Versele-Laga, Crispy Pellets Ferrets
Abbe fick med sig ett foder som jag inte känner till: Versele-Laga, Crisby Pellets Ferrets.
Jag tror han ätit det en längre tid.
Abbe är 4 år och han har helt fantastiskt fin päls. Otroligt tjock och len och glänsande. Inte en gleshet någonstans. Det är som att han inte vet att det är sommar… 😃
Han är ju i superkvalitet vid huvudtaget. Muskulös, kraftig och jättebra hull. Han väger runt 2 kg. Och han är kastrerad…
Han har inte ätit något speciellt heller, utan detta foder (vet dock inte hur länge han ätit det, ska höra), äggula någon gång i veckan, vetegroddsolja, något fruktbit då och då…
För att ett foder ska vara bra ska dom 4 första ingredienserna, gärna fler, vara köttprodukter av någon form, det är det inte i detta fodret.
2 och 3 är spannmål och vegetabiliska produkter.
Hälsningar Malin
#2 Japp, jag såg det. Men han är ju så jäkla fin!!! Han är också otroligt pigg och glad. Han är ju ändå 4 år, men det syns inte någonstans
Men ren skitmat kan det ju inte vara. Jag läste ju i någon tråd om någon som utfodrar med detta och det blev inte så mycket prat om att det var jättedåligt foder… (minns inte riktigt, men försöker också provocera fram några svar…)
Det här fodret skulle jag aldrig rekommendera. Alldeles för mycket vegetabilier. Att han är fin kan ju även bero på det genetiska och hur dom har bott. Vissa illrar spelar det ingen roll vad du utfodrar med för mat, de ser för j*kliga ut ändå (min första Iller tex som var tunn som en sticka, saknade bra balans och hade dåliga tänder) och vissa illrar är i bra hull och fin storlek oavsett vad du ger. Det som märks är dock konsekvenserna av detta på lång sikt. Tänk på att man vissa människor kan äta skräpmat en ganska lång tid utan att det syns på utsidan, men efterhand dyker diverse sjukdomar upp.. Det kan ju även vara så att det du ser inte alls är hans allra bästa kondition, att han faktiskt kan se ännu bättre ut med ett ännu bättre foder :) Enligt vad som står på förpackningen så skulle jag nog klassa det som ett skitfoder faktiskt..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Tack JossanH, för ditt svar.
Gillar "Det kan ju även vara så att det du ser inte alls är hans allra bästa kondition, att han faktiskt kan se ännu bättre ut med ett ännu bättre foder :)"
Wow… det kommer framtiden verkligen att utvisa… för jag har ju Orijen och Totally Ferret som torrfoder samt ger färsk mat (vill inte säga att jag BARFar direkt).
#6 då får vi se då! Kanske får jämföra med nästa sommarvikt för nu ska han väl fetta på sig som sig bör till vintern :P
Sajtvärd på Iller.ifokus