Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 434 ggr
colleen-95
0

Behöver hjälp!!

Hej jag har en hane som är ett år och är okastrerad. Han är uppfödd i en bur, han kunde va till jakt / sällskap och vi tog så klart sällskap..
vi märkte mycket snabbt att han var aggresiv mot alla , han bet väldigt hårt!. men nu när han känner oss biter han inte oss..  Mig biter han inget alls och han ser väl mig som sin mamma men i alla fall jag och min pojkvän beslöt oss att skaffa en till iller( en hona som är 9 veckor) hon var uppfödd i hemmet och är mycket lekfull, glad och biter nästan ingenting.. Hon får vara i en bur när vi sover och när den stora illern kommer nära buren börjar han kuttra… men när jag har dom ihop vill han nästan flyga på henne och är lite orolig om han får för sig att bita ihjäl henne???  han bet i henne en gång….. Vad ska man göra åt en sån här sak????

JossanH
2

I stort sett alla illrar gruffas i början. I synnerhet okastrerade illrar med massa hormoner i kroppen. Är hanen mycket större än honan kan hon behöva växa på sig innan ni har dom tillsammans. Som sagt, ett suprelorinimplantat kan vara på sin plats för att få ned honom på jorden men ni slipper ett kirurgiskt ingrepp och han hålls intakt. Blir den nya illern rädd och bajsar på sig, det blir blod när hon blir biten kan det vara bra att sära på dom. Illrar har en förmåga att bita varandra i nacken i början och det är förstås lättare att sätta ihop illrar om det inte skiljer 1,5 kg på dom..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
3

Håller med Jossan, steg 1 är att kastrera hannen. Sätt in ett chip och låt dem fortsätta hälsa med galler mellan tills han lugnat sig lite.