Lyssnar inte alls...
Observera att nackskinnsgrepp och andra fysiska bestraffningar inte är något vi står bakom eller rekommenderar inne på iller.ifokus. (vilket kommerlängre ner i tråden) Det finns massor av trådar med alternativa, moderna och mer funktionella metoder. Använd gärna sökfunktionen eller skriv ihop ett eget inlägg. /Veronica, Sajtvärd.
Han bits, jag fyar på alla möjliga sätt (ni fattar), sen direkt efter fortsätter han att hugga efter mig. Tips snälla?
Tålamod.
Jo jag vet att det tar lång tid, men den borde väl reagera något… Eller? Den bryr sig ju inte ett sk*t. :/ kommer den en dag bara börja lyssna på mina "fyingar"?
Tja, det är ju svårt att säga när man inte sett honom "in action". Jag vet att min tjej inte lyssnade speciellt mycket när hon kom. Hur beter han sig?
Sen är en iller fruktansvärt envis och tjurskallig. Mina vill alltid klättra in i kylskåpet när jag öppnar det. Kan få putta iväg dem säkert tjugo gånger utan en enda reaktion, de bara vänder och kommer igen. Sen på 21:a försöket beter de sig som att de aldrig velat komma in där och går och gör något annat. Och detta gör vi varenda dag…
När jag hämtade han var han hur gosig som helst och så fort vi kommit hem började han hugga efter mig. Oftast är han jätte gosig och somnar på mig, men resten av tiden hugger han… Envisheten stär mig inte så mycket, jag är nog mer envis, det är att han inte visar någon som helst reaktion…
Hugger eller nafsar? Våra valpar nafsar ju efter oss. Typiskt valpigt lekbeteende :) Men det gör inte ont alls, de tar knappt i med tänderna alls.
Hur fyar du honom? Vi kör lite olika på våra. Biter de i fingrar så håller vi kvar dem i munnen tills de tycker det är äckligt och vill därifrån.. då har _de_ bitit och det blev äckligt för _dem_. Ibland tar vi dem också bara i nackskinnet. Jag skriker ofta "nej!" åt dem när de nafsar i fötterna men jag inte kan böja mig ner och ta i dem (när man lagar mat tex…) och då släpper de direkt eller biter inte alls. Hm, ja, oftast iallafall ;)
Jag tycker det låter konstigt att han inte reagerar överhuvudtaget..

Hur var han hemma hos uppfödaren? Hur betedde han sig mot henne/honom? Ni behöver nog lite tid att vänja er vid varandra. En del illrar blir bitfria väldigt fort och en del kan ta mycket längre tid. Sen är det ju tyvärr också så att det är på sin första iller man lär sig. Alla misstag gör man ju på honom. Taskigt men sant. Sen blir det lättare.
#5 och #6
Hos uppfödaren var den som en ängel, mot mig också. Och han nafsar inte, han tar i allt vad han har verkar det som för det gör verkligen ont. Antagligen behöver vi vänja oss vid varandra men jag tycker att det verkar konstigt att han inte bryr sig något alls…
Jag har testat att lyfta han i nackskinnet, skvätta lite vatten på honom, sagt Nej och Fy. Vad mer kan man göra?
kan nog inte göra som du säger att låta den tröttna på fingret eftersom att han biter så hårt. Han liksom hugger tag och sen "sliter" i det som om att han ville flytta på mitt finger,

Vissa valpar kan vara lite rädd för sin nya stora matte/husse?..kan va skrämmande för en liten valp när en stor sak närmar sej. kanske borde du se om du kan muta med godis och visa att du inte är farlig?…
Ska testa det :)

#10 lycka till! och testa samtidigt att sitta på golvet så du blir lite mindre och mindre farlig=)
Har suttit på golvet varenda gång han har bitit mig ;P.
#12 prova att fräsa som illrar gör i stället för att "fya". det har funkat bäst för mig. Se bara till att du gör det direkt när han gör fel, ta upp honom o fräs honom i ansiktet, sen prata besviket…
Hoppas ni når bättring..
Hos mig fungerar det ok med att sätta illern någonstans där det är tråkigt (låda, transportbur?). Men det är bara när hon biter aldeles för hårt eller ingenting annat fungerar, som om leken har gått överstyr.

Gäspar han när du har fyat? Det är ju deras sätt att säga Ok, det var fel!
#13 vi har alltid använt fräsningen mot Frenja för att visa när hon gör fel… Men det har som slagit lite slint för nu väser hon nästan hela tiden. När hon är missnöjd, när vi säger åt henne, när hon leker och så vidare. Jag tror kanske att vi använt fräsningen för mycket så att hon inte riktigt förstår vad det betyder, eller att det är tecken på aggresivitet. Jag tycker nog att man bara ska väsa när illern gör ett väldigt övertrap, t.ex som du beskriver Meschmish, när illern biter så det gör ont.
Jag har väst och fyat och väntat tills han har gäspat, men det verkar som att han vet att jag släpper ner han så fort han har gäspat för direkt när han är nere igen biter han. Testade att spruta vatten på honom men då fick han något ryck och bet min pojkvän ännu hårdare :/ har slut på idéer…
#17:Det låter som typiskt valpbeteende, fortsätt bara att fya så ska det nog gå över snart.
Jag hoppas det :) Ger inte upp i första taget. Men som sagt tycker jag att det är konstigt att han inte lyssnar utan bara eggas av mitt fyande.
Har bara haft en valp och den blev också uppspelt då jag fyade första tiden. En dag efter ca: två månader så vände han helt tvärt och bestämde sig för att det var trevligare att vara snäll.
Okej. Jag ska inte ge upp än på ett tag. Slutar han inte efter 3 månader får jag byta taktik. :P
Verkar som att inget funkar! Sätter han i transportburen för time out men då kraffsar han lite och sen lägger han sig ner och sover. Går skitsnabbt! Blir galen. Har ni fler tips så kom gärna med dem! :P
#22 jag har EXAKT samma problem med min iller INGET funkar, han blir bara bitigare!
#23 Säg till mig när du vet något som funkar. :P Och jag säger till dig om jag kommer på något. En del biter ju i nackskinnet på sina illrar men det vågar jag inte eftersom att han hugger när jag ska "straffa" honom.
#22 och 23..de flesta illervalpar är faktiskt sådana. Man måste ha tålamod när man tar sig an en iller. Det kommer vända och jag hoppas ni har tålamod tills det gör det.
Jo tålamod har jag men man tycker ju ändå att han iaf ska reagera lite på det jag gör…

Valpar är ganska tacksamma att bära omkring på när de är trötta… de känner sig trygga hos dig då. gå även ut med honom mycket så att han får ty sig till dig i stora läskiga världen
ja jag ska gå ut med min ofta då kanske han blir lugnare och orkar inte springa och attackera mig och hunden! min hund är så snäll så han försöker bara gå där ifrån men det tillåter inte min buse! haha jooo tålamod får man har, han blir ju bara vildare av att man tar honom i nackskinnet, sen är han så sjukt smart att nu har han fått försig att jag ska släppa ner honom så fort han gäspar så han gäspar hela tiden så fort jag plockar upp honom t.ex bara för kel!
#24 haha ja vi får ha kontakt och ge varandra tips! =)
#28 exakt samma för mig! Men lådan är han dock duktig på :D (3-0 till mig). Han är skit duktig (haha) satte honom för första gången på lådan idag och han har redan vart där 3 gånger. Nu den sista gången gick han självmant dit *stolt*
Min vaaar duktigt men nu ska han inte bajsa i lådorna utan under min säng! luktar ju jätte mysigt när man ska sova och han knatar under sen hör man *SLATT* sen kommer lukten :P haha omöjligt djur har jag =)
Hahahahahahaha! Sätt en låda under sängen då?
Hahahah det gjorde jag meeen nej han skulle bajsa brevid i stället! hahah han är omöjlig!
Haha! Vilken buse xD
Började testa citron på tops idag och det verkar funka. Han tycker verkligen inte om det.

håller alla tummar och tassar här hemma för er=)

hejsan har två valpar ehemma nu… den ena hon är hur snäll som helst å den andra tjejen hon är i trotsåldern. hon ger sig inte när man fyar på hon eller tar hon i nackskinet. de ända som verkar hjälpa där är att sätta in hon i buren för då blir hon lungn. å lägger sig å sover. sen när man tar ut hon så är hon snäll igen. ska prova med citron på en tops oxå..
Neeevis: Har du testat citron? Funkar jättebra här iallafall ;) Han "fnyser" bort det sura xD