Hjälp?
Min Poppin har tandsten och vill inte äta , torkade kyckling halsar , råa kycklingvingar jag har provat att ge små bitar o lagt det i lite äggula även med lite olja men ingenting funkar tro mig jag har försökt allting hon vill inte tugga på kött med ben i utan springer bara o gömmer det , prövade även att inte ta bort det direkt utan lät det ligga i 1dag MAX 2 om vi glömt att leta redan på köttbiten inte så fresh att ha gammalt kött liggandes bakom soffan …
Så nu behöver jag lite förslag nu när jag prövat med allt o gett det tid.Sen som ni kan se på bilden ser det ut som hennes ena framtand är ihålig är det något jag bär kolla upp hon visar inte att hon har ont eller så och hon hade det när jag köpte henne och ägaren före nämnde inget så antog att det inte va så farligt ..
När dom slår i tänderna kan de bli sådär missfärgade. Det är ingen fara :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Benziller som jag hade i 6 år (2005-2011) åt bara rått kött och döda möss som ung. När han blev vuxen slutade han äta rått kött. Han åt några unga små möss, men annars inget rått. Däremot smakade han på allt jag åt och då menar jag verkligen allt… men jag ska inte skriva här om det för då får jag utskällning… Hans tänder var rätt ok… han hade alla kvar när han somnade in… en del tandsten men eg ingen större fara. Hade han blivit äldre hade det ev kunnat bli lite problem…
Han åt Totally Ferret under hela sitt vuxna liv. Som bebb åt han James Wellbeloved och några andra illerfoder som då klassades som bäst på marknaden. När jag valde Totally Ferret så klassades det som bäst och han gillade och mådde bra på det.
(Skriver mest bara för att visa att jag läst… 😃)
okej tack ^^
Några ideer med annat man kan pröva för att få bort tandstenen ?
Tycker hon om kyckling i övrigt? I så fall kan du testa att skära lös det smalaste benet på en kycklingvinge och försöka få med så mycket kött som möjligt på det. Håll i den medans hon äter så hon inte bara springer iväg med det. Just det här lilla benet är så pass tunnt så det kan vara en bra inkörsport till att äta större ben sen.
4 , jag har testat med den jätte länge och det går om jag skär små små bitar men så fort jag gör liiite större skiter hon i det
Vill hon inte ha en mus då? Vilken iller kan avstå en mus? En liten…
Jag skrev ju ovan om Benziller. Han åt inte kött som vuxen, men en liten liten mus kunde han inte motstå. Då menar jag en liten rosa, typ nyfödd.
Jag hade säkert kunna få honom att äta kött om jag tagit bort torrfodret och bara gett kött, men jag gjorde ju inte det. Jag visste inte bättre typ…
#6 har faktiskt aldrig haft någon Iller som älskat möss! :O Fick en liten minimus av enbartmalin på en utställning (har annars bara köpt storleken större eller fullvuxna) som mina illrar sparade på i deras matskål :/
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 Oj, vad konstigt… har de bara fått en mus?
Jag vet ju att de drar sig för att äta möss som varit sjuka, självdött eller så. Kan det ha varit "fel" på den musen?
#8 av dom jag har nu har bara den ena ätit möss tidigare men aldrig varit förtjust i det, vilket har gjort att jag inte köpt möss till den andra jag haft som valp och så har jag 2 illrar som är totalt ovana vid kött (omplaceringar) som gömmer det mesta de fått och bara smakar lite på det.. Däremot har jag upplevt att dagsgamla kycklingar är något som är svårt att motstå! :) Mina första 3 illrar erbjöd jag möss till flera gånger och det var så pass spännande att de "slogs" om dom men ingen ville äta, bara gömma..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 Jättekonstigt. Fast en mus kan ligga ett tag. Det första de äter är huvudet. Sedan kan det ta ett tag innan de äter resten… Nästan ett dygn efter är den helt borta.
Det behöver inte lukta något…
En skojig sak apropå möss är att illrar ibland kan "bita igenom" hela musen. Alltså utan att bita hål i dem eller äta, krossa benen i musens kropp genom att bita över hela musen. Jag vet inte varför de gör så, men det luktar inte lik så fort om mössen när de gjort så… vad jag märkt, för möss kan lukta ganska illa ganska fort annars… bara något jag kände för att skriva… lol😃
#10 jo tugga på dom har dom gjort men inte varit intresserade av att äta dom. Har tom klippt isär musen för att öka aptiten (äckligt!!) men det slutade med att det luktade död råtta (hehehe) i gästrummet för bredvid sängen hade någon gömt ett mushuvud.. Jag har faktiskt upplevt fler illrar som inte gillar att äta möss. De blir triggade men vill inte äta. Tror det är en smaksak. Tycker att kyckling är det som är lättast att få ovana illrar att äta faktiskt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag tror faktist inte att jag vill ge möss eller så men annat kan jagge jag klipper ju kyckligen oså men hon verkar inte vilja ha det bara dom som hade henne innan hade knappt gett henne något rått kött.. kan ju va därför, men hon är väldigt pigg på att gömma allting hon springer fortfarande o gömmer torrfoder under sängen o bakom soffan , kycklinghalsarna sprang hon o gömde o den luktade satan i hela lägenheten … prövade o klippa sönder halsen lite men hon brydde sig verkligen inte om den.. kött utan ben är inga problem att smaska i sig men så fort hon får något med ben i är de stopp i princip om jag inte klipper sönder kycklingviingarna med ben i , i små små bitar ..
Är det torkad kycklinghals så slutar dom lukta efter ett par dagar och i land måste det ligga några dagar/veckor innan illern plötsligt inser att det kan vara gott att äta. Dock har jag haft svårt att hitta det märke som jag tycker är bäst gällande halsarna. Det finns många olika nu (såg bara en sort när jag upptäckte mirakelmedlet halsar mot tandsten) där dom flesta är porösa och inte alls lika goda och uppskattade av illrarna plus att det inte ger samma effekt då det är motståndet man vill åt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10 Mina illrar gillar inte heller möss:P De tror typ att det är en kompis eller något, spelar ingen roll vilken storlek jag ger händer alltid samma sak. Musen läggs på ett ställe bakom soffan sedan putsas den några gånger om dagen flera dagar i sträck tills matte har tröttnat på lukten av rutten mus och slänger den:P
Och mina grabbar är totala barf galningar, de typ vägrar äta torrofdret:P
men… nu måste jag göra en undersökning…
Hejsan!
Det är jag som är Poppins uppfödare 😉
Hon älskade kött som valp, det bästa hon visste var kycklinghjärtan och kycklinghals ;) Möss och dygnsgamla kycklingar slank ner det med..
Titta gärna in på vår sida http://www.diamantens.cybersite.nu
#16 har själv 2 illrar som vuxit upp på barf men som nu är väldigt skeptiska till kött :S Håller man det inte igång så kan man få börja om från början igen..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Mina illrar äter möss och dagsgamla kycklingar utan problem :)
Om har Poppin så mycket tandsten att det blev inflammation i tandköttet? Äter hon inget alls eller bara torrfoder? OM det är så att hon har inflammerat tandkött och äter inget alls så det är bäst att gå och ta bort tandsten hos veterinär och sedan börja ge kycklinghalsar (färska eller torkade whatever) och typ kycklingvingar för att motverka att tandstenen kommer tillbaka.
Välkommen till ferretplanet.se :)
Dom som jag köpte poppin av hade inte velat ge henne så mycket rått kött så antar att det är därför , jag krusar o krusar o håller tummarna , hon hade ju mycket tandsten när jag köpte henne men tror jag har fått det lite bättre jag lägger ut bilder på hur det SÅG ut nu är det någorlunda bättre
18 , hon får små råa kött bitar så fort dom är större än typ 1cm så skiter hon it speciellt om det är ben i då går det knappt alls så jag har fått henne att äta lite kyckling vingar om jag delar det i små bitar , jag har torkade kyckling halsar av märket pommys eller va det va (luktar förjävligt)… det va hon inte ett dugg intresserad av .
Det är ju en del tandsten men det ser inte akut ut. Tyvärr verkar det vara så att Imazo AB/Tropeimporten A / S som djursffärerna köpte in kycklinghalsar från från början har slutat sälja dessa så nu finns det mängder av dåliga märken där ute som inte illrarna är speciellt förtjusta i och som är för porösa för att de ska hålla tänderna i trim :/ Letar för fullt efter bra halsar och återkommer om jag finner det jag söker!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hur gammal är Poppin?
Benziller såg ut sådär i munnen när han var 6 år (och han åt ju bara torrfoder som vuxen, ratade också kött som vuxen)
Har du provat att ta undan torrfoderskålen och svälta Poppin någon dag och sedan bara ge kött?
Jag vet att det låter hemskt. Svälta sin underbara pälskling… oj oj, vilket djurplågeri… men helt onaturligt är det inte, djur har inte i naturen alltid tillgång till torrfoder… och många rovdjur har perioder då de inte hittar mat…
Något annat kommer jag tyvärr inte på. Jag skulle nog försökt detta. Jag har omvänt problem. Mina killar äter inte torrfodret utan vill ha möss, kyckling och annat gott från frys o kyl. (Givetvis vill de gärna in i musrummet och plocka en levande mus själva, men det får de ju inte… hehe)
Du har rätt i att det lät lite hemskt men det är ju värt ett försök Hon är lite över 2 år :)
Grodan, hon är syster med min Lailah ;)
Det finns på djuraffären ett medel som heter BukaCat & BukaDog (det enda som skiljer dom åt är storleken på tuben..), det är en kladdig kräm i tub som man kan ge mot plack/tandsten. Det lägger sig som en hinna runt tänderna och luckrar upp placket. Jag har testat det på mina och fått hyfsat resultat :)
Titta gärna in på vår sida http://www.diamantens.cybersite.nu
😃