Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 511 ggr
[linn8]
2013-08-31 23:28
0

Fördomar

Hej! Jag älskar djur och skulle vilja ha ett djur som är lite mer än ett "bur" djur och tänkte på katt, pappa gillar inte dom, sen minigris pappa gillar inte dom heller men sen hittade jag iller. Blev kär i dom, men mamma har så många Fördomar om dom… Så hur ska jag få henne att ändra sig? Tacksam för seriösa svar!

JossanH
2013-08-31 23:48
0

Ska jag vara ärlig så finns det många fördomar om iller som stämmer till viss del och då är det svårt att försöka förneka det :S 1. En iller stinker! Ja, de har en speciell lukt. Kastrerade djur brukar dock inte lukta speciellt mycket om man håller deras sängkläder rena. Men en iller har även analkörtlar som töms med jämna mellanrum och detta luktar inte heller mumma. 2. Illrar bits! De är nafsiga djur. Illrar som är bitglada kan vara svåra att få att helt sluta bitas. Många illrar har även en förkärlek till vissa kroppsdelar så som näsa, fötter, armveck, handled eller öron som bara inte går att låta bli att smaka på. Vissa illrar går bra ihop med en eller ett par personer men terroriserar alla andra.. 3. Illrar bajsar överallt. Ja, det gör dom! En del illrar blir duktiga på lådan med en hel del träning, en del är alltid duktiga på lådan medan andra aldrig går på lådan. Och det går åt många lådor. Illrar är speciella djur som tar för sig i ett hem. Är inte alla förtjusta i illern blir det oftast inte bra alls. Det kommer kräva ommöblering, illersäkring och en himla massa toalådor och torkande av kiss och bajs i början. Är båda föräldrarna medvetna om det? Hälsa på någon med iller så dina föräldrar får träffa illrar i sin hemmiljö! Vinner du inte över dom efter ett besök är det nog bättre att vänta tills du har något eget. En av min mammas allra bästa beslut var när hon vägrade iller i sitt hem när jag var liten. Hon gillar mina illrar men är absolut ingen illermänniska som trivs med att ha dom omkring sig. Hon blir stressad av dom. Bor ni i östergötland/småland är ni välkomna hit!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[linn8]
2013-08-31 23:51
0

#1 ok, tack mamma tycker mest att man inte kan lita på dom… Vi bor i Stockholm.

JossanH
2013-09-01 00:01
0

#2 jag har både illrar man kan lite på och illrar man inte alls kan lita på så det finns ju helt klart både och. I Stockholm finns diamantens uppfödning som brukar ta emot nyfikna besökare :) ta med dina föräldrar dit vettja!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[linn8]
2013-09-01 00:02
0

#3 får nog med henne dit för att "titta" på dom.

Leo
2013-09-01 06:37
0

traffar dom ratt iller sa ar dom korda. Ett ex flyttade in och var skeptisk till mina illrar men efter en vecka kom jag hem och kastade en blick igenom fonstret till koket nar jag gick till baksidan och dar satt hon i skraddarstallning med Gubben sovandes i knat och hade ett valdigt nojt uttryck i ansiktet.

Leo värd på Motorcykel i fokus 

[linn8]
2013-09-01 08:56
0

#5 ok