Barf-recept
Jag är nyfiken på hur ni barfar Era illrar.
Recept?
Blandfärs. Krossat torrfoder o multivitamin pasta. Gör köttbullar av detta.
Kan även tryckas ner köttfärs i iskubs former o frysas så har man små "Glassar" att ge i sommar värmen.
Jag ger ju i första hand för tandhälsan så det jag brukar ge är kycklinghalsar, små dagsgamla kycklingar, hjärta, mage, lever och ibland kycklingvingar. Jag köper inget malet då jag vill ha tuggmotståndet. Hur mycket jag ger går i vågor. Då jag lagar min egen barnmat här hemma så tar det upp mycket utav frysplatsen så det finns inte mycket plats kvar till illrarna så har helt enkelt inte kunnat köpa hem halsar nu på ett tag så just nu är det mycket torrfoder och en del småkycklingar. Gaaah, jag hatar att bo litet!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kött med ben över huvud taget är väl bra för tänderna såvitt jag har förstått. Så Jossan är inne på rätt spår, sen så vet jag inte hur pass lätt det är att få tag på kycklinghalsar och dagsgamla kycklingar? :P
Det finns väl diverse slaktarrester man kan köpa? grytbitar med ben på. Kycklinglår osv, så dom får gnaga och aktivera sig, samt att det som sagt är bra för tänderna.
Vill komma med en liten sidofråga här, hur OFTA barfar ni?
Hur lägger ni upp eran kost till eran iller från dag till dag?
Jag har ett schema tex: måndag: ett kycklinghjärta var, tisdag en delad kycklinvinge var, onsdag: ett kycklinghjärta var, torsdag: en varsin bit lever, fredag: ett kycklinghjärta var, lördag: en halv/hel kycklingmage var, söndag: ett kycklinghjärta var, och så vidare.
Det står alltid framme torrt foder som dom kan äta av och alltid nytt vatten. Sedan får dom också varsin tesked med fiskolja, varje dag.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

#4 1 tsk var och du'u får ej dåliga magar? eller dom kanske är vana?

Här hemma hade jag en gång ett schema som Illernettan. på det enkla sakerna som man inhandlade på vanlig mataffär. Nu är jag inne på stora bytesdjur som vuxna tuppar och höns, älg delar, vuxna kaniner etc. så här försöker man nu bara servera och när det man gav dom är slut ja då tinas nästa sak. En stor tupp räcker iaf 2 dagar till mina 6 monster. =)
#3 kycklinghalsar beställer jag över nätet från jipotimas, de mailar när det skickas (ca 6 eller 6,5 kg) och anlände till mig, fortfarande fryst :) Hur ofta jag barfar varierar stort just nu pga bristande möjlighet till förvaring av frysvaror.. Ibland får dom varje dag (speciellt kycklinghalsarna då det är så mycket ben i) och ibland går det några dagar emellan. Just nu har jag massa småkycklingar i frysen men då de inte har speciellt näringsrika ben i sig så blir det några ggr i veckan. När jag har fått hem valpar har jag helbarfat dem i början för att de ska vara vana vid kött och ben.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 är det inte lite för mycket fiskolja? en tesked fiskolja per dag och iller? Du ger ju så gott som nästan bara inälvsmat och torrfoder det behövs inte så mycket olja - det är lätt att överdosera vitamin A och D.
Fiskolja helst doserar man som 0.5 ml per 1 kg kött blandning :)
Välkommen till ferretplanet.se :)
#5 Nä, har inte märkt av dåliga magar men så har jag hållit på en längre tid.
#8 Det är på ett ungefär, jag står inte och heller upp i ett mått utan tar på en höft i en tesked. Men jag får väl minska på det.
Det har varit en salig blandning av olika sorter, Dr Baddakys fiskolja, Grizzly Vildlaxolja, DogNikita Sälolja med flera.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#8 Fast kycklinghjärtan räknas väl inte som inälvsmat? I allafall när det gäller BARF till hundar räknas hjärta som rent muskelkött.
#1 Ok.
#2 Låter bra. Hur stor är en dagsportion ungefär?
Du har väl flera illrar? Äter de allt på en gång eller springer de iväg o gömmer undan lite? Eller gör bara ensam-illrar så?
(Tips på hur man får dem att äta upp och inte gömma köttet?)
Apropå fisk. Utfodrar Ni aldrig med rå fisk?
#11 jag har aldrig vägt och undersökt storleken på portionerna (vet att andra gör så) utan jag ger kanske 2-3 halsar var (till pojkarna) för att ha under natten, eller 2 småkycklingar var. De utfodras bara utomhus med kött men visst hittar man ibland vidriga gömmor! Därför jag tröttnat på att utfodra inomhus ;) Värst var när illrarna gömt kött inuti armstödet på soffan..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag utfodrar aldrig med rå fisk - rädd för parasiter. Tycker att det finns inte ett sätt som kan lära illrarna att inte gömma kött - om jag ser tom skål så går jag runt och kikar i alla kända ( och okända) köttgömmor och om det finns mycket gömd så tinar jag inte upp ett nytt portion. Dock jag låter aldrig köttet ligga längre än 24 timmar - så om jag ger en stor portion till kväll och på morgonen är mycket kvar så tinnar jag nästa portion till kväll igen.
Det är inte bara ensamma illrar som gömmer köttet ;)
Du frågade om recept - igår gjorde jag en sån blandning:
Kaninskrov/ ca 5 stora bitar
50 gram lax (MUSH LAX, fryst korv)
100 gram gås
100 gram oxkött (m. ben)
60 gram viltkött (m. ben)
+ 5 droppar vetegroddolja blandade i köttet
Välkommen till ferretplanet.se :)
#13 Spännande recept. Hälften av det där kan jag ha svårt att få tag på dock.
Mina illrar får just nu avlivade möss, rå kyckling (vinge, hjärta, lever osv) och rå lax. Jag har torrfoder också och har eg bara matat med "färsk-mat" som tillskott, men torrfodret står typ orört…
Fick tips om lamm och gris.
Jag är inte så bra på kött (äter inte själv), vilka bitar ska man köpa, vad heter de?
Jag har alltid torrfoder framme under soffan där hundarna inte når det. Mycket ifall det händer mig något kan det ta ett par timmar innan det dyker upp en djurvakt, som att jag fastnar på jobbet eller på något segande tåg. Men även för att jag inte är helt hundra på att hon får i sig precis allt via färskmaten. Så jag ger henne inte jätte mycket varje dag som täcker upp dagsbehovet.
Men annars får hon alltid lite av hundarnas mat. Ende hon får som de inte får är pinkisar.
Annars får hon div kött med eller utan ben. Barfar hundarna så det blir mycket variation som kyckling, kalkon, kanin, lamm, oxkött, nötfärs, älg, rådjur, vildsvin och mycket inälvsmat. Försöker att inte ge så mycket griskött eller fisk. Får ägg ibland. Ger även en del lax eller groddolja. Kan även tillsätta benmjöl, nötblod, b vitamin, taurin/eller ge vitaminpasta osv beroende på vad för kött och mängden ben jag ger.
Har försökt flörta med malt kött från voh som musch. Men det mesta dissas, skall vara hela bitar.
Mycket kan man hitta i mataffärer som city grosisten osv. Beställer stora påsar kycklinghalsar osv online med hemkörning. Letar alltid på blocket efter kött annonser och chans mailar med frågor om de kanske inte kan ha lite slaktrester till mig. Går även till en del slakterier ibland och frågar efter köttrens. Gris och lamm kan jag få lätt från föräldrarna på gotland. Möss och pinkis köper jag småpåsar från reptil mässan till henne och ormen.
Men jag är sämst på att hålla recept på saker. Jag planerar inte så mycket. Försöker hålla variation och kompletera med annat när det behövs.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.