Min älskade Frasse
Min älskade Frasse… Började få ont i ryggen och skrek när jag lyfte upp honom eller satte ner honom… och ibland bara när han satte sig ner. Vi besökte veterinären… hon röntgade och tog en massa blodprover…. men hittade inget…. Fick smärtstillande och då började du bli lite piggare. Så fort vi slutade med medicinen började problemen igen. Igår var vi hos veterinären igen och de tog jättemånga röntgenbilder. Nu vet vi äntligen vad som är fel… Frasse älskling har fått diskbråck… I min förtvivlan har jag fått alternativ om hur vi ska lösa detta. Magnetröntgen och operation som kan leda till att du blir förlamad…. eller att diskbråcket läker av sig själv med hjälp av smärtlindring och inga hopp eller kontiga rörelser.
Vad ska vi ta oss till Frasse ? Mamma vill ju inte riskera att du blir förlamad du är ändå 6 år gammal… Vi tar en dag i sänder och provar med smärtlindring… men att försöka hålla dig borta från plötsliga rörelser kan ju bli en svår nöt att knäcka…
Vad hade ni gjort i mitt fall ?

Jag hade låtit Frasse få somna in. Att hålla sig lugn är inte ett normalt liv för en iller. Att ta beslutet att låta sin älskling gå vidare är tungt. Men man måste se till sin väns bästa. det vet jag att du håller med mig om. Jag tror jag hade avlivat i din sitts.
Skickar en massa tröste kramar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Usch, det är ingen rolig sits du är. Trots att han kan få smärtlindring så är det ju som Åsa säger, ett stilla liv är inget illerliv.
Men du tar säkert rätt beslut, du vill ju, som alla andra här, djurens bästa och jag vet att de flesta av oss sätter våra djur långt före oss själva!

Men faktiskt börjar han ju bli äldre och han sover ju inte hela tiden… han går mest och filosoferar och vill gosa med mig och Erica… Tror inte han lider när han går på medicinen och jag vill nog prova detta alternativet först… då jag inte känner att han är redo ännu för att lämna oss… men blir det sämre är nog detta det enda alternativet tror jag också…..
som människor säger -förläng inte onödigt lidande..dok gäller det bara djuren inte människorna i sig…
Ibland får man släppa taget tidigare än man trott, det fick jag göra denna sommar med en älskad vän…jobbigt men man måste alltid se det till deras bästa även om man tycker det känns jobbigt…man vet att det är rätt och det skulle bara vara för sitt eget ego som man drar ut på det.
Jobbigt beslut men du vet det bästa. Skäm nu bort honom den tid han har kvar.
Har vetten sagt hur långt tid det kan ta tills bråcket är borta?
Mvh Jenny

#5 jag har själv blivit opererad för diskbråck…. och hade ett som fick läka ut… För mig tog det 6 månader. Har rådfrågat veterinär och hon anser att han är nästan för pigg just nu till att ta ett sådant drastigt beslut som avlivning… hon tyckte som jag att vi skulle prova smärtstillande ett tag och se hur han mår då… Pratade med henne precis då jag just var nere och betalade kostnaden för besöket igår….

Du ser själv vad som är bäst för Frasse. När du ser att han inte orkar eller mår bra längre, då tar du det beslutet då. Svårt att sitta så många mil bort och prata om en iller man inte ser.
Men du känner honom bäst. Du vet.
Njut nu av din grabb.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#6 JAg tycker personligen att du ska försöka rida ut stormen, ge honom smärtstillande. Så länge som det funkar, men blir det så att hans livskvalité hindras så kanske det är bäst att låta honom somna in. Du kan inte ha honom på en begränsad yta när han är som piggast och när han är lugn kan han vara me de andra. Bara en fundering…. Det blir ju krångligt att hålla på, men vi vill ju ha honom vid liv….
Mvh Jenny
hade jag behövt ta beslutet så hade jag låtit honom somna in, hur svårt det än är måste man sätta sina egna känslor sist. Jag kommer oxo behöva ta det beslutet med albin när han inte orkar mer och jag tror att man vet när det är dags..
Tänk bara att ett liv med smärtstillande inte är ett fullgott liv..
Lycka till, /Hanna & pälsarna

Jo jag kommer att njuta och njuta av min lille älskling…. mammas lille proffessor….
Jag vet att när han väl är borta är här så många som kommer att sakna honom så otroligt mycket… JAG, Erica, Erica's kompis Fanny ( hennes älsklings iller), Baloo som alltid skyddat honom, Shanti som har ansett att Frasse är bäst och Isis som är sååå otroligt förälskad i den gamle gubben… Inget kommer att bli sig likt utan honom… Men just nu tar jag en dag i taget…
Jag kommer också att sakna honom sååååå mycket, speciellt som jag har hans bror och syster hos mig som hela tiden påminner mig om lille Frasse fräs. Du gör som du vill Camilla, men jag hade nog provat smärtlindring, det är skillnad på det än om han hade haft någon form av cancer eller annan sjukdom med dödlig utgång. Jag tänker verkligen på er, vi ses ingen på torsdag.

Camilla, tänker på dig. Jag tycker att du skall testa smärtlindring. Är det som du säger att han är mer sig själv då än när han inte får det är det värt att försöka i alla fall. Skulle det inte har läkt ut inom en viss tid som du och vet. bestämmer så får du ta ett nytt beslut om det är värt att göra en op. eller om du skall ta bort honom.
Pussa nu Frassegubben och de andra busarna från mig. Så hörs vi.