Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 2834 ggr
Sara
0

Vildfärgad eller silver?

Om en iller ser ut som vildfärgade illrar men har vitt underhullshår och inga bruna nyanser, är den silverfärgad då?

Sara

AlbaStiffler
0

Har inte alla viltfärgade vitt underullshår? Båda mina har nog haft det iaf…

Vad jag skulle vilja veta är vad en viltfärgad med vita hår (ålder) kallas? hahaha… De vita håren lyser dessutom blått i solen. Det ni!

Sara
0

Det här med färger är inte min starka sida..

Sara

skrollan
0

inte min sida heller, för att jag tycker att skrollan är jätte vit i underpälsen och hon är inte brun som bab´s utan mera grå såna fall. Inget brun alls tycker jag =/

sofie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att Örjan är mer silver än viltfärgad. Men han är viltfärgad. Man ser Göris rumpa också och det är vad jag tycker är viltfärgat

skrollan
0

#4 håller med dig. Stilig :)

sofie
0

#5 Kortet är från när vi haft dom någon vecka bara. Då va han allt rund överallt :)

Guteillern
0

Underullen kan var vit eller gulbeige. :-)

Soffi
0

Lucifer är viltfärgad och har gult underhullshår. Syns ganska tydligt på bad bilden..

sezierra
0

Lite ur ämnet kanske men Nova är vit i underullen, men hennes föräldrar gula. Jag gissar att hon nästan garranterat kommer bli som dem eller kan hon ändå hålla sig ljus?

Velsan
0

gulheten beror en del på foder och hormoner. de blir oftare vitare och gråaktigare när de har vinterpäls, å de skimmrar typ när de byter päls. silver brukar ha täckhår som sticker upp i de mörka områdena som är vita/grå, vilket sder ut som en människa som börjar bli gråhårig.

monty är silver

sofie
0

#10 Vad jag lärt mig så har dom så mörka ben så är dom inte silver? Det va vad jag fick höra om Örjan.

Velsan
0

nä alltså när de e små så är benen svarta som vanligt, man ser ju om de e silver eller ej väldigt lätt på valparna, men de har vita stickelhår liksom.

om du kollar på memphis så har ju han också svarta områden som en viltfärgad, men annan färg i övrigt, dessutom är det mörka gråsprängt, det är det inte på en viltfärgad. men de har ändå den typiska illerteckningen. plus att de bleks med åldern ofta.

skrollan
0

#12 åhh, vad kär jag blev. Vilken sötnos !

Guteillern
0

#12 Den smälter man för. Så söt!

kitty
0

putt

Sara
0

Hmm..

Så silver är de alltså när de har vita stickelhår i pälsen även om de ser ut som viltfärgade annars?

Även om det bara är några här och var?

Sara

skrollan
0

det är svårt , jag fattar nada

Velsan
0

Alltså, en silver syns de direkt på att det är en silver, viltfärgade blir ibland som silverfärgade på vintern men har inte riktigt samma drag som en riktig silver, de mörka partierna på kroppen är gråsprängda och blir gråare med ålder för att i vissa fall bli helt grå/ljusgrå/vita. Iaf om de är silvertomte.

Men finns silver i icke tomteform? Har iaf aldrig sett nån, silvertomtar verkar ha stora likheter med "roan" teckningen på råttor och tex skimmel hos hästar, de föds mörka och blir med tiden helt vita. finns ju hos hundar med, tex hundar som är bruna med svart sadel tex shäfer föds ju black and tan tecknade som en rottweiler tex. men bleks med åldern och blir bruna.

Sen att en viltfärgad har några enstaka ljusa hår i de mörka partierna gör den inte till silver, utan det ska vara varannat hårstrå typ, det som gör att de ser silverfärgade ut, ser så är de ju inte bruna på sommaren som en viltfärgad är. Förstår inte hur folk kan ha svårt att se skillnad faktiskt :P

på bilden silver å viltfärgad

emoflickan
0

här är ju min snygga silvertomte iaf :)

UlrikaD
0

Men då vete fasen om inte Pyret tänker vara silvertomte också? Hon är alldeles gråspräcklig i det bruna. Och inte enstaka hårstrån utan typ varannan.

JossanH
0

#18 i andra länder finns benämningen roan även på iller. Det innebär att även pastell tex kan bli/vara roan men i sverige säger man silver fast att de har "fel" härg på täckhåren..

Skulle gärna se en icketecknad silver men har misslyckats i mitt sökande.. jag tvivlar på att de finns.. Och det stärker ju min teori lite om att alla silver har stark inblandning av olika teckningar (riskteckningar) och därför är en lite "svagare" färg i mina ögon alltså..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Velsan
0

pyret ser ut att va pastell, eller?

skrollan
0

svårt med tecken på dom :P

Sara
0

Är det här en vildfärgad eller silver?

Sara

Sara
0

Å det här?

Sara

skrollan
0

jag tykte det såg ut som lite silver ? =/

UlrikaD
0

Pyret är definitivt inte pastell.Skrattande

Sara
0

Mmm.. Men söt som socker är hon!

Sara

skrollan
0

åhh, jhag är inte hemma så att jag kan inte lägga in bilder på mina änglar =(

Velsan
0

pyret ser jätte mycket ut som pastell :P när man bara ser huvet hela tiden :P

å sara, de e en viltfärgad på första bilden iaf, hur gammal är hon? du ser ju tydligt på hennes mörka mask att hon är viltfärgad. men är svårt att säga vad som gäller för silver, man ser ju att de e en silverfärgad om det är det, men viltfärgade tomtar brukar med kunna va lite gråsprängda, men då är det nog mer att de e själva tomte teckningen/blekningen liksom. Går ju inte att säga hur en vanlig silver ser ut, tror inte det finns utan tomte teckning. Bus ser ut att vara viltfärgad tomte.

Men så varierar deras pälsfärg mycket beroende på årstid, en silvertomte kan se viltfärgad ut på sommaren när det gula i pälsen kommer fram mer och en viltfärgad kan se silver ut på vintern. jag tycker iaf inte det är svårt att se när man ser en iller på riktigt. på bilder är det svårare. men masken på en silver är grå och spräcklig i vitt liksom, medans en viltfärgad oftast har en mer skarp mörk mask, men på vintern försvinner ju ofta masken helt på vissa viltfärgade, speciellt de lite ljusare viltfärgade. jag vet inte, men man borde kanske ha fler färgbeteckningar :)

Madde
0

hmm det här med silver är ju grymt svårt och avgöra, men min Xander är ju pastell men han går ju mer åt silverhållet. Han är helt enkelt en Pastilver.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Velsan
0

vissa pasteller har en tendens att börja gå åt silver med åldern, kan ju kanske ha att göra med vad de har bakom sig i leden? På råttor är det ju väldigt mycket forskat på färger och teckningar och hur de funkar och ärvs, men inget på iller verkar det som.

Madde
0

Fast xander har alltid varit lite GRÅ i sig. Så tror inte det har med ålder och göra. Han är ju bara 2 än så länge och det kom redan under hans första levnadsår.

Velsan
0

ja men alltså inte med åldern som när de e 7 år, cannaydias pastell hane blev ju också åt de gråa med åldern, under första året, typ vid första pälsbytet, å hans mamma e silver. så tror de har med det att göra

TottsiGirl
0

#32 Man har bedrivit sådan forskningsavel i Sverige men då var det inriktiat på Minken mest men vissa likheter finns ju.. Var på en genetikföreläsning om detta i juni var mycket intressant… Just den frågan om färgändring med åldrande diskuterades dock inte denna gången..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

JossanH
0

jag säger som så-

alla tecknade illrar har ofta en släng av "roan" i sig. den blir mer och mer tydlig för varje år och det finns viltfärgade tomtar som lätt går för viltfärgad under sommaren och silver under vintern.

Den "äkta" silver illern brukar ha väldigt lite mask eller bara som 2 mörka ringar runt/under ögonen. De föds med både vita och svarta täckhår även om de svarta ofta är flera när dom är små. Som det ser ut nu så föds de alltid med tomteteckning dvs vita tassar och haklapp.

Både viltfärgade och pasteller (med teckning) kan bli silverfärgade genom "roan". ofta tar det några år men ser man tex på min dexter så har ju han svidat om totalt från riktigt mörk pastell till riktigt ljus silver.

Viltfärgade illrar kan gå från riktigt svarta till ljust grå- så länge de inte har vita strån i täckpälsen så är de inte silver.

en ung dexter, mörk pastell tomte/blaze tecknad

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

en gammal dexter.

#27 skulle defenitivt säga pastell om pyret. iaf om man kollar på dina bilder.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#33 många pasteller blir lite grå, men det är nog mer påtagligt om de är tecknade. och xander är ju tomte.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Velsan
0

Men de jag funderar över, är att illern kanske bleks med åldern, men har den från början varit pastell tex så är den ju fortfarande pastell, men en blekt pastell, inte en ljus silver bara för den bytt färg? En råtta som är black roan är fortfarande en black roan när den är blekt helt vit. även om vissa försöker kalla det en anan färg då.

Eftersom tomte verkar ha en blek gen, är de tomte så har de ju ljusa hårstrån i det mörka ofta och de bleks med åldern, men tekniskt sett är de den färgen hela livet, anser jag, som de hade när de va valp. Så blekt viltfärgad, silver eller pastell borde mans äga istället för ljus silver om de från början va en pastell. då är det ju en ljuus pastell :P

Madde
0

#38: Yes xander är tomte. =) Men de andra som jag har Benjamin och Criss är inte alls lika gråa, men det kanske kommer på de med. =)

JossanH
0

#39 nä, en ljus patell roan skulle man kalla den för tycker jag.. det enda som låter rimligt för en ljus pastell är ju nåt helt annat. de har ju inga vita strån.. silver är benämningen jag fått från utställningar här i sverige. i andra länder är han en roan.

Saken med dexter är att han faktiskt har fått endel svarta strån i sin vita och pastellfärgade kappa..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Velsan
0

jo iofs är en ljus pastell behöver ju inte va en tomte, men att använda roan på iller skulle ju va bra :) man borde ändra om beteckningarna lite här tycker jag :P

Sara
0

# 30 Funny är 4 år och har blivit väldigt grå på bakbenen i det sista, men jag har alltid sett henne som vildfärgad.

Bus "ska" vara silvertomte men som du säger så tycker jag han är vildfärgad. Fast han har en usel mask.Kolla på bilden.

Sara

Velsan
0

jo men tomtars mask blir inte som en vanlig illers mask :)

MissFerret
0

En silvertomte har övervägande gråa stickelhår istället för de svarta som man ser hos den viltfärgade. Många viltfärgade tomtar brukar slå över till silver. Hos alla tomtar är masken mer otydlig eller den saknas helt. De flesta tomtar har så kallade rödvinsfärgade ögon.
Min Frasse är ett klassiskt exempel:
Han var viltfärgad tomte när han var mindre… nu är han en silvertomte.

MissFerret
0

Frasse som ung

MissFerret
0

Sen kommer vi till pastellen där jag har Shanti som köptes som pastelltomte…. hon är nu nästan hel vit med gråa täckhår…ö alltså silvertomte.

MissFerret
0

Shanti nu…

JossanH
0

#47 så fruktansvärt lik halvbror texas hon är på den bilden alltså!

Sajtvärd på Iller.ifokus

MissFerret
0

#49 Jo visst är hon söt min lilla pussgurka…. men det är ju Dexter oxå :)

skrollan
0

fina bilder :)

Sara
0

# 45 & # 48 Det är sånna illrar som jag anser är silver.

Sara

villhailler
0

hej min står de att de är silver tomte men jag tycker hon blir mörkare ja finns bild på fotoalbumet :P de är mirra

sarae
0

#53 de flesta viltfärgade tomtar blir silver med åren…