Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 290 ggr
Petra_
0

Iller + blommor?

Ok, det här blir kanske ett långt inlägg, men I'm dying to know! Min enda fråga egentligen som jag har kvar är:

Går det att ha blomkrukor i fönstren och ha iller?

Min enda erfarenhet av omplaceringsiller är nämligen att för 7 år sen ringde en "uppfödare" till mig, och sa att en tjej i Uddevalla ville omplacera "världens goaste kille". Jag ringde och tog reda på fakta om denna lille pojk, och han verkade jättego. Åkte ner, och möttes av en superstressad iller. Men eftersom jag inte visste så mycket då, som jag vet idag, så tog jag hem honom.

Väl hemma så rev han bokstavligen hela min lägenhet, bet igenom min tumme och var ett rent helvete rent ut sagt. Tjejen som hade haft honom vägrade ta tillbaka honom, och hon fick av mig ett ultimatum:

Hitta ett nytt ställe, eller så avlivar jag honom.

Han flögs ner till Lars och Nadine (underbara människor) i Markaryd. Lars ringde mig när de hämtat upp Elvis (illern) och sa:

- Vet du om att du haft en vildiller hemma?

Que? Jo, senare fick jag ur tjejen i Uddevalla vad som egentligen hänt. Hon hade alltså hittat denna iller UTE, 3 veckor gammal drygt och tagit hem. Men detta var ju en vildiller som inte gick att tämja, så då ville hon inte ha kvar den.

Vad hände med Elvis då? Jo, han fick en bur att bo i med sin leksaksgroda. Senare när han kom i brunst så bröt han sig ur och sprang till skogs. End of story.

Usch, det blev långt, men som ni kanske förstår så är jag liiiite oroligt över att hela mitt hus ska krascha när en sån här korv gör entré. Så jag undrar bara om det går att ha ett någorlunda normalt hem även MED iller i :)

sarae
0

visst kan man ha ett någolunda normalt hem med iller…men var beredd på att du får se till att ha saker så som blomkrukor och ömtåliga saker på hyllor mycket högt upp utan möjligheter för ilelrn att ta sig dit ;)  Kan illern ta sig upp på fönsterbrädorna så kommer den att gröa det. får den atg på en blomkruka som kommer den att gräva ur den. så så länge man ser till att det inte finns något illern kan komma åt så e det lugnt.

Ingen kul erferenhet du verkar ha haft! en 100% vild iller är en omöjlighet att hantera. en vildmix på 50%, ja bara det kräver extremt mycket jobb. Respekt till dig som ändå inte gett upp tanken på iller!

Petra_
0

Ok, då vet jag :)

nej, man blir lite skrämd faktiskt. Den VAR omöjlig, helt tokig, synd om den ju egentligen, men just då var det mest synd om min stackars mor (bodde ju hemma och hade tjatat mig till en iller). Hon hade gjort små välkomstskyltar och satt i "illerhöjd" åt oss när vi kom hem, och som tack så grävde han och krossade alla hennes blommor. Jag har dåligt samvete än idag :)

Ceciliaolucifer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm… en bild säger mer än tusen ord ;)

sarae
0

#2 ja det förstår jag. Men du ska veta att ingen klarar av att ha en vild iller i hemmet….du ska se att du märker stor skillnad med en riktigt tamiller ;)

sarae
0

#5 ASG…har själv sånna bilder..men dem behöver vi INTE visa nu cecilia…här försöker vi lova någon att illrar är civiliserade djur..så kom inte å förstår nu cilla ;P

Petra_
0

Haha, inled mig i falsk trygghet eller vad säger man? :) Haha.

sarae
0

jajemen..det är vi absolut bäst på härinne! ;)

Petra_
0

Usch, hemska människor! :)

ang3lica
0

Kan inte låta bli.. Flört

ang3lica
0

Kan ju tillägga att jag kanske får skylla mej liite själv när jag ställer en blomma på skrivbordet, när jag vet att Busan kan ta sig upp.. Generad

Petra_
0

Sluuuuta!!! :)

sarae
0

då ska väl inte jag vara sämre då…

Petra_
0

Nej, det får bli endast hundar i detta hem :)

sarae
0

fortsätter att dra mitt strå till stacken…

Petra_
0

Ni försöker verkligen skrämma skiten ur mig? :)

sarae
0

#17 nääää var har du fått det ifrån? Oskyldig

Petra_
0

Var tvungen att gå ner och hämta lite glass som tröst. *smaska*

[jenkass]
0

när vi hade vår första iller gick det bra att ha blomkrukor i fönstren, men sedan vi fått hem vårt nytillskott till klätterapa så är även det omöjligt (hon kan klättra upp för gardinera upp till fönsterkarmen) FörvånadFundersam så här hemma får det bli plastblommor i fortsättningen

Petra_
0

så det finns lite, lite hopp :) Tack! :)

skrellet
0

om man har säkrat alla blomkrukor så kan dom vara riktiga änglar. så låt inte alla dom där skräckhändelserna skrämma dig ;)

Petra_
0

Hur säkrar man? Limmar fast dom med ståltråd runt? :)

sarae
0

nej, man ställer dem hos grannen

skrellet
0

man knäpper kort på sina blommor, ger blommorna till någon kär vän. och hänger upp tavlorna på väggen, högt upp :P

sarae
0

#25 oooh ännu smartare…eller så gör man som jag, man samlar ihop resterna, lägger dem i en påse, ger dem till mamma som har gröna finrar å vips, 2 månader senare så får man tillbaka dem i fint skick!

Petra_
0

Ok, det är två alternativ :)

[jenkass]
0

#24 haha vi har prövat med det men har inte riktigt hjälpt Flört (toxi och tuuva har varit över och mördat grannens blommor som dom hade på balkongen… väldigt pinigt!)

Ceciliaolucifer
0

#11 & 14  Är det okej att jag sparar era bilder? Alltid kul att skicka till folk som är intresserade av iller ;)

sarae
0
MissFerret
0

* ASG * HAHAHA…. Vilka härliga foton :) Speciellt fotot på blomkrukorna i sängen Sara… måste vara mysigt att sova där sen :) och sen ska vi ju inte tala om virvelvinden i badkaret som även blir tagen på bar gärning… *haha* så typiskt iller… Va ? Nä jag har inte gjort något matte… Måste ha varit nån här medan jag sov :)

ang3lica
0

#29 Visst! Då var den till någon nytta i alla fall. Haha!

UlrikaD
0

Jag kan väl helt ärligt säga att här har inte funnits några blomkrukor på de senast två åren iallfall. Jag gav upp! Men helt ärligt…..är det inte mysigare att ha en iller på fönsterbrädan än en gammal blomma ändå?Flört