Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 538 ggr
sarae
0

Torra trampisar + vax

Min Buffy har, som ni redan kanske vet, haft problem med extremt torra tramp dynor. De ser ut som att de är spruckna samt flagnar (nästan som när en iller får valp sjuka). Dessutom finns det en brun/orange materia mellan trampdynorna. Även på ovansidan nosen (nosbenet) har hon samma materia. Detta har hon haft i minst 2 år nu. Och veterinären har ingen aning om vad det är. Dessutom har hon, sedan hon var liten, haft en enorm överproduktion utav öronvax.

Skulle dessa 2 saker kunna ha ett samband? Jag har slut på ideer om vad detta kan vara/ bero på, så nu undrar jag om någon annan känner igen detta?

ViktorMarina
0

Aiia har liknande på sina tassar, som du beskriver Buffys.. Torra  trampisar, och lite orangeaktiga flagor emellan. Vi har också försökt med en hel del, bl.a. olja och jaga-lätt-salva.. och det hjälper faktiskt inte alls! Dessutom är hon lite orangeaktig kring nosen, men inte flagig som på tassarna. Bara lite lätt orange i huden ser det ut som. Men öronvaxet du beskriver har hon inte, hon har enormt fina och rena öron och har alltid haft..

Vette tusan vad det kan bero på faktiskt! Vore otroligt skönt att ha en aning iaf! Hoppas nån vet mer..

sarae
0

#1 det låter som om det vore samma sak. Buffy ser fruktansvärd ut när det är som värst…å inget hjälper. har nog testat allt. Dets som gav bäste resultat var medel mot självsprickor…men det gav bara resultat om man använde det varje dag. så fort man slutade gick det tillbaka å blev lika illa

ViktorMarina
0

Ja, det måste vara samma sak.. Men att det kommer tillbaka så fort man slutar smörja måste ju betyda att det är nåt kroniskt.. Det jag funderar över är om det kan vara någon brist av något slag? Att hon har för lite av någon vitamin eller mineral eller så? Andra alternativet är väl att det är kroniskt, nån torrhet helt enkelt.. Men att de blir orangea runt nosen tycker jag känns lite oroväckande faktiskt!

sarae
0

veterinären har tagit prover men inte hittat något. De sa oxå att det verkar vara något kroniskt och ofarligt. men jag litar inte på veterinärer och gillar det inte"!

Pehpsii
0

eksem? Nu kan jag inget om illrar, bara smög runt lite här, men jag som själv har eksem kan få rejält äckliga eksem som "geggar" sig. Kan vara att de reagerar på något runt sig? Kanske är dammkänsliga, inte tåler nåt rengöringsmedel etc? Om nu inte veterinären vet något kan det ju vara värt att testa sig fram lite?

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

MissFerret
0

Har du provat specific's tassvax ? den är jättebra…..

sarae
0

#5 nej, eksem är det "tyvärr" inte. det är jag säker på. däremot så har jag själv varit inna på samma spår som du gällande allergi. Har funderat på om det skulle kunna vara foder allergi…men hur tusan gör man om man har 4 illrar å en inte tål fodret? Har provat lite olika foder under åren men hon har sett likadan iaf.. 

#6 nej det har jag nog inte provat..men garanterat alla andra tass salvor mellan himel å jord ;) vart hittar man det? har inte sett det i gbg

VeronicaKahlbäck
0

Har du provat att använda en mild kortison kräm?
Berits nos fick något liknande en gång o inget hjälpte men eftersom jag har psoriasis och det var väldigt lika i utseendet så tog jag en mild psoriasiskräm(den innehöll kortison) på och det försvann direkt och kom inte tillbaka! Jag ringde och frågade en veterinär om det var okej först och det tyckte dom var värt att prova men om jag ville behandla längre skulle jag komma in till dom..

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

sarae
0

har inte provat det ännu….även jag har exem, men jag vet inte om jag skulle våga prova med mina krämer. hittills har jag bra tetstat sånt som inte är farligt om det slickar i sig. men jag vet inte hurdet kan vara med kortison salvor? vilken slava testade du med?

sarae
0

idag upptäckte jag att skorvet/materian ovanpå nosen har blivit ett sår… det ser inte infekterat ut och har redan fått en skorpa….men jag undrar vart det kommer ifrån. det fanns inte igår….kan det vara nån som rivit/bitit henne eller har det helt enkelt med det där brungula att göra? Konstigt att hon inte fått några sånna sår innan bara trots att hon haft det här problemet länge

MissFerret
0

Låter lite som om lilla Buffy har kanske drabbats av någon svampinfektion… skulle rekommendera dig att prova följande:

Tvätta henne 2 ggr per vecka på de infekterade ställena med fungoralshampo som du kan köpa på apoteket…

Specific tassvax är helt otroligt faktiskt…. Du hittar det hos större veterinärskliniker (i alla fall i Malmö) Skulle det vara så konstigt att ni inte kan få tag på detta i Göteborg så hojta till så får jag väl köpa en tub till henne och skicka upp :)
Jag använder ingen annan tass salva…. när man testar den själv så känner man hur den går in i huden…. Så titta efter en grön tub där det står Specific Tassvax

ViktorMarina
0

Näe, alltså nu känner jag att vi måste gå till roten av det här.. Idag upptäckte jag att Aiia fått nåt i pälsen på ryggen och började pilla lite, och när jag var och fejade i pälsen upptäckte jag att hon nu även är orange i nacken och på ryggen mellan skulderbladen. Hon ser nästan melerad ut, om ni förstår? Och det sitter i huden. Dessutom föll det lös små flagor/skorpor av det orangea när jag kikade. Vad tusan är det här?!

Jag tror faktiskt inte att det är nåt allvarligt, för eftersom Buffy verkar ha nåt liknande och veterinären inte hittat något på henne. Men kan det vara svamp som MissFerret säger, eller kan det ha nåt att göra med brist på nånting? Vi måste slå våra kloka huvuden ihop och resonera vidare, för det måste ju gå åtgärda!

Har du, sarae, märkt om Buffy märker av det på nåt vis? Kliar sig eller så? För det gör inte Aiia..

Smex
0

Kan säga att jag känner cirka 6 illrar som har sånt.

Jag har två som har det. Men ingen av dom lider något speciellt av det. Fick höra att det är ålderseksam. Men tycker det är konstigt vid tanken att ingen av våra illrar är över 5 år gamla.

ViktorMarina
0

Okej, så det finns fler alltså..! Njae, alltså Aiia har ju precis blivit 1 år så det låter konstigt att det skulle bero på ålder..

Aelsklinn
0

Hm, jag har sett att Sam också har det här orange flagorna som ni beskriver. Först såg jag en fläck vid ljumsken, men den försvann snabbt. Nu har han fått lite råttsvans (han har någon skum fällningsperiod) och på hela ytterta halvan av svansen har han orenge-brunt fnas. Jag tror inte han har haft det förut och jag är hyfsat säker på att det inte har något att göra med att han fäller eftersom han hade det förut när han inte fällde också.

Smex
0

Har tre stycken illrar här som bor hos mig för tillfället och alla tre har också något med sin svans.Kollade om det var fodret eller något annat liknade. Men hon sa att det har dom haft länge.Dom tappar rent av all sin päls på svansen och så är det något brunt orange i hela bottnen.

ViktorMarina
0

Okej, ja det kan ju mycket väl vara samma sak hos er Aelsklinn och Smex! Fasen vad jag vill veta vad det beror på, man vill ju kunna göra det bättre!

Man kanske skulle ha hört med lite annat djurfolk, typ kattfolk? Det kan ju hända att det finns hos andra djur också, och de kanske har nån aning om vad det kan vara..!

ViktorMarina
0

Puttar upp!

MissFerret
0

Har du kollat om ni har tassvaxet i Göteborg Sara ?

Strumpan
0

Som sagt: Jag ska till vetten på fre. Jag återkommer så fort jag kan!

Mvh Jenny

ViktorMarina
0

#20, superbra! Ska överväga att åka in till veterinären med Aiia, lite beroende på vad din veterinär säger.. Här är de verkligen inte illerkunniga, de kan knappt hålla i dem! Så då blir det att åka 13 mil isf, så vill först höra vad det möjligtvis kan vara..!

Strumpan
0

#21 Ok, det kanske var lite väl långt…. Vad jag just nu insåg var namnet på tråden, det står vax. Är det något som era har? För det har inte Athlaz, det ser mer ut som om det är en smutsfläck, typ mat + att det ser lite kornigt utI fläcken. Jag kan höra med vetten ang. det vaxliknande oxå (om jag kommer ihåg (minne guldfisk))!

Mvh Jenny

ViktorMarina
0

Nej, Aiia har hur fina öron som helst, så jag tror inte det är förknippat med varann.. Om inte Buffy haft det orangea längre än Aiia och Athlaz, och att det därför kommit senare i processen eller hur man ska säga!

Aiia ser som orangemelerad ut i huden.

Strumpan
0

Det verkar vara lika för alla, fast olika…. Buffy har vax i öronen, Aiia har "marmelad runt nesan" och Athlaz ser ut som om han har matrester i mungipan. Det som de har gemensamt är att det är orange….

Mvh Jenny

ViktorMarina
0

Haha, marmelad runt nesan! :D Aiia har på magen och ryggen också, men inte hela.. Men kan det inte bero på hur olika långt gånget det är?

sarae
0

Buffy har haft överproduktion av vax ända sen hon var liten (alltså 3 år). Hon har haft extremt torra trampdynor i ett år…rätt så torra var de även året innan dess. Det orangea/bruna runt nos, på hakan å på trampisar har hon nog haft i ett år.

Är fortfarande inte hemma i gbg så jag har inte haft möjlighet att leta efter vaxcet ännu!

Däremot skall jag nog testa med fungoral schampoo, såvida det inte är farligt för dem att få i sig. Har inget hemma så jag kan inte se vad det innehåller..nån som vet?

MissFerret
0

Det är inte farligt…. då hade min veterinär aldrig rekommenderat att schamponera min kompis iller med det.
ketokonazol, natriumlauryletersulfat, dinatriummonolauryletersulfosuccinat, kokosnötfettsyradietanolamid, laurdimoniumhydrolyserat, natriumklorid, saltsyra, konserveringsmedel (imidurea), Natriumhydroxid, Färgämne, renat vatten.

Strumpan
0

#26 Men jag kan prata med vetten ang. vaxet oxå om du vill

Mvh Jenny

ViktorMarina
0

Men när det gäller fungoral är det ju begränsat användande av människa, alltså man får max använda det i 2 månader eller vad det är.. Så det känns rätt starkt. Törs man verkligen prova? Man kanske kan fråga på apoteket.. När startar apoteken upp sina "djurapotek"?

ViktorMarina
0

Apoteken ska tydligen ha kört igång med djurapotek nu i vår.. Då kanske man kan gå till ett sånt och fråga dem om det går att använda på djur, de kanske har en hum..

http://www.apoteket.se/rd/d/5961#sk%C3%A5ne

Där har ni vilka apotek som är djurapotek!