byte av foder`?
Här hemma äter illrarna ANF, Havanna har gjort det hela livet o Dollar och Manilla enda sen de kom till oss. Nu har vi köpt en stor 7,5 kg påse Totally Ferret. Och vill testa o se då det tidigare fått Totally Ferret som godis. Men hur ska man göra själva övergången? Tänkte börja o blanda. Men hur pass bra är det för magen, hört att de kan få diarré i början. Om man sedan skulle fortsätta att ha jämnt 2 olika foder blandade kommer magarna ta stryk av det? eller vänjer de sig vid 2 olika sorters foder men olika uppbyggnader. Vet inte om jag vill köra med bara totally ferret vet inte vilket som är nyttigast o ANF har ju funkat hittils. Tänkte på innehållet i Totally Ferret: Fresh poultry meat, rice, poultry fat. Ska inte de 3 flrsta vara animaliska. För de menar väl ris som ris? eller poultry rice? jag fattar inte. Hittar ingen innehålls förteckning på ANF så kan ej jämnföra. Va tror ni är bäst?
Anf's innehållsförteckning sitter i den påklistarde etikketten, den kan du ta loss och veckla ut ;)
Jag blandar ANF och TF. De var dock utan TF i en månad eller två nu och det har tagit en dryg vecka med rätt lösa bajsar nu när jag började blanda igen. Nu har de vant sig verkar det som, och skepsisen mot TF försvunnit igen ;)
Jag tror faktiskt inte det finns ett enda torrfoder som har de tre första ingredienserna animaliska…
Oj där ser man!
Du kör alltså med bägge fodrena i matskålen? eller nån dag TF o nån dag ANF? Om man tittar på ANFs innehålls förteckning så är 2 av de 3 första ingredienserna ej animaliskt varav majs som ej ska va bra?. O det har mindre protein än TF så verkar ju som man kan ta lite mer TF än ANF.
#1 Hur mycket blandade du då? Jag menar, hur mycket av det gamla fodret och hur mycket av det nya?
Jag har blandat i lite alla möjliga sorters iller- och kattfoder med det foder jag alltid haft och de har faktiskt aldrig reagerat med lös mage på det. Men det kanske har med mängden att göra??
oftast är det bättre att blanda 2 eller fler sorters foder…och anf och TF är ju två av de bästa som finns på marknaden just nu så kör vidare på en blandning av båda tycker jag!
Oki tack Sarae för infon har blandat nu o det verkar uppskattas av illrarna =)