Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1571 ggr
MimmieM
0

Hage?!

Vart skaffar man en lämplig hage till de "små". Zeke är en klätterfanatiker och Moa kan flyga :)

Kan man inte köpa kompostgaller och meka ihop? Eller någe liknande..

Tips & Pris någon?

Carpe Diem

Faxlin
0

Ohh, men MimmiM har du missat den snygga hagen som visades upp för ett par dagar sedan?

Måste putta upp tråden tror jag ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MimmieM
0

oh.. den från ikea :D

Funderade på en sån inomhus utifall de skulle behövas när de kommer folk främst. Men annars var tanken att jag skulle ha en utomhus.. Så jag kunde solbada OCH hålla kåll på de små kräken :) Utan att ha dåligt samvete.
Dessutom skulle Zeke få utöva sin gräsfetisch samtidigt.. :)

Men tack för att du puttade upp den :)

Carpe Diem

Faxlin
0

Fast jag hade ju först tänkt att fixa med att kapa och svetsa i kompostgaller för att göra utehagar. men jag tänker göra sådana här IKEA hagar och ha med mig ute. Har fått för mig att det ska fungera. Hur som helst ska jag testa den 25:e så kan jag berätta sedan hur de gick att ha ute. ;-)

Audiatur et altera pars

MimmieM
0

Nää.. ute vill jag nog ha kompostgaller så de fläktar också

Carpe Diem

TottsiGirl
0

Annars har ju Amhs en bra hage oxå.. Lätt att sätta ihop och lätt att sätta ihop men bara med ett lodrätt galler på mitten vilket gör den väldigt svår att klättra eller hoppa ur..

Här finns en länk

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

MimmieM
0

Mjo, den är verkligen toppen. Hade tänkt försöka komma lindrigare undan än 900 dock :) Det är de som är kruxet bara!!

Carpe Diem

ViktorMarina
0

Vi gjorde faktiskt tillslut en hage av kompostgaller, hade köpt det redan men inbillade mig att det inte skulle bli så bra.. Vi var inställda på att köpa hagen från amhs istället, men fick bråttom och skulle inte hinna beställa den. Så vi körde på med kompostgallret, kapade lite pinnar och satte ihop två och två för att få smala springor, och de klurade då inte ut nåt vis att ta sig ut och det blev rätt bra! Men då är de varken klätterfanatiker eller kan flyga heller, så jag vet inte hur det skulle gå med dina.. Men du kan kanske testa? Vi har tre set kompostgaller (99:- för 4 st), så ihopsatta blir det 6 sidor som mest, rätt stort och lagom!

Om du är intresserad så är det bara att fråga på om hur vi kapade och så.. :P

AlbaStiffler
0

Klättrar inte era illrar över kompostgallrena då? Det hade mina gjort i ett vips…

Faxlin
0

#8: Vitsen med att kunna ha ett kompostgaller är att man måste kapa bort de vågrätta pinnarna och typ bara lämna en som går vågrätt för stadgans skull. Då blir det plötsligt svårt att klättra över.
Sedan måste man svetsa ihop två sektioner till en så att mellanrummet mellan spjälorna blir illersäkra. Så att inte ens små tjejer kommer ut emellan.
Smart sätt, men jobbigt ;-)

Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

*suck*

#9> Lät ju verkligen lätt… oj oj oj…

HannaM
0

#10 ja eller hur… bara för att hon har en gubbe med svets… min har mer svett…

ViktorMarina
0

Vi har varken svetsat eller bara lämnat en pinne.. Vi fick som sagt rätt bråttom att göra den, och hade ingen svets. Därför tog vi plaststrippor (alltså inte strippor-strippor, utan såna där remsor) och drog åt dem så gallrena satt ihop två och två. Och om vi lämnat en eller två pinnar vågrätt skulle det liksom inte bli någon stadga i de lodräta pinnarna, så de hade lätt kunnat pressa sig igenom genom att tränga upp mellanrummen.

Därför kapade vi på den övre sidan om mitten bort varannan tvärgående pinne så det blev som ett sicksack-mönster, och om de då ska klättra över måste de första klättra över halva gallret, sen komma på att man ska klättra sicksack med stora mellanrum (nästan omöjliga steg). Vi är medvetna om att det inte är absolut säkert, och därför kommer de heller aldrig att vara utan uppsikt i den. Sen så ämnade de inte ens till att klättra heller, de har båda två en mycket bra relation till transportburen och jag tror att det gjorde att de fann sig i att vara i hagen rätt bra också! Så vi är nöjda :)

Guteillern
0

#12 Kan du fixa en bild?

ViktorMarina
0

#13, det kan jag absolut göra! Sätter in den här ikväll eller imorgon! :)

Funderar du på att göra en?

ang3lica
0

MimmieM: Jag hittade en hage liknande den valphage som amhs har, på Zoo-kompaniet här i Gbg. Kostade iof 799:- Mycket pengar, men är man lat som jag och inser att man aldrig kommer att få tummen ur att bygga ihop kompostgaller, så är den ett bra alternativ..

MimmieM
0

fint allternativ.. thanx ang3lica

Carpe Diem

ViktorMarina
0

ååh vad jag är glömsk, ska ta bilder på hagen typ efter helgen så kommer det bilder på måndag kanske :P

Zukie
0

köp inte illerhage gjör en sjelv köp konpost galler det kostar 60 kr då får du 4 st konpost galler köp dubelt så blir det som en iller hage !! :D

sofie
0

#18 Illrar brukar kunna klättra på kompostgaller

ViktorMarina
0

Jo, man måste kapa en del pinnar för att de inte ska kunna klättra, och jag råder ändå alla som använder kompostgaller att ha illrarna under uppsyn när de är där inne! Aiia har lyckats hitta ett ställe där springan var lite större eftersom gallret var felkonstruerat just där, och smet ut. Som tur var upptäckte vi det snabbt! Fy fan vad rädda vi hann bli, USCH säger jag bara.

Vi fick iaf meka en del innan vi kom på hur vi skulle kapa, eftersom det inte bara är att kapa de vågräta pinnarna.. då blir de lodräta pinnarna för klena, och det går att tränga dem åt sidan.. Så vi fick göra lite sicksack-mönster..