Aktiveringsleksaker
Det finns såååå många olika aktiveringsleksaker på marknaden.
Vilka har Ni provat?
Vilka rekommenderar Ni?
Vilka rekommenderar Ni inte?
Skärmdump från sida 1 på animal.se, som man får upp när man söker på "aktivering"..
Själv kör jag med att lägga "godis" under koppar, plastmuggar, i petflaskor, i strumpor (knyter in godis i en gammal strumpa), i jeanbyxor (knyter in godis i avklippta jeansbitar), i toarullar, i kartonger mm.
Detta har gjort att "godiset" aldrig kan förvaras framme, då illrarna letar reda på det - då de blir ganska duktiga på att leta efter godis efter ett tag - utan måste förvaras i glasburkar med tätt lock.
Själv har vi begagnade strumpor som Majsan älskar att gömma xP
Dom tar vi fram ibland från hennes gömma och sprider ut dem i lyan :P Då har hon att göra ett tag. Annars har jag köpt mjukismöss från Ikeas barnavdelning (kanske 6 st) som de gillar att brottas med :)
Ska även införskaffa mig några ventilationsrör från biltema då Mimer är lite för fet för Marshall rören xD
Annars är tjejernas favorit att jaga katterna xP
//Belinda aka Zandrama
Lägger torrfoderbitar i gamla äggkartongsflak, då har dom att göra en stund…..brukar bli ganska så sura blickar på mig……
Annars vann jag den röda med dom vita benen på en gång på en utställning. Glad i hågen att jag äntligen skulle kunna utmana gänget. Tji fick jag….Tulo löste den på 10 minuter, sen var den inte rolig längre. Snäll som hon var så välte hon alla ben, så det var fritt fram för dom andra att plocka…..
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Här hemma har vi den i vänstra hörnet längst ner. Den löstes dock snabbt av min herre på 7 1/2 år, men han älskar att få bort dom bita benen först och sen hitta godisen. Ofta låter han dom ligga och så vill han att man gömmer om dom. Vi har kört den på Glopp med och han tycker den är kul när han har tid ;)
Testade nyss att gömma hundgodis i en toapappersrulle till Mara. Hon fattade inte riktigt grejjen, föste den runt runt i stora cirklar i hallen med nosen, så hon såg ut som ett sjölejon. 😛
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sen har vi den klassiska kastrullen med lock förstås… 😃
Dit har jag inte kommit med Abbe än… Vi är bara på läkerolasken än så länge…
#3 Kan du visa det där med äggkartongerna? Bild, film?
#7 Du tar en vanlig äggflakskartong, en sån där som rymmer 24 ägg. Häller ner godisbitar lite varstans, inte i varje grop, och ställer ned på golvet. Då har dom lite att göra en stund :-))
Har även provat med vanlig äggkartong, en sån med lock på, men den verkar inte vara samma utmaning. Vet inte varför….
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#8 Ja, men tusan… Jo, jag har sett sådana varianter av leksaker på olika zoobutiker… med olika upphöjningar, skålar osv…
Smart tips.
Har gjort en liten recension :) Flickorna finns med på Nina Ottosons FB sida där dom använder en dogbrick :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 Kul!
Hittade länken också: http://blog.tamiller.se/?p=1059
----
Idag har Abbe fått träffa Herr Kastrull för fjärde gången. Vi får finslipa på det, men såhär såg det nu gång nr 4 -han har fortfarande lite svårt att förstå att godiset hamnar i Herr Kastrull… lol… det lilla sötot❤️
"Men hallå, du hade godis, var tog det vägen?" :D
🤍