Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2127 ggr
Kallecolt
2013-07-07 13:30
0

Öronvax

Kato har börjat få jättemycket öronvax på sistonde, har kollat och inte funnit något tecken på skabb utan han producerar bara massa vax.

Vet någon vad det kan bero på och har tips på produkter som är bra för rengöring av hans öron.

Kan tillägga att han hatar när någon är och pillar i hans öron så han är ju inte lättaste patienten om man skall vara där med tops eller dyl.

JossanH
2013-07-07 15:42
0

Är du helt säker på att han inte har skabb? Annars tycker jag att det kan gå i perioder. Det kan också röra sig om svamp eller bakterier.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kallecolt
2013-07-22 23:40
0

Ursäkta sent svar, varit hos vetrinären och kollat (svårt att få tid på sommaren), var inte skabb utan någon sorts infektion (bakterier) så han skall på återbesök imorgon så dom får rengöra och ta sig en närmare titt och komma med hur dom skall behandla det.

Han har även fått tillbaka vageln i ögat som nu blivit dubbel (både övre och nedre på vänster öga) Dom tror att det kan bero på bakterierna som finns i hans öron. Samt att han har börjat snarka mer när han sover. Dom skall kolla närmre på detta också.

Sedan nu ikväll för ca 2timmar sedan när jag kommer tillbaka från gymmet så har han börjat gå lite konstigt och märker inte lika snabbt när jag ropar på han, är grymt orolig nu när det bara dyker upp mer och mer symptom, jag sitter här med en klump i magen nu och får se vad vetrinären säger imorgon, har tyvär farhågor att det inte kommer vara positivt. :(

JossanH
2013-07-23 00:08
0

Kanske en ordentlig öroninflammation? Dessa kan ju sätta sig på hörsel och i värsta fall gå upp i huvudet på dem..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kallecolt
2013-07-23 18:13
0

Så, nu är vi tillbaka från vetrinären och Kato är lite groggy efter narkosen och håller på att återhämta sig.

Verkar vara en kraftig öron infektion som han fått, så skall droppa örondroppar 2ggr dagen i 21 dagar, det kommer bli en utmaning då han hatar att man pillar han vid öronen. :P

Annars så har dom tagit blodprov som jag får veta imorgon, samt gjort en röntgen (som inte visade något onormalt).

Vageln gjorde dom inget åt utan sade att jag skall droppa tårdroppar varje dag tills vidare och hoppas att det ger med sig.

Kallecolt
2013-07-24 20:37
0

Fick veta om blodproverna idag och dom visade på ingenting onormalt.

Blir återbesök på 3v och framtill dess så blir det att kämpa på med örondropparna, ham är inte glad på husse, men han får en godis efteråt iaf. :)

JossanH
2013-07-24 20:54
0

Lycka till med dropparna :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

delapimp
2013-07-24 22:16
0

Satt i soffa idag medans min Gunnar sov å kollade igenom han som vanligt ;). Såg att hans ena öra är ganska så fullt av svart mög, det andra öra är lite vinrött. När han vakna kliade jag han men han tyckte inte att det var skönt så skabb är  det inte. 

Det ramla ut små korn av det svarta han hade…vad tror ni att det kan vara. Han är ute dagligen i ett par timmar på gräsmattan med hund och busar.

Han lyssnar sällan när man kallar på han, vet inte om det kan vara igensatt eller han bara är dryg ;)

Kan det va damm med öronvax eller?

Han kliar aldrig sig i öron.

Tack för bra svar.

Mvh

JossanH
2013-07-24 23:25
0

#7 om dom tycker det är skönt eller inte har inte med skabb att göra. Ibland kliar dom inte alls när dom har skabb och ibland kliar dom sig hela tiden. Det kan vara värt att kolla upp för säkerhet skull. Är det skabb så måste även hund och katt behandlas.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kallecolt
2013-07-25 00:00
0

Är det en inflammation i örat så kan det väl klia lite också, men som Jossan säger så är det värt att kolla upp det.