Hej Kompis!!!! En liten dikt.
Hittade denna lilla dikt i Kvällsposten för några veckor sedan, när jag läste den så grät jag stora tårar, för allt stämmer så väl in på alla dom sk. sommarkattorna som köps i Sverige varje sommar. Dessa små källingar på ca 12 veckor lämnas ensamma i många fall på landet när familjen åker in till stan igen, tycker att det är så dj..la fel att skaffa ett djur (oavsett vad det är för sort) när man flyttar ut till sommarstället på landet. När man sen lämnar huset när semestern är slut, så låter det stora flertalet sina kattor bli kvar, man tror att bara för det är en katt (är ju ett rovdjur i grund och botten), så klarar den själv av att fixa mat åt sig. Det gör den inte då den i 9 fall av 10 har fått all sin matt i form av torrfoder eller burkmat inomhus.
Christel.
Hej kompis, minns du mig?? Vi träffades i somras jag lekte var dag med dig.
Jag bodde hos er och sov i din säng.
Jag var ute då det var sol men slapp då det blev regn.
Sen kom hösten och vädret blev grått, ni fick till stan så oerhört brått.
Så snabbt ni försvann och glömde en sak….
En liten kisse ni skaffat behövde ett tak.
Jag väntar och väntar fastän vinden är kall och jag hoppas at du åter hit komma skall.
Jag är faktiskt liten och behöver er så.
Jag fryser om tassen så den är nästan blå.
Nu är jag så trött och somnar nog snart.
Min färd till himlen tar nu sin start.
Ni hittar till våren en kall liten kropp, som dog av längtan och ihjälfrusen kropp.
Anja. / Christel
OBS!!!! OBS!!!! OBS!!!!
Katten på fotot har inget med texten att göra, detta är min egen katt Max som njuter ute i buskarna.

vad sorlig :( Så hemskt att man kan göra så mot ett djur
//Denise

fin dikt, å sorglig =( fyf*an att folk verkligen gör så :S Skulle aldrig komma på tanken att flytta ifrån mina djur å lämna dom att dö sådär :S
ursch vilken hemsk men tyvärr är det ju sant=(
Ja du, jag grät stora tårar när jag läste den hemma hos en illerkompis. Både hon och hennes man hade också gråtit floder när dom läste det. Dom hade precis själv tagit in en katthona med 2 ungar som hade bott under deras altan hela sommaren. Mamman hade halsband, men med vare sig tele nr eller adress på. Den ena källingen har nu min son, en rödtabby hona, den andra var en svartvit hane som dom själv behöll. Kattmamman får gå ut och in då hon är van vid att vara ute, men hon kommer in varje kväll. Deras källing får däremot inte komma ut, då hade han nog inte kommit hem igen. När han har blivit mera hemma tam om ca 1 års tid, så kommer nog även han att få komma ut. Dock bara i sele ute i trädgården.
fy fan vad hemskt !! Och att det är så i verkloigenheten gör en bara mera ledsen :;'(

Sann men hemsk och sorglig dikt..kan inte fatta dom som skaffar sej kattungar på sommaren och sen bara överger dom på slutet av sommaren=´(
Nä, inte jag hellre. Skaffar man djur oavsett ras, så får man se till att man har detta djur tills den dagen det går över regnbågsbron. Om det sen tar ett par månader (kan ju även dö unga pga sjukdomar) eller om det blir 20 år eller äldre vilket många kattor kan bli om dom får leva optimalt. Min sambos faster hade en kise som blev 22år gamal, en aktningsvärd ålder.
Gud va hemskt. Tårar i ögonen när man tänker på hur många det finns som bara skaffar sommar katter =(

Vilken är det som har gjort den dikten? Man skulle satt in den i alla tidningar som finns så dom som gör så känner förhoppningsvis träffade

"snyft" Varför skaffa ett djur…. när man sen inte tar hand om det… " Mitt hjärta går i tusen bitar när jag läser det"
Bara ytterligare ett tecken på att människor är svin hur dom behandlar djur…….
Hon som har skrivit den heter eller kallar sig för Anja. Tyvärr så stod där inget efternamn och det kan man hellre inte bara leta upp. Det finns säkert 1000-tal som heter Anja. Ioch för sig så kanske man kan få reda på det genom Kvällsposten, men jag vet inte om dom lämnar ut det pga sekretesslagar som dom ska följa om skrivaren har sagt att dom vill vara hemliga.

Oerhört fin, men förjäkligt att det är sant. Innan min semester hittade jag och dottern två dumpade ungar i en låda. ca 4 veckor var de. Och de orkade inte ens äta.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hur gick det med dom?? Fick du lämnat in dom till någon veterinär eller??

#12 ojj :| nå liknande hände mig å mamma för några år sedan, bilen framför oss slängde ut en soppåse mitt på vägen å vi sprang ut å kolla vad det var, eftersom att vi höll på å köra på den, å utspringandes kom 5 kattungar å en mamma :)
men #12 jag undrar som ferretgirl, hur gick det med dom :) ??

Usch att människor kan vara sånna J#*la svin!
#12/"14 hur gick det för alla kissar?

katterna vi såg hann vi inte fånga, tyvärr….dom var helt vättskrämda efter vi knöt upp påsen för dom, så dom for iväg över motorvägen, men dom klarade sig över iaf, försvann in i skogen :) så det överlevde dom, har inte sett till dom nå mer efter det.

Uscha kan tänka mej vad rädda dom var=( hoppas dom klarade sej och att nån hittade dem annars är risken att dom har blivit förvildade=/ Men dom va säkert väldigt tacksam att ni knöt upp påsen så dom inte vart kvar i den=)
uuu jag blir arg på alla som lämnar sina djur så. kan bara inte förstå hur dom klarar leva med det. hoppas att dom straffas för det någon gång i livet.