utbildning för att förstå det grundläggande, men det krävs mer kunskap än erfarenhet och allmänkunskap att påstå att en viss metod inte skulle hjälpa ett visst problem.

[kastrullfreak]
2

#17 ja visst finns det folk som har svårt med stavning, jag är en av dom men använder det inte som ursäkt, men ska man skryta med sin utbildning bör man kunna stava den korrekt.

Jag försökte bara förklara vad JossanH menade på ett enklare sätt, då jag fick uppfattning av att det inte gick fram ordentligt.

Odis
0

#17 Jag skröt inte med min utbildning utan påtalade den vad jag backar upp mina påståenden med dvs mer än erfarenhet och allmänkunskap. Och bara för att man har en utbildning och kan mycket betyder det inte att man måste kunna stava till den. Menar du då att utbildade människor även måste kunna stava för att få vara utbildade? Eller menar du att folk som inte kan stava kan inte vara utbildade?

Och varför måste jossan ha någon som förklarar vad hon menar? Och det handlar inte om att det inte går fram ordentligt utan om vad som är rätt och fel, ska man göra påståenden om hur medicinska proccesser fungerar, så bör man veta vad man pratar om.

FerretCrow
1

#18 ursäkta mig men men om man exempel har dyslexi kan man ena dagen stava ett ord galant och nästa dag inte alls etc. Det där är rent påhopp och hoppas sajtvärden ger dig en varning för det är inte ok alls. allra helst då det inte ens har med tråden att göra!

[kastrullfreak]
3

Nu börjar ni dra egna slutsatser ut ifrån det lilla jag skrivit, jag är otroligt dålig på att stava och har alltid varit, därför försöker jag vara extra noggrann när jag skriver så jag någon gång ska lära mig att skriva utan rättstavningsprogram. 

Man behöver inte kunna stava ordentligt för att vara utbildad, men det är klart en fördel om man kan stava sina utbildningar när man söker jobb till exempel, menade det inte som påhopp eller förolämpning utan mer som en uppmaning till att en liten ansträngning och några minuter extra kan få ett inlägg att se mycket bättre ut och uppfattas mer seriöst.

Sluta se allting som påhopp, jag försökte bara hjälpa till lite, fick en känsla av lite dålig attityd när meningen '' vad baserar du din fakta på?'' nämndes otaliga gånger, men jag skriker inte påhopp hit och dit för det.

Jag må vara utan finare utbildning, men mina kunskaper är inte mindre värda för det.

Jag ber om ursäkt om folk har tagit illa upp, men som sagt, ville bara ge en hjälpande hand, för det är väl därför vi har detta forum?

JossanH
2

#14 det är egentligen inte ens min diskussion. Jag försökte bara få dig att förstå att det inte diskuterades diarré och upptag i allmänhet utan framkallad diarré för att få chokladen ofarlig. Det är klart att man kan ha en bra utbildning även om man inte kan stava, och bra att det inte var något illa menat med det som skrevs.

Sajtvärd på Iller.ifokus