iller och barn
Hm, tror att det här blir mitt första inlägg, hejhej!
Jag och min sambo har haft två illrar i fyra år nu, och vi vill gärna utöka. Helst skulle vi vilja ha två till, och har två på gång genom en kollega som fått en kull med friska och söta valpar.
Saken är ju att vi även diskuterar barn. Det är ingenting som är aktuellt just nu, men kanske att vi försöker bli gravida om ett år eller runtomkring där.
Jag såg en tråd från ett bra tag sen tillbaka, men tänkte att jag kan fråga igen.
Hur har det gått för dig att ha små barn och illrar? Vi bor i en mindre trea, och har inte direkt tillgångarna att spärra av vissa delar helt, självklart när barnet börjar krypa att man kan t ex spärra av ett rum tillfälligt men inte hela dagarna.
Jag fick barn för snart ett år sedan och har haft Iller i 10 år. Nu har vi 4 illrar. Ibland tänker jag att det går bra att kombinera och ibland känns det som att jag inte räcker till. Jag vågar inte ha mina illrar ihop med vår dotter. Vi bor just nu i ett litet hus. Här inne har illrarna ett eget rum och när dottern sover spärrar jag ibland av delar av huset så att illrarna får busa runt lite. Men det är mycket att tänka på! Leksaker, nappar och nappflaskor med goda gummidelar som kan vara direkt livsfarligt för en glupsk Iller. Och när barnet är väldigt litet är det ju alltid med och det är svårare att få tid till bus. Vår dotter får hälsa på 2 utav illrarna samtidigt som en Iller absolut inte får komma i närheten av henne då han kan bita riktigt illa. Våra illrar har även en liten utegård där dom spenderar mesta tiden nu under sommaren. Men de blir ändå uttråkade och jag har ständigt en press på mig att aktivera dom mer än vad som ibland finns tid till. För mig skulle det vara otänkbart att låta illrarna gå fritt ihop med ett litet spädbarn. Har man ett ledset barn kan illern triggas och se barnet som ett skrikande djur som ska dödas. Illrars sinnen är så rätt fram att de liksom inte tänker efter innan de gör något. De handlar mer instinktivt än tex en katt. Sedan har vi det där med illrarnas lådor. Man vill inte ha ett barn som når lådorna och med illrar krävs det ofta många toaletter. Tänk efter hur ni vill ha det som småbarnsföräldrar och hur ni vill ha det som djurägare och fundera över om det är möjligt att kombinera. Jag hade faktiskt inte valt att skaffa fler illrar om den här situationen varit permanent för oss, men vi letar hus på landet där det finns betydligt större möjligheter för aktivering och barnfria (och djurfria) utrymmen där alla kan få sin del. Illrarna är ett stort intresse för mig men familjen måste gå först och djuren måste leva ett innehållsrikt liv för att jag ska vara till freds som djurägare. Det är inte alltid en lätt kombination men så länge alla får vad de behöver så funkar det.
Sajtvärd på Iller.ifokus