Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 519 ggr
LinLin
0

Flera valpar

Ni som har valpar, vad har ni för erfarenhet av att ha flera valpar samtidigt att uppfostra?

MissFerret
0

Brukar aldrig rekommendera att köpa två valpar när man ska skaffa sin första valp…. däremot om man har eller har haft iller sen tidigare har jag kunnat tycka att det har varit okej… Jag har två köpare som har tagit två valpar ur mina kullar samtidigt… och det har gått bra.

Satmaran
0

Holy shit!

Nej det räcker med en i taget. Min rekommendation är att ta en valp.

Få ordning på valpen ifråga, vad beträffar lådan, att inte nafsa varesig i händer eller fötter. När du är nöjd med hur iller nr:1 fungerar i ditt hem, då är du redo för iller nr:2.

Det bästa med detta systemet är att du då har en vuxen iller som lär sätta en valp på plats och lära den vad som gäller just hos dig. Du får alltså en hel del gratis. Så snälla LinLin, Coola dig och ta en i taget.

Fortsätt vara fräck och ifrågasätt!

I like you

Lillan

sarae
0

#2 håller fullkomligt med dig! har så svårt att förstå denna hysteri med att skaffa sig mass valpar under väldigt kort tid, eller flera på en gång!

emoflickan
0

vi har alltid tagit en i taget förutom det året vi tog hem tjabo. då fanns även gimli där då han hade blivit tillbakalämnad pga allergi, jag hade inte hjärta att lämna honom där, med sin korta svans och allt :) men för oss gick det bra att ha två valpar, dom har ju dock alltid varit underbart snälla. skulle dock inte rekommendera förstagångsägare att ta två på en gång, det är mycket uppfostringsjobb.

Marina
0

Jag skulle inte ta hem två samtidigt. Jag skulle ta hem en först o lära känna den och liksom knyta band till den, lådträna o bitträna om det behövs…sen när jag tycker att jag känner den tillräckligt väl och om allt går bra så skulle jag kunna tänka mig tat skaffa en kompis till den. Men två på en gång tror jag skulle bli svårt. Kan referera till mina hundar jag har, de är lika gamla och jag tog hem dem med bara några månaders mellanrum när de var små, det var inte lätt att uppfostra två valpar samtidigt.

Är ju stor risk att de liksom bildar en egen liten flock och skiter i dig, för de har ändå varandra. Så lära känna en i taget tycker jag är det bästa. Finns ju risk att man får hem en valp som kräver mycket träning med t ex bitande och då kan det vara svårt att koncentrera sig på det om man samtidigt har en till.

LinLin
0

#2 För sent ;) Vi har redan två valpar sen ett tag tillbaka. Har inte haft några problem överhuvudtaget. Jag hade redan två som "funkar bra". Och nu har vi fyra :)

#3 Är det hysteri runt det? Hm.. för oss var det nog bara så att vi ville ha varsin valp och så blev det så. Speciellt hysteriska vet jag inte om vi var ^^

#5 Nja, flock har de inte bildat. Vi kanske bara hade tur, jag vet inte. Det enda är väl att det är först nu de börjat sova ihop med mina vuxna, förut sov de helst med varandra.

Zaria81
0

De fall jag läst och de jag sett på nära håll har inte fungerat då valparna trissat upp varanndra och bildat gäng mot ägaren istället för med,även läst (här tror jag) om att valparna försvarat varandra,så om ägaren uppfostrade den ena så kom den andre till försvar.

Kommer själv att vänta till nästa år med nästa iller även fast Mimmi är en liten ängel.

LinLin
0

#7 Tur att vi inte haft det problemet! Dessa två skiter i varandra :)

Men en sak undrar jag… alla uppfödare lyckas ju få ca 6 valpar lådtorra och hyfsat bittränade??

Marina
0

#8 jo men då är de mindre och ser kanske uppfödaren som sin flockledare samt att mamman faktiskt hjälper till väldigt mycket i uppfostran också, förutsatt att hon själv är bitfri och lådsäker.

FetUdy
0

#9 Angående det här med flockledare får man väl se till att dom ser en som en flockledare, så funkar det hos alla djur. Visa att du bestämmer så ser dom upp till dig och "ifrågasätter" inte din uppfostran av dom.

Marina
0

#10 ja det är ju ganska givet, annars ska man nog inte ha djur.

LinLin
0

#9 Ja, jo, mamman hjälper säkert endel. Men när man får hem valpen så är ju meningen ändå att man ska fungera som flockledare. Men jag vet inte, det kan säkert vara endel olika beroende på hur valparna är. Våra råkar ju vara jättesnälla, det är väl inte alla som är det direkt bara.

Marina
0

#12 nej alla är inte jättesnälla direkt hur bra flockledare man än är. men det jag menade var att en uppfödare föda nog mer in i rollen osm flockledare eftersom hon/han är där från start i valparnas liv.

Nettan
0

Det där stämmer inte. Nog sjutton visade jag vem som bestämde här hemma. Alla mina andra illrar vet att jag är högst i rang. De ifrågasätter inte mig. Blir jag arg så kommer de lommande och ber om ursäkt genom slick på benet eller genom att lägga sitt huvud på min fot.

Men Saga gick inte. Hon lyssnade inte på något eller någon. Alla sätt provade vi här hemma. Hon fick flytta till slut. Det handlade inte om att jag inte visat vem som bestämde. Vissa illrar har bara inte det där som krävs. Jag tror ärligt talat att hon inte var "normal".

FetUdy
0

#14 Klart det finns undantag, det gör det alltid. Det är ju lika dant hos människor. Vissa fattar bara inte hur tydlig man än är med vissa saker ;) Eller hur?

LinLin
0

#13 Jo jag förstod det. Men jag tror inte det är "så enkelt". Snarare att det är väldigt individuellt. 

#14 Nej, som sagt, det är säkert olika. Men som du själv säger, alla dina illrar vet att du är högst i rang, alla utom Saga. Då ligger ju "problemet" där snarare än hos dig som flockledare. Och det är ju verkligen en sak man inte kan förutse, oavsett hur många valpar man har.

cannaydia
0

jag tror man ska vara extra försiktig om man är ny illerägare att ta två valpar bara sådär. isf ska man ha lite pejl  på läget och veta vad det är för valpar somt uppfödare (uppfödare för mig inkl. farmare/jakt likaså hemhuppfödare). Att ta hem två är svårare än man tror -oftast. lite beror ju på vad man har för inställning också *ler*

jag skulle kunna tänka mej två samtidigt, men jag e ju väldigt envis också och skulle aldrig ge upp. Har aldrig tagit två valpar samtidigt där emot behöll jag två valpar ur min första kull. Och ni som träffat dem, ja -de är underbara små charmtroll :-)

Smex
0

På tala om deras valpar. Dom är så gudomligt gulliga så man hade lust att äta upp dom. Skönt att ni kom förbi så min fick leka med någon i sin storlek =)

Men som sagt, jag skulle inte våga mig på att skaffa mig fler valpar. Har redan fullt upp med bit tränade och lådträna denna kaxiga dam här hemma =)

Men vissa har ju tur =P

LinLin
0

#17 Ja, det kan vara en bra poäng. Vet man vad man ger sig in på så har man större chans att det går bra.
Jag tror vi hade perfekt inställning; omedvetna om problemet och envisa som sjutton ;)

#18 Söta men olidliga :)