Bästa selet o kopplet?
Vilket tycker Ni är bästa selet och kopplet till iller?
Jag söker en stabil, säker och bra variant som kan användas länge, i alla väder och som sitter bra/skönt på illern.
Tips och länkar är tacksamt.❤️
Beror på iller tycker jag. Till fridolf som är "liten hane" väger ca 1.3 kg har jag ett kaninsele från hagen. Hållt i ca 3 år för mig ser inte ens slitet ut(illern innan honom hade det) och så ett 5 meter flexikoppel till då grabbarna gillar att springa mycket ute.
Dande som är en större hane väger ca 2.5 kg har jag ett katttunge sele till med tassar som är i reflexmaterial på, också haft till förra illern så även detta selet har ca 3 år på nacken och håller hur bra som helst. Även till honom har jag ett 5 m långt flexikoppel.
Till lilltösen som är en normalstor hona väger strax under 700 g. Har jag ett ferplast åtta sele som finns att köpa på bromma zoomarknad väldigt smitsäkert till små honor som jag annars tycker smiter ut det vanliga knäppselet. Hon är inte så pigg på promenader som pojkarna så hon har både ett fast koppel och ett flexikoppel men hon föredrar det fasta.
Jag kör hagenselar och Malins selar- Håstenslövs selar (enbartmalin här inne på ifokus). Hennes selar får du specialbeställda för din illers mått.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#1 jag tycker att din tjej låter relativt liten :) Jag har en brud som är ganska liten under sommaren på sina 750g (1kg på vintern) och en som ligger på 950g på sommaren (1,1kg på vintern).
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag kör hagen selar till pojkarna och ferplast åtta sele till tjejerna… O.T - då känns det som om mina honor blir rätt stora om dom redan nu väger 980gram och 860 gram…
Välkommen till ferretplanet.se :)
#3 Okej. Jämförde henne med små honor som jag har träffat som legat på runt 450-500 gram:P Då är min tös med sina 690g normalstor^^
Grodan, du är alltid välkommen till mig och beställa sele så klart! :)
Hälsningar Malin
Tack för era svar. 😃
#6 Visst har du väl en tråd om dina selen?
Grodan, kolla facebook :)
Hälsningar Malin
okidoki
Jag tycker nog att det traditionella selet - kallas det kaninsele? - är det bästa.
Sedan har jag grävt fram ett "åtta-sele" ur mina gömmor, som när man spänner åt det riktigt hårt (tyvärr) sitter bra. Ska försöka ta kort på det. Någon annan sa "åtta-sele" och när jag såg foto på det så var det inte samma som jag menade, så jag använder ev fel namn på det…
En vanlig kaninsele är H-sele, sånna som jag gör :)
Hälsningar Malin