Agria=Skit
Efter mycket om och men så beslutade jag mig för att försäkra alla mina illrar då en försäkrng ska spara en pengar. Men än en gång har jag fått bevisat för mig att Agria är ren skit och försäkring innebär bara extra kostnad>.<
Tecknade försäkring för mitt nytillskott Fossa så fort hon kom till mig. Någon vecka efter upptäcker jag en tandfraktur. Fyra veckor efter försäkringens täcknande opereras hon. Enligt Agrias villkor så ska ju olycksfall gälla från midnatt den dagen då försäkring tecknas. Men icke! Får inte ut en krona på försäkringen pga den är för nytecknad….Jag blir fly förbannad på detta va fanken har jag betalat för då, Borde ju få tillbaka min premie eftersom min försäkring uppenbarligen ändå inte gäller>.<
Men karenstid har väl typ alla försäkringar?
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Enligt Agrias villkor så är karenstid för sjukdom 20 dagar, och med sjukdom avses ex hjärtproblematik,infektioner ,insulinom mfl.
För olycksfall ska försäkringen gälla från midnatt den dagen då försäkring tecknas, med olycsfall avses skador orskade av yttre våld och främmande kropp. Vad är en tandfraktur om inte orskad av yttre våld? Och därmed ett olycksfall…Vilket försäkringen borde gälla för…
Och skadan/sjukdomen får ju inte finnas vid försäkringens tecknande. Och denna tandfraktur upptäcktes ca 1 vecka efter försäkringens tecknande.
#2 Fast tandvård ska man ha en speciell försäkring för, i alla fall hos hundar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Den ingår numera i Agrias försäkring för illrar. Den fanns inte alls tidigare för iller.
//Belinda aka Zandrama
Hade samma sorts åkomma på en av mina kaniner. Fast då var Agria väldigt snälla, inga problem alls!
Är det så att den mor förmodan möjligen fanns där när du tecknade försäkringen? Jag menar, kan en veterinär intyga att skadan var färsk? Jag har faktiskt aldrig haft problem med agria och har fått igen mycket på mina försäkringar. Hoppas det löser sig :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ok, men finns det andra försäkringsbolag för iller då?
Nej, agria är det enda och det har ganska dåliga avtal för iller men jag tror nog att jag kan betala försäkring för mina illrar jag har nu livet ut utan att gå minus på allt det som jag har fått ersatt. Och då räknar jag på om dessa illrar själv inte skulle utnyttja sina försäkringar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Agria knorrar ju att ja men skadan kan ha funnits där innan försäkring tecknades. Dock så frågade jag när jag tecknade försäkringen för Fridolf och Fssa om jag skulle skaffa en vetrinärbesktning? Svar från Agria var nej det behövs inte för smådjur och synnerligen inte för så unga djur vi tar bara en muntlig försäkran. Känns som om jag blivit lurad på min premie då den muntliga försäkran uppenbarligen inte gäller.. Och vetrinär kunde enbart säga tandfraktur då det enligt henne var mer eller mindre omöjligt att säga hur länge hon har haft skadan. Iaf inte tillräckligt länge för att tanden ska ha fått infektion/börjat ruttna. Vetrinär skrev också i övrigt mycket välskött djur med mycket fina tänder.
Och jag blir så sur för jag tecknade försäkringen just för att jag har det vädigt dåligt ekonomiskt nu iochmed att jag ska flytta och har egentligen inte råd med denna vettisräkningen då är det exra surt att agria ska krångla. Dessutom så börjar man ju ifrågasätta att om de villkor de har uppenbarligen inte gäller, Nehe när gäller min försäkring då? Om Fridolf skulle äta upp nåt i det nya huset är han försäkrad då? Och om min försäkring inte gäller vad är meningen med att betala till dem…>.<
Kan väl också tlägga att det finns en risk att skadan kan ha funnits vid försäkringenstecknande, för jag upptäckten den ca 1 vecka efter att jag tecknat försäkring och jag kollade ara igenom henne lite snabbt när jag tecknade försäkringen, men jag har ju inte varit medveten om skadan vid försäkringsens tecknande.
#9 ok… jag är dock rätt nöjd med 57 kr per månad… det känns inte som om det eg kunde bli billigare…
Jag har funderat om jag skulle kunna strunta i försäkring och själv sätta in 57 kr i månaden på ett konto för varje iller… Men blir illern väldigt sjuk efter något år och en omfattande operation måste göras antar jag att det jag fått ihop på kontot inte räcker…
Jag räknade ihop vad hundens försäkring kostade i x antal år och vad han sedan kostade i veterinärvård på äldre dagar och insåg att det gick typ + - 0
Benziller tjänade dock Agria på… (6 år 3 månader x 56 kr i månaden)
#10 Ok, hur lång tid efter att man tecknat försäkring anser de att iller får vara sjuk då?
Jag tecknade ju försäkring på Herr Miller som är några år gammal och de krävde inte heller då besiktning.
#12 För sjukdom står det en kranestid på 20 dagar i deras villkor. Men för olycksfall gäller den då alltså från midnatt den dagen försäkring tecknas. Och olycksfall var som sagt skador orskade av yttre våld oc de t får inte vara extrem oaktsamhet från ägarens sida. Ex sätta ihop en ny iller med e annan väldigt agressiv iller, så får ma ett sort sår som behver sys för då anser dem att du som ägare borde ha frstått att skadan kunde ske.
Jag har ju satt ihop henne med grabbarna men under strikt uppsikt oc de har inte alls varit elaka så det är väldigt osannolkt att tanden gått av pga brå med dem, mer sannolikt att hon missat ett hopp eller något i vardagsrummet där jag har illrarna, eller att hon hade skadan innan hon kom vilket inte är 100% uteslutet då jag inte gjorde en vetrinärbesktning och den kollen jag själv gjorde på henne kunde jag nte se nåt.
#13 Vilken tand är det?

Dom kanske anser att en spricka fanns i tanden sedan tidigare. Men fortsätt strida och be om en skriftlig bedömning av veterinären om skadan såg färsk ut eller inte.
Det är tand 204, en canin tand i överäken.
lol, en hörntand… men du hade ju lätt sett om den var avslagen när du kollade henne vid införskaffandet…
#17 Man kan tycka det..Den var doc avslagen lite maskerat för dne var avslagen snett innåt så framifrån såg den helt ok ut i lngd bara tunnare.