Öronskabb och tandstensfunderingar
Dexter har sjukt lortiga öron, de har en tjock svart gegga i sig så först trodde jag att det var skabb men när jag kollade de andra djuren hade de väldigt rena öron utan något smuts i sig alls.
Jag antar att de andra djuren skulle ha öronskabb om Dexter hade sån stor mängd öronskabb? De sover och leker ihop och tvättar varandra. Tror det bara är smuts för han kliar sig inte ens i öronen förutom någon gång ibland men det är inget onormalt.
Sen till tandstenen, Dexter har som en brun massa över några av sina baktänder, är det tandsten eller skit? Vad kan jag göra? Jag tror att jag kan skrapa bort det med nageln om jag försöker eller kanske ta en tandborste. Ska börja ge honom mer kycklingvingar för framtiden.🤔
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Hur öronskabb ger sig på olika djur är väldigt individuellt men min erfarenhet är att illrar kan ha rätt så lortiga öron utan att det behöver vara något. Tandstenen behöver du inte göra något åt om du ska utfodra med mer ben, då försvinner den av sig självt! Det allra bästa mot tandsten är kycklinghalsar tycker jag!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kycklinghalsar kan jag varmt rekommendera.
När det gäller tandsten vill jag bara ge ett varnings ord.
Nala var nära att dö på grund av tandlossning, ingen rolig historia.
Nu är detta ett extrem fall och ger du mer ben så bör du inte hamna i den sistten(Nala äter sällan ben).
Hälsningar Malin
Hobbe hade skabb här hemma och han kliade inte speciellt mycket alls i öronen. Mycket mer på sidorna av bakkroppen. Kan öronskabb sprida sig till kroppen? Gå till vetten och be dom kolla i deras mikroskåp. Fast vi kollade i vårat mikroskåp hemma så såg vi inget.
Hälsa storebror från Lillstrumpa :)
Kladdet i öronen blir liksom gul-aktigt när jag gör rent det och han kliar ingenstans på kroppen eller öronen onormalt heller så jag antar att det inte är öronskabb? Jag ska hålla ett öga på det ändå och blir det värre på något vis blir det en sväng till veterinären.
Vart får jag tag på kycklinghalsar? Ska de vara råa eller torkade på något vis? Annars brukar kycklingvingar vara rätt poppis att äta upp. Hur ofta ska jag ge honom en vinge? Några gånger om dagen eller några gånger i veckan?
#4 Dexter hälsar tillbaka till lillsyrran!
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#5 Råa kyckling halsar.
Välsorterade djuraffärer.
Hälsningar Malin
#5 Jag beställde torkade kycklinghalsar via internet tex här finns det lite blandat torkat http://www.pommys.se/torkat-hundgodis/fagel/
Sen köpte vi frysta kycklinghalsar från Jipotimas . Dom kycklingarna är uppfödda på majs och utan antibiotika dom säljer även kycklingvingar och en massa annan hund och kattmat http://www.jipotimas.se/zencart/index.php?main_page=index&cPath=1&zenid=be09fc48687e74cd5ee38525eb5cf894
Vi ger 1 st kycklingvinge per dag åt varje iller sen har dom torrfoder som alltid står framme
De skabbprov vi tog kostade 180 kr på Mälarens Smådjursklinik 🙂
Jag köper kycklinghals från Mia Tuk barf bra pris ca 100 spänn för 3 kg=) Sedan har hon på sin hemsida även en massa annan spännande barf=)
#9 Det var ett betydligt bättre pris 🙂
Bra tips här. Sätter tass.