nytt virus
Lyssnade nu på radio angående nya viruset bland människor som kan ge mass vacination. Detta ska kunna både spridas genom och drabba iller. Någon som hört mer om detta?
#0 Nope, inte mer än vad sas på radion och jag missade nog hälften 😕
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Mnja, det var väl fågelinfluensan, och jag fattar det som att illrarna är inblandade på så sätt att studierna är gjorda på dem.
Ja visst är det väl fågelinfluensan som diskuteras och att den nu blivit luftburen. Den har hela tiden varit smittsam för Iller.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Detta är ett intressant fall inom vetenskapen för studien som presenteras i tidskriften science tillhör någon som kallas dual etics. Man har inte hittat en ny sträng med influensa utan man har alternerat strängen såatt den kan infektera människa för att lära sig mer om hur virus fungerar och hur dess spridning uppkommer. Studien är mycket rikitigt utförd på iller, och anledningen till labbförsöksdjur är att iller är så lik människa i luftvägarna. Det säger dock inte att iller skulle kunna vara värddjur om ett sådant virus faktiskt muterade på riktigt.
Detta är en studie som inom forskarvärlden har diskuterats mycket, disskussionen har varit om det är tillåtet att forska på detta sätt, samtidigt som ingenting borde vara förbjudet att forska på, då det inte borde finnas "förbjuden" kunskap. Jag har inte själv sett den slutgiltiga publicerade alrtikeln men disskussionen gick även om artikeln skulle publiceras som censurerad såatt man inte talar om hur man har gjort virusmutationen för att det inte ska kunna användas som ex ett biologiskt vapen. Dock så underminerar en sådan censurerad artikel hela forskningen då kritieriet för att något skall vara vetenskapligt bevisat är att vilken forskare som helst ska kunna upprepa försöket genom att bara anvnda sig av artikeln och om man tar bort hur man har gjort mutationen så kan ju ingen annan göra om försöket.
Som sagt har varit en stor disskussion kring just den här forskningen.