Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 748 ggr
Fredrik85
0

Lite panik behöver råd.

Hitta bamse rädd inne i garderoben o när jag fiska ut honom så saknas en klo o det är torkat blod på tassen. Har kollat o det ser sisådär ut. Min gissning är att han har fastnat när han har rotat runt någon stans. Han är pigg nu o springer runt på alla ben o haltar inte. Han både äter o leker. Jag ska ringa veterinären i morgon men har nu några frågor då veterinären inte verkar så kunnig.

Är detta något som händer illrar ibland.

Hur farligt är det för illern

Tips vad göra med tassen. 

Är detta något han tar hand om skälv.

Min gissning är att veterinären gör som vanligt. Ber mig komma in kollar o säger att det inte är någon fara o så får jag någon salva o sen är det hem igen.

regskylt
0

Har du tvättat av såret och kollat noga? Tvätta med ljummet vatten och gärna med koksaltlösning/sårtvätt (ej något med sprit). Bra att du ska ringa vet imorgon. Kan han gå på tassen så är det nog ingen större fara men bättre att kolla upp ändå.

Är hela klon bortsliten eller har den "bara" gått av intill pulpan och därför blöder?

Fredrik85
0

Jag tror den har gått av intill pulpan. Jag peta lite nu å han bet mig inte o det hade han nog gjort fall det hade gjort ont o jag tyckte jag kände en topp av något.

Olofami
0

Om det inte blöder och inte tån är av så finns det ingenting en veterinär kan göra ändå. Det skadar inte att tvätta av det en gång, men håll inte på att rota för mycket. Illern kommer ta hand om det där själv. :) Håll koll några veckor framåt så att klon som växer ut har rätt form och växer åt rätt håll.

Fredrik85
0

Idag när jag kolla så verkar det ingen fara men tycker han äter dåligt. Kanske bara jag som är lite nojig nu när bamse har gjort illa sig. Jag ska mäta maten o har han inte ätit något innan kvällen så åker jag in så får dom kolla honom. Det är inte stopp ialla fall för han bajsa nyss även fast det bara var lite.

TottsiGirl
1

Min gamla iller Fiona slet av en klo när hon fastnade en gång. De blöder ju rätt mycket men jag tvättade rent och lät det vara. Klon växte ut igen men den blev lite krokigare…

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."