Längre tid i en utebur?
Hur länge kan 2 illrar vara i en ute bur? Som säkert många vet är det inte värdens lättaste att hitta någon som passar era illrar när ni åker iväg 1 vecka. Har man inte kunskapen så kan det var svårt att sitta iller vakt. Har man inte iller säkrat ordentligt så kan saker gå sönder eller värre illern råkar svälja något som han inte ska. Vill skaffa 1 iller till å då blir det svårare att hitta en vakt.
Har funderat lite o kommit fram till att jag kan bygga en stor utebur hos min far. Bamse o hans vän kan vara i buren medan jag åker iväg på övningar. Min far ville inte ha dom inne i huset men han kan ge dom mat o vatten sa han när jag prat med honom. Han bor på landet så det finns mycket nya ljud o lukter som nog holler dom sysselsatta.
Vilka problem kan jag få?
Mår dom dåligt av att sitta i buren en vecka eller går det bra?
Problemet är vintertid, illrar kan bo ute året om men då måste dom bo ute från sommar till vinter så pälsen anpassar sig.
Dvs om du åker bort på vintern och vanligen har dina illrar inomhus så kan du inte sätta dom i en utegård.
Hälsningar Malin
Blir ett litet hus med värme vintertid
#2 eftersom illrarna inte kan utnyttja utegården speciellt bra under vintertid bör du ha ett rejält stort hus med god uppvärmning om du ska dom där under vintern. En iller som inte är van vid 20 minus fryser snabbt när den är ute och behöver därför ha stor yta att röra sig på med värme. Har du inte balkong? Har du en stor balkong kan du ju låta dom övernatta där på nätterna under höst vinter så de får en tjock päls. Det du ska tänka på är att bygga så stort som möjligt för min erfarenhet säger att dom fort tröttnar om de inte får miljöombyte varje dag, eller har så stort att där finns mycket att göra och ytor att röra sig på. Mina illrar tex, som har 9kvm stor bur, tröttnar väldigt fort på att vara där trots gräv, klätter och möjlighet att röra lite på sig. Det är för litet. Glöm inte att göra en avspärrning eller en sluss vid dörren så att illrarna inte smiter om de får chansen.
Sajtvärd på Iller.ifokus