Suzuki
Det var nån som ville se en bild på hur en bra avelshona ska se ut, jag tror inte man kan säga att det finns en perfekt färg att avla på man kollar bakåt i ledet efter sjukdomar/defekter som kan vara ärftliga. Våran hona Zuki är ganska mörk, men jag vet inte om det är bättre eller sämre än en ljus hona…
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

okej. dom skall helst vara mörka allså?
Tack Kerran!
Hur mörka de är är inte viktigt, det viktiga är att de inte har depigmenteringar på fler områden än de som syns på bilden. Helst ska det vara så lite depigmenteringar som möjligt nära i stamtavlan också, en liten vit fläck på huvudet på en iller fem generationer bakåt kan räcka för att orsaka dövfödda valpar eller valpar med andra hälsodefekter.
precis. jag tror på en avel med endast viltfärgade där dipegmeringar är minimala. att avla på helt viltfärgade djur är ju att föredra tycker jag. Sedan räcker det INTE med att ett avelsdjur bara är viltfärgat det krävs att även släktingar till djuret är det. det kan "se fint ut" att använda sig av en viltfärgad hona men det är precis lika illa om dess syskon bär på teckningar och andra färger.
min åsikt!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Men då kommer man ju aldrig kunna avla på illrar efter som det finns väl inga illrar som inte har något vitt på huvudet fem generationer bakåt och att det inte heller finns några syskon.
Så tänkte jag på dom andra färgarna då? Pastell och Albino? Läste någonstans att pastell är den naturliga färgen på en iller. Hur blir det då?
Och var har man fått tag på all denna info om genetik på iller? Är bara nyfiken.
hon är ju såååå fin!!

Ställe några frågor men har inte fått svar så jag puttar upp denna tråd för att ställa dom igen.
Dom är ifrån inlägg #4:
Så tänkte jag på dom andra färgarna då? Pastell och Albino? Läste någonstans att pastell är den naturliga färgen på en iller. Hur blir det då?
Och var har man fått tag på all denna info om genetik på iller? Är bara nyfiken.
att pastell skulle vara den naturliga färgen på illrar lycker jag låter väldigt märkligt.
Pastell räknas inte som riskteckning eftersom de inte drabbas av märkbart mer sjukdommar än en viltfärgad. Albino däremot anser jag personligen vara riskteckning. Parar man albino med annan iller som bär på albinoanlag så är risken stor för komplikationer. Albino är en helt egen historia eftersom det inte går att se några riskteckningar på dem. En Albino kan ha blaze,vara pandatecknad, ha en zebrarandig teckning. Problemet är att vi inte kan se teckningen eftersom avsaknaden av färgpigment gör att teckningen är "osynlig".
Det är väldigt svårt att hitta illrar utan riskteckningar fem generationer bakåt men det innebär inte att mna inte ska försöka och sätta det som en målsättning. Anledningen till att det är så svårt att hitta rena viltfärgade linjer är att det avlades fram mycket färger förr då det inte fanns samma kunskap idag. Det är först då man ser problemen folk kommer till insikt att något måste förändras. Att bara ge upp och avla på vad som helst för att det är svårt att hitta bra avelsdjur kan bara leda till att problemen ökar.
Hittar man en iller med blaze eller panda nära bakåt så tycker jag det är groteskt att utsätta eventuella valparna för riskerna som man vet är stora. hittar du däremot pasteller och viltfärgade illrar med lite tomteanlag bakåt tycker jag det är okej att avla så länge avsikten med avelskombinationen är att minska de tomteanlag som finns.
Silverillrar vill jag varna för då de väldigt ofta har blaze som inte alltid syns till följd av deras färg.

Har nu läst bland alla olika trådar och det känns som att alla vill hellre använda en mörk iller och försöka få bort alla andra färger. Att dom mörka (riktigt mörka) viltfärgarna, att dom är dom man skall avla på just för att inte få fram några pasteller eller albino eller ngt liknade.
Kan inte förstå varför pastell också måste bort. Finns det något som säger att pastell kan ge dövhet? så som panda och blaze tex?
#0 Nu kanske jag förstör tråden, men jag såg att du kallar Suzuki för Zuki och Zuki betyder älskad på japanska :P Fast det ska vara ett s och inte ett z, men om man stavar det Suki så betyder det älskad iaf ;) Liten kul grej att veta kanske..
#8: då det gäller pastell tycker jag det är märkligt då det räknas som en frisk färg så länge den inte har teckningar. Pastell har inget med dövhet att göra så länge den inte har depigmenteringar eller depigmenteringar i stammen. Pasteller med tomteteckning tycker jag däremot man ska undvika precis som viltfärgade med tomteteckning.
En risk med att avla på ljusa illrar är att teckningarna inte är lika tydliga och ju ljusare illrarna blir desto svårare blir det att upptäcka när det dyker upp genetiska avvikelser som man bör vara försiktig med. Jag tror inte det gör stammen bättre att leta efter mörkast möjliga viltfärgade, jag tror på att leta efter otecknade viltfärgade och otecknade pasteller. Att sjukdomshistoriken ser bra ut är förstås en självklarhet.
Albino har ingenting att göra med om man använder ljusa eller mörka illrar vad jag vet. Sannolikheten att få albino har att göra med hur mycket albino som finns i stamtavlorna. stamtavlor med 10 generationer mörka viltfärgade har samma sannolikhet till att få albino som stamtavlor med 10 generationer ljusa silvrar.
Det finns mörka illrar utan teckning som också räknas till riskteckningar. Det är linjer som linjeavlats fram av okunniga uppfödare med syfte att få fram så mörka illrar som möjligt. All avel där man inriktar sig på att förstärka olika utseendemässiga egenskaper är riskfylld och kräver en större kunskap då det gäller avel än den vi här inne besitter. Många tror nog tyvärr att de kan mer om genetik en vad de egentligen gör och det kan leda till att nya problemlinjer uppstår då någon egentligen bara velat göra något positivt för stammen.

Så om jag har förstått rätt så skall man inte bara satsa på en färg. Då blir det risk för dövhet. Men hur vet man då hur man skall avla om ingen färg eller teckning är "säker"?
Då spelar det nästan ingen roll vad det är för färg på honan eller hanen bara det inte har varit några kända sjukdomar dom närmaste 5 genartioner tillbaka. Eller?
Det är bra att du finns Falo, så jag får svar på mina frågor =)
nja, färgen i sig har inte så stor betydelse. Det är depigmenteringar som är problemet. Alla färger har kommit fram genom en slump från början. För att de sedan ska kunna etablera färgen så har uppfödare varit tvugna att inavla. Det är troligtvis till följd av inavel de olika färgerna har blivit riskteckningar. Man kan säga att i stort sett alla av en viss färg har samma urspung och påvägen delat med sig av negativa genetiska mutationer till varandra.
Det är flera olika gener som styr pälsfärg hos ett djur. De gener som styr färgerna, styr även en lång rad andra funktioner i kroppen. När en mutation uppstår som leder till färgförändringar så blir följden att andra funktioner i kroppen som styrs av samma gener även de påverkas. I naturen så har djuren alltid gått mot bättre gener eftersom mutationer som minskat djurens möjligheter att överleva och fortplanta sig har sollats bort av sig självt. När vi har tamdjur så är det vi som avgör vilka mutationer som ska gå vidare och vilka som ska sållas bort. Vårat urval har inte mycket med djurets hälsa att göra och därför förs genetiska avvikelser vidare som i naturen hade sållats bort.
Det man idag tror mest på orsakar depigmenteringar hos illrar är mutationer i KIT-receptorn vilket är vanligt hos flera olika djurarter men det kan även handla om en kombination av flera mutationer. När ett illerfoster utvecklas så omvandlas neuralistceller uppe vid ryggraden till melanoblaster som vandrar mot magen. De utvecklas vidare till melanocyter som är de pigmentbildande celler och sprids sedan ut till områden som de ska färga. Om melanoblasterna inte fungerat korekt från början och av den anledningen inte omvandlas till melanocyter eller om något hindrar dem från att nå ut till alla områden de ska förflytta sig till bildas depigmenteringar. Depigmenteringarna visar att ett genetiskt fel uppstått, eftersom det är så många olika processer i kroppen som är beroende av varandra så påverkas allt ifrån hörsel till nervsystem av en sådan mutation. Vilka olika problem som uppstår beror på i vilken gen mutationen skett och mutationens omfattning. Dessa mutationer behöver inte visa sig på samma vis hos alla djur som ärver mutationen då det även finns en stor slumpfaktor som styr vilka delar av kroppen som påverkas. En Iller som inte har någon synlig blaze men har blaze i släkten kan därför födas döv utan att vi kan se någon riskteckning på den men den har samma förutsättningar att föda döva valpar då som om den hade haft den synliga blazen.
Alla accepterar idag att blaze och Panda exempelvis har ett tydligt samband med dövhet. Så var det inte för några år sedan, då blundade uppfödarna för alla sådana samband tills problemen var så stora att de inte gick att förneka längre. Dövheten är tyvärr den enda defekten som vi kan upptäcka enkelt och därmed kan göra tydlig koppling med till teckning. Som jag skrev tidigare så kommer förändring till följd av mutation i generna alldrig ensam. Vi vet inte vilka andra hälsoproblem våra risktecknade illrar har som inte syns på utsidan. Det kan handla om allt från försämrade funktioner på inre organ till ökade risker för olika cancertyper vilket är bevisat resulltat då det gäller depigmenteringar hos oss människor.
använder man en grundfärg så har man störst chans att ha ett friskt djur. Så fort man ser vita fläckar på huvud, haklapp, tassar eller mage så vet man att en mutation uppstått som påverkat illerns inre och inte bara det yttre.
Det finns viltfärgade som har genetiska defekter som inte är synliga utanpå, därför är det viktigt att titta på sjukdomshistorik också. Men då det gäller tecknade illrar så vet vi att de har mutationer som förändrat såväl utsida som insida och där har vi en stor skillnad. Vi kan inte alltid välja rätt avelsdjur då genetiska mutationer kan uppstå precis när som helst och det inte är alla sådana som syns. Vad vi däremot kan och bör göra är sortera bort de mutationer som vi enkelt kan se på samma vis som naturen hade gjort om den varit involverad.
Innom all avel så finns en strävan hos oss människor att leka gud och skapa djur som vi vill ha dem. Ofta leder det till extrema raser som mår dåligt av sina utseenden. Alltifrån ryggproblem till dövhet och sjukdommar. Så fort vi människor avlar för att förstärka en viss del av utseendet så försvagar vi samtidigt hälsan. Nu vet jag att jag säger emot mig själv men jag tycker det är en väsentlig skillnad att avla för att bevara ursprungsrasen och att avla för att ta fram färger som inte är födda i naturen och med största sannolikhet har defekter som gör att de alldrig skulle kunna föra sina gener vidare där.
mycket bra inlägg Falo! Lätt att förstå och så otroligt lärorikt. Men vad jag inte förstår är varför folk inte tar till sig detta? "forskning" finns, och bevis så tydliga som vi i iller världen nånsin kan hoppas på att få om våra djur. Men ändå så dyker det upp hundratals med illrar som har nån form av depigmentering. Senaste året tycker jag att det är mer än någonsin. Varenda iller verkar antingen vara osymetrisk tomte eller ha fläckar på både huvud, mage och hals. Så trots att sambandet mellan Blaze/panda och dövhet kanske är mer känt i dagsläget, verkar det ändå finnas fler och fler av dessa typer av illrar…..

Men vart har man fått tag på all denna info?
Vet att jag har skrivit den frågan förr men jag kommer inte ihåg om jag fått svar på den.
Men den var bra Falo. Mycket att läsa bara, men lärorik.
det finns mycket info om detta på nätet. Mest kunskap om det finns i Usa. Men även Frankrike har rätt mycket forskning eller vad man nu skall kalla det. jag har mängder med länkar sparade. Men tyvärr är det på min dator som inte funkar….annars hade jag gladeligen lagt upp dem
här är lite läsning så länge, inte bara om illrar. Ska leta upp lite bra länkar åt dig ikväll om jag orkar. Annars blir det imorgon.
http://www.cypresskeep.com/Ferretfiles/Deaf.htm src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
http://www.ferretcongress.org/Resources/Stout2003transcript.pdf src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
http://ferrethealth.org/archive/browse.php?msg=YG3069 src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
http://www.emedicine.com/derm/topic690.htm src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
http://ghr.nlm.nih.gov/condition=waardenburgsyndrome src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

okej. Tråkigt. Men jag kanske skulle ha lite svårt att förstå franska =P Nej skämt åsido.
Men finns det någon svensk forskning, tex SVA?
#17 nej, det finns i princip ingen forskning i sverige på iller… kanske torkel falk har nån koll?

okej. Tyckte det var lite konstigt eftersom iller har ju funnits i Sverige väldigt länge. Då är det inte så konstigt att man inte lär ut något om illrar på olika skolor som är inriktade på djur.
iller har funnits länge isverige (tillhör ju faunan). Men som husdjur har de inte funnits hälften så länge som i te.x usa. I sverige har vi precis som england mest använt illrar som "arbets" djur i jakt, Det är först på senare år som de blivit ett allt populärare husdjur. Något som verkar ha gått både SVA, SLU, veterinärer och djuraffärs ägare helt förbi

hmm… tycker det är väldigt märkligt. För som du säger så tillhör ju iller den naturliga faunan.
För jag litar inte helt på info som man får ifrån USA. Dom lever helt annorlunda liv. Men Frankrike kan jag mer lita på. Det är ju närmare Sverige och i Europa. Vi lever ju mer lika där än Sverige och USA.
#21: USA:s forskning är faktiskt bra. Deras illerstam är betydligt mer förstörd än våran så man kan säga att de ligger några år före oss där. Tycker man kan se USA som en exempel på hur svenska stammen kan se ut om några år om inte fler väljer att de vill ändra på det. De har gått längre med aveln på teckningar än vad vi gjort, därför vet de även vad resultatet blir av det som händer här hemma. Typexemplet är deras blaze och pandor som har en risk så hög som 75% att födas döva idag.
även jag är böjd att hålla med. Usa har faktikst kommit väldigt långt i forskningen gällande iller. Så utav dem kan man lära sig mycket. Däremot behöver man ju inte ta till sig av vad de anser vara bra iller hållning etc.
#22 även i Frankrike har blaze, pandor harlequins etc 75% risk för dövhet i dagsläget. Där är aveln på färg samt angora väldigt utbredd och illrar med udda/risk teckningar säljs oftast till ett mycket högre pris än vanliga otecknade illrar.