Ny här!
Hej! Mitt namn är Ida och jag är ny här på iller.ifokus!
Fick uppmärksamheten år 2004 för iller då jag var på High Chaparral och det kom förbi en tonårsfamilj med 2 illrar i koppel som satt på axlarna på varsin person. Jag tyckte det var väldigt fashinerande och intressant och väldigt spännande att få hälsa på dem. (Notera att jag skulle fylla 8 det året så var ganska liten).
Sen var det väl inte så mycket mer med det då dem var dem ända jag sett och hört talas om att ha iller som husdjur, för det är ju ett vilt och aggressivt djur som jag fått lära mig.
År 2010 (tror jag) så var jag på Ölands fina Böda sand Camping där vi planerat in en vecka tillsammans med ett par vänner till mina föräldrar. Under denna veckan fick vi lära känner några av vännernas vänner som de hittat på denna camping och på jobb m.m. sen något år tillbaka. Det var 3 familjer + våra vänner alltså.
En av familjerna (sambos utan ungar) hade 2 små hundar. En Griffon tik och en Chihuahua hane. Och in i tältet gick denna kvinna och kom direkt ut med en iller och jag blev både glad och chockad. "HUR KAN MAN HA EN ILLER SOM HUSDJUR?!?!?" började jag tänka medan jag fick hålla finaste lilla Roland som han hette, i min famn! Sen dess har jag börjat söka lite om illrar och blivit mer och mer intresserad av dessa djur. Tyvärr får jag ingen förens jag flyttar hemifrån då mamma ser det som en sötare version av råttor och råttor är äckliga så en sån får jag absolut inte. (Fick mig en chihuahua förra året ist… trist)
Jag är en sån person som vill utforska lite mer än vad mina kompisar gör. Jag vill ha de lite mer udda djuren som inte är lika vanliga som hund, katt, fisk, kaniner, häst m.m.
Med detta vill jag hälsa mig själv varmt välkommen till denna grupp och jag ser fram emot att lära mig mer om Iller då jag fortfarande kan väldigt liite om dessa fina djur.
Jag har planer att om några år skaffa mig en kompis om jag anser att en iller passar mig :)
Många vänliga o varma kramar från Ida, 17 år
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
Första nyfikna frågan :) Det kanske är en fråga som är självklar för många men för mig är det inte det.
Har man iller i bur som med kaniner & råttor osv eller springer dem fritt i huset? Är det lagligt med bur och så? Har själv aldrig sett en iller i bur förutom på Böda Sand campng då hon hade med sin Roland som självklart fick vara i bur inne i tältet.
En sån avlång kaninhage som ser ut som toblerone i formen pga sina 2 sidor istället för 4 osv.
Följer så många trådar här inne som möjligt, men undrar om någon vet bra och pålitliga hemsidor man kan kika in på?
Illern ska ha en yta på 5 kvadratmeter och 1 meter i höjd! Ska den vara i bur så är det bara tillfälligt under korta stunder. 🙂
Våran iller hemma springer runt överallt förutom i badrummet då det är svårt för oss att helt illersäkra där!
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
En bra början är ju att läsa på här inne förstås :) En början kan vara att läsa "att skaffa iller" som du finner längst ned bland inläggen, under "aktuellt just nu". Där står mycket saker att tänka på :) Jag var 19 och precis nyutflugen när jag skaffade min första iller. Tycker i efterhand att det var bra att mamma vägrade ha en i sitt hem.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, som jag tror jag skrev så försöker jag följa alla inlägg osv här på sajten :) Har läst igenom det mesta men har nog missat en del fortfarande!
Tack för svar iaf :)
#4 aa, det kanske är bra ändå ;)