utstälning hjälp
Hej
jag har tänkt på att sälla ut min iller, men har inte fattat så mycket vad det gåt ut på, eller vad man behöver veta och vad man behöver, har inte fattat på fakta sidor så mycket. behöver det kunna något?
snälla hjälp
Sådär nu har jag puttat upp en artikel om Att ställa ut sin iller. Är det något du undrar efter att ha läst den så kan du ju fråga :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hittar inte
//Belinda aka Zandrama
Tack
Vart kan man anmäla sig till en utställning ?
Man får gå in på utställningens hemsida och anmäla sig via mail. Nu gick ju nyligen sista anmälningsdagen ut på sweetheart ferret som är sista helgen i september i Sthlm, vilken som kommer härnäst vet jag faktiskt inte..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag känner inte heller till någon fler svensk utställning som kommer vara under 2013. Däremot så kommer Mälarillern äga rum den 8 mars 2014. Gå in och gilla Mälarillerns facebooksida för att få senaste nytt om när anmälan öppnar, vart den kommer hållas mm. https://www.facebook.com/Malarillern Om du vill gå på utställning tidigare än så, så måste du åka utomlands, tex Danmark och Finland.
Tror att för tillfället alla danska utställningar är redan fullsatta, det kanske finns platser kvar till en finsk utställning men finska utställningar skiljer sig mycket åt utställningar som finns i sverige, danmark och norge.
Välkommen till ferretplanet.se :)
#8 Nyfiken, på vilket sätt skiljer dom sig åt?
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#9 dom har annan upplägg - inte efter färger
#10 hur gör dom då, delar dom in bara efter kön och ålder eller något annat?
#11 kön och ålder och bedömer mest hur illern ser ut ( muskulatur, storlek)
#10 När jag var på Capital förra året så delades illrarna in i färger, ålder, kön osv. Vilken utställning har du varit på? Bara nyfiken 🙂
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#12 Hur menar du nu? Klassindelningen är precis samma i Finland som hos andra skandinaviska utställningar. Man delar väl inte upp illrar efter hur de är musklade? Dessutom är det väl ingen utställning (eller domare) som bedömer bara efter färg - faktum är att de allra flesta domare struntar fullständigt i färgen förutom vid bedömning av just bästa färg. Det man tittar på är morfologi, hälsa och skötsel samt temperament.
WCWFS i januari
#15 där delades illrarna upp som de flesta utställningar brukar göra - efter ålder, färg och kön i de klasser där det var möjligt. Förstår inte hur du menar att man skulle kunna dela upp illrar efter hur de är musklade? Förklara gärna.
#16 har aldrig skrivit att illrarna delades i klasser efter hur dom är "musklade" - tyvärr kan jag bara stå för det jag skriver och inte för det du fattar så antingen kan du läsa en gång till mitt inlägg eller bara släpp det.
#16 jag var också på WCWFS 2013 och där delades det inte upp som brukligt utan som #12 skrev. Måste säga att det var förvirrande innan det trillade på plats. Man delade alltså upp efter när illern var född och gick efter illerns uppbyggnad o struktur, sen tog man upp dom 4 (om jag kom ihåg rätt) med bästa poäng i varje färggrupp, för att ta ut bästa variant. Är någon intresserad av att se klassindelningen så har jag katalogen kvar.
Någon mejl till någon utställning behöver inte va i Sverige :)
Det svenska domarprotokollet är ju inspirerat av det finska protokollet där man bedömer illern punkt för punkt. Det är ett mycket mer rättvist protokoll då man, för ett antal år sedan gjordes det liknande avdrag för klolängd som för muskulatur vilket gjorde att man i stort sett kunde vinna på rätt klolängd framför en Iller som var bättre musklad..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 menar du att de först tog upp alla illrar för en bedömning av muskelbyggnad och struktur och delade då in dom efter det före färg? Jag är intresserad av att se klassindelningarna :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 22 Ja det gick ju till precis som på andra utställningar när dom bedömde men färgerna var blandad i klasserna. Sen när dom högre bedömningarna gjordes så plockades dom upp färgvis, jag kan inte svära på antalet för jag hade inte full uppmärksamhet på den hela tiden. Vet bara att den som blev bästa svart var uppe tillsammans med en av mina svarta. Det är iaf så jag uppfattade de hela, men jag kan ju ha missuppfattat något för det var ju helt olika vad man är van vid.
Här är iaf en länk till resultaten
https://www.facebook.com/events/339225149492885/permalink/415314318550634/
Jag har ju bara katalogen i pappersformat men har du vägarna förbi eller vi på något annat sätt är i närheten av varandra så går det jätte bra att titta i den.
#23 men fick alltså illrarna gå upp för 2 bedömningar, en för att bestämma klass efter muskulatur/struktur och en för vanlig bedömning, eller tilldelades dom klass samtidigt som dom dömdes?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Förresten Susan, kan du inte ta ett par kort på indelningen och läggs upp här :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#24 Men Nu så förstår jag inte alls hur du fick till det. Det står ingenstans att dom gick uppför bedömning 2 gånger. Utan som jag skrev förut bedömningen gick till precis som vanligt och den högre bedömningen också. Men i klasserna var färgerna blandade och uppdelade efter ålder om jag förstått allt rätt. Vad jag försöker säga att domarna dömde efter standar och fyllde i bedömningsprotokollet som vanligt. Så muskulatur och allt annat dömdes som det brukar även färgen. Men jag tror att tanken var att man skulle försöka se illern som typ alla hade samma färg eller ingen färg alls om du förstår hur jag menar. Ska jag vara helt ärlig så förtog jag inte alls vitsen med upplägget på den utställningen.
Visst kan jag ta något kort på utvalda sidor o lägga upp, när jag får tid, men jag tänker inte göra det med hela katlogen, det orkar jag inte.
Vi ska anmäla oss, vad ska man ha med på en utställning ? Bur? Hage??
Det var vad du skrev i inlägg #18 som gjorde mig förvirrad gällande bedömningen "Man delade alltså upp efter när illern var född och gick efter illerns uppbyggnad o struktur,".. Jag tolkade det som att illrarna delades upp efter ålder och kroppsbyggnad och för att göra den indelningen krävs det ju att illern bedöms av någon. Även kredka i inlägg #12 skrev "kön och ålder och bedömer mest hur illern ser ut ( muskulatur, storlek)" som svar på hur dom delade in klasserna och även det kan man ju lätt tolka som att de delades in i klasser efter kroppsbyggnad. Så trodde att så var fallet.. Men då var det alltså bara ålder och könet som avgjorde illerns klass? Förstår att du inte vill fota hela katalogen ;) tänkte mest om det fanns någon översikt på klassindelningarna så att du bara kunde fota med mobilen och direkt lägga upp här, så skulle det inte bli så mycket jobb för dig :) Och det är ju inte så viktigt heller för den delen, skulle mest bara vilja se upplägget då det verkar annorlunda än de flesta andra utställningarna (även finska). Alltid lär man sig ju något av det :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#27 ska du åka på utställningen i Finland så måste din iller ha giltigt rabiesvaccin, pass, idchip och valpsjukevaccin. Annat du behöver ha med dig är en transportbur där det får plats bajslåda och sovplats. Mat och vatten. Valphage eller större bur som din iller inte kan ta sig ur. Pengar, bekväma skor och kläder. Kanske mat till dig själv beroende på vad det finns för något att köpa på utställningen. Det är lite övergripande på vad man behöver ha med sig.
#27 i artikeln står det om allt man ska tänka på och vad man behöver ha med sig :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#27 Rabies etc inför utlands resa skall ske senast 21 dagar innan resan
#28 Jag är ju inte den mest pedagogiska när det kommer till att förklara i skrift, så det kan bli lite otydligt ibland.
Men här kommer iaf några bilder, bara att putsa upp finskan.
Det verkar hur kul som helst med illerutställningar. Jag ska försöka besöka den i september, när och vart är den?
Här hittar du info http://www.tamiller.se/valentine/index2.html
Aw 28 sept, då kan jag nog… kul ❤️

#34nu kan jag ej finska så bra men ser ut som uppdelat på ålder och kön helt enkelt. inge fel med det
#38 Det var ingen som sa att det var fel, utan att upplägget var ett annat.

#40 nej men det är inte annat heller =)
Tack Susan :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#41 Man måste nog ha varit där för att få en korrekt uppfattning om upplägget.
#42 Det var så lite 🤐