Hjälp !!!
Jag ska åka och kolla på en Iller imorgon, har aldrig haft en iller förut.
Hon ska vara drygt 2 år och har varit social och glad från början men blivit aggressiv på senaste tiden och börjat bitas pågrund av att ägaren inte hade tid att ta hand om henne.
så min fråga är då om jag som nybörjare kan vänja illern med att vara social igen och sluta bitas nu när den är gammal, och om den kan lära sig att gå på låda så här sent då jag tror den inte fått gå löst utan sitta i bur hos den gamla ägaren?
om de går så har ni några tips på hur jag ska gå tillväga ?? :)
Jag tycker inte att du borde ta på dig en bitande iller som första-iller. När man är ny är det mycket bättre att välja trygga, stabila djur som är så okomplicerade som möjligt. 🙂

Mvh Stephanie 

Ang lådan så kan det krävas extra mycket träning om hon är 2 år gammal och inte tränad att gå på lådan men hon kan också ha det naturligt att vilja göra ifrån sig på ett och samma ställe. Att som nybörjare ta en Iller som inte är van att handskas av människor är förstås en extra utmaning. Du vet inte än vilka beteenden som är normala för en iller och vilka som är kopplat till rädsla eller aggressivitet. Illrar har ett ganska unikt kroppsspråk om man jämför med våra vanligaste husdjur. Man kan lätt förväxla bus med ilska eller rädsla för aggressivitet. För att guida en ovan iller till en god relation med människor krävs kunskap och erfarenhet för att ta kortaste vägen dit. Är du villig att ta den långs vägen kommer du säkert lära dig massor på vägen men det kommer kräva mycket sv dig som nybörjare.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Imorgon… hm… det är idag…
Jag skulle absolut åkt och tittat på en iller som jag var intresserad av, förutsatt att den var fullt frisk. Illrar kan bitas av så många olika anledningar, men det går absolut att träna bort.
När jag 1991 åkte och träffade Elvis, min första iller, så var ju det första han gjorde att bita mig. Jag sa åt honom på en gång att jag inte uppskattade det och han bet mig aldrig igen. Faktum är att han älskade mig från den stund jag sa åt honom… ❤️
Men det är viktigt att kolla hur mottaglig illern är för tillsägelse. Hur social och van den är med människor. Är illern rädd, osäker el dyl kan man behöva bygga upp förtroendet med klickerträning, godis och lugn och ro - vilket kan vara oerhört tålamodskrävande.
Träna ett djur att gå på låda tycker jag är väldigt lätt, bara man är där och visar var lådan står, lägger kiss o bajs i lådan, har många lådor samt aldrig låter lådorna bli grisiga. Där man inte vill att illern går och gör sina behov kan man lägga mysfiltar o leksaker…