Illerns status
Det pratas ju mycket om att höja illerns status som husdjur.
Vad tycker ni man ska göra? Berätta gärna hur och varför!

Jag tror att en bidragande faktor till att illerns status som husdjur inte är så hög är för att det finns relativt få illerägare och illrar. När folk stöter på ett mindre vanligt husdjur tycker de nog ofta att det är "konstigt" och därmed får man en taskig start. Kanske skulle man behöva "visa upp" illrarna mer. Jag tror att om illrar syntes mer tex i media, ute på stan mm, så skulle folk nog också acceptera illrar. Någon som förstår hur jag menar?

Vad menas med att höja deras status? Bokstavligt eller bildligt talat?

Jag tror att det är ett omöjligt uppdrag. Jag har gett upp hoppet om illrarnas stam.
Uppfödare (inte alla) skiter i riskteckningar och avlar på vad sjutton de än kan hitta. Prickiga illrar betäcks med randiga.
Inte sjutton hjälper det att folk inom illervärlden inte kan hålla sams. Det är skitsnack och förtal precis hela tiden. Folk "varnas" för andra illerägare mm. Om inte ens vi människor ska kunna uppföra oss som vuxna hur sjutton ska vi då kunna få illerstammen att överleva?
/en jäkligt trött och irriterad Nettan

#1, Jag håller med dig där! Tror okunskapen är en stor bidragande faktor till illerns "låga värde". När jag berättade för en arbetskompis att vi hade illrar så berättade hon i gengäld att hennes dotter hade ökenråttor.. Vad säger man då?! Tror vi måste visa upp illrarna mer, och förklara vad det är för djur och hur de är som husdjur!
Sen tycker jag också att vi som köpare ska ställa större krav på uppfödarna. Illrar ska inte hållas i bur, utfodras med fel foder och leva ensamma skilt från andra illrar och människor! Och man ska inte avla på riskteckningar och illrar man inte vet någon bakgrund om! Vi kan helt enkelt inte acceptera det! Det är vi som köpare som bestämmer om uppfödare får sålt sina valpar eller inte, all makt ligger hos oss där.
Nästa punkt är priset, tycker det är bra att man tar 3000-4000 för en valp, det ger många en tankeställare innan de köper en iller. För det första tyder det ju på att det är ett djur av värde, ett djur man måste veta lite om innan man införskaffar. Och för det andra hindrar det många från att impulsköpa iller, och därmed minskar omplaceringarna.

#3, Ja, håller med dig om att det är otroligt illa att folk i illervärlden inte kan hålla sams. Vi borde ju sträva efter samma sak allihop, att förbättra stammen och illrarnas framtidsutsikter. Hur ska vi NÅNSIN ta oss dit om det är bråk sinsemellan hela tiden?!

#3 och #4 Jag håller med er båda. Illerägare och uppfödare måste ju också visa att våra djur har ett värde. För om inte vi respekterar illrarna så gör nog inte andra det heller. Som ni säger; det handlar om ansvar inom avel, att göra sitt bästa för illern genom att veta sin sak, försäkra, ge rätt foder mm. Det handlar nog mycket om respekt..
3# shit när du skriver sådär får jag en direkt deja vy känsla! Min sysster föder upp en liten hundras och innom det forumet och innom dom kennlarna e den massor med "varningar" och skitsnack och oseriösa uppfödare osv..
Tänk att det är så.. man har svårt att tro att djurvärlden skulle vara så competative :P
Jag åker ut så ofta jag kan på olika tillställningar som råttutställningar, marsvins utställningar och andra angagemang (stavas det så??)Sist jag var iväg var i maj på en årlig (ska de bli är det meningen) frukt, växt och lant utställning som vi blev inbjudna till. Här var jag i 2 dagar och informera om illern som husdjur. Tycker själv att detta är kul att hålla på med, så jag ser redan fram mot nästa års tillställning i Höganäs.
#1 Jag tror du träffade väldigt rätt där faktiskt! Så det är väl bara att ringa alla tidningar vi kan hitta och tvinga dem att komma och fota våra djur ;)
Nej men allvarligt… illern är ju ett lite klurigt djur så jag tror inte det någonsin kommer att vara speciellt många som har iller. Men det är ju samma med tex ormar, men inte sjutton blir de någonsin slit och släng djur!
#2 Höja status som i att de inte ska fortsätta vara ett "coolt" djur man köper och sen bara gör sig av med när man fått torka skit för fjortonde gången på tre dagar.. Men för mig även i avseende att fler veterinär ska kunna behandla en iller korrekt.
#3 Ja.. vi illerägare har långt kvar när det gäller relationerna till varandra…
#4 Jag förstår inte egentligen varför priset skulle höja illerns status. Det handlar väl mer om att uppfödaren måste vara kritisk när h*n väljer köpare?
Jag tycker helt ärligt att 3000 är för dyrt för en iller. 2000 känns väl rimligt, men inte mer än så. Åtminstone i avseende på statushöjning. Att det inte annars går runt ekonomiskt för uppfödaren är en helt annan sak.
Och ifall någon får för sig att jämföra med renrasiga hundar/kattar. Ja, jag tycker även de är för dyra!
#8 Jag tror det är ett bra sätt att nå ut till andra människor och göra dem uppmärksamma på illern.
Sen kan man ju också, helt privat alltså, ta med en iller just om man tex ska till någon marknad eller andra ställen där det kommer att vara människor. Det kommer ju alltid fram massor med människor och frågar vad det är och vad den äter osv.

#9 jag håller med dig angående om att illrar börjar bli lite väl dyra. 3000:- är dyrt. Som sagt uppföddaren får väl hellre ha koll på vart man säljer sina valpar. Det är då inte så konstigt att man går till en farmare eller något liknade. Efter som då blir dom billigare. För då man ser i den andra tråden "hur mycket kostar din iller?" så ser man att många har köpt ifrån farmar/oseriösa uppföddare. Varför? Ja för att det var billigare.
Nej jag tror att man inte skall höja upp priset på iller för att få upp "statusen". Det är mera att gå ut och infomera och rent av begär av olika djuraffärer att köpa hem saker som passar just till en iller. För då blir det också lättare att hitta än att man skall beställa hem. För jag är en av dom som drar mig för att beställa hem.
Det är vad jag tycker.
Det är inte dyrt med 3000:- för en iller, inte om du jämnför t.ex med en kattunge eller valp som kan kosta uppåt från 5000:-. Vad är skillnaden på dom mot en iller, vi ska alla mata, fostra + vet.kostnderna som blir med vaccinering, chipning och ev andra vet. besök som kan bli under valpens uppväxt. Så 3000:- tycker inte jag är någon större summa att betala jämnförelsevis.
#11 Citerar mig själv från inlägg 9:e:
"Åtminstone i avseende på statushöjning. Att det inte annars går runt ekonomiskt för uppfödaren är en helt annan sak."
och
"Och ifall någon får för sig att jämföra med renrasiga hundar/kattar. Ja, jag tycker även de är för dyra!"
Dessutom har ju folk råd att sälja dem för under 2000kronor. Bevisligen.

Om man skall ha en speciell hundras eller kattras så får man slänga ut minst 10 000:- Men om man hade bara tänkt sig ett mysigt söt djur till sällskap så köper man antagligen en bondkatt på någon gård eller liknade för max 100:-
Det är då samma sak med iller. Om man skall avla och vill ha bra gener och liknade så lägger man ut mycket pengar på sitt djur, tex 3000:- För man vill ju då ha det bästa. men om man bara skall ha det som sällskapsdjur och kastrera så fårstår jag dom som väljer att köpa en iller för max 2000:-
Men som sagt, det är vad jag tycker också. För alla som inte avlar med en mörk hona eller en hona utan tecken är ju en oseriös uppföddare. Det känns som om de flesta här tycker så.

#12 såg inte att du hann svara först men jag håller med det du skrev.
Dessutom har ju folk råd att sälja dem för under 2000kronor. Bevisligen.
Det här med priset har jag undrat över många gånger. Jag betala 500 för Lunic men då ingick nada. Dom som tar 3000 å mer men har sämre linjer en dom som är billiga?? En massa tecknat och annat. Hur går det ihop??? Det värkar vara många här som betalt under 2000 och fått med allt vilket som sagt bevisar att det går runt ekonomiskt för uppfödaren. En bekant till mej köpte iller för några år sen av en uppfödare som anses seriös. Valpen kosta 1000 med vaccinering jättelång stamtavla med mera och allt ingick i priset. Valparna var mycket hanterade och uppfödda på endast BARF vilket är mycket dyrare än torrfoder!! Fin support efter köpet oxå. Värkar inte ha vart nåt dumpat pris för hon fick stå i kö efter att hon vart godkänd. Hur går det ihop med andra som tar 3000 eller mer???? Fattar inte.

#15 den fråga har jag också ställt.
#15#16 Me too.. Skapade en tråd om det också. Kan putta upp den?

#8. Var själv där på bär och grönt i höganäs som besökare. Över lag väldigt bra tycker jag, men försökte prata med dig om illrar som husdjur (detta var innan jag skaffade iller) men tyckte att jag gick där ifrån utan någon info alls. Fick intrycket att du inte var så intresserad av att prata för ditt djur, utan svara mest på tal….
#18# Detta är något jag inte kommer ihåg (vilket är synd) för jag pratade med många som även fick min mailadress, och fick massor av mail tillbaka som sa att dom hade fått bra info om iller och hur det är att iller som husdjur, och frågade ännu mera om iller. Det kom en strid stöm båda dagarna som ställde massor av frågor, en del får jag säga ställde frågor samtidigt så jag vet inte till vem jag svarade till sist. Vid minst 4-5 tillfällen båda dagarna hade jag åtminstone minst ett 10 tal personer samtidigt, som alla ställde frågor om iller som husdjur. Så det kan hända att jag var lite slut i huvudet av allt stoj med barn som ville klappa och vuxna och barn som ställde frågor. Så det får du förlåta att du inte fick dom svar du ville ha.
Jag betalade 1500kr för min valp har jag för mig, han var chipad och vaccinerad.
hmm oj, jag betalade 300kr för en illervalp. en äldre man hade skaffat valpar för att han ville ha 1själv till jakt. men då det blev 7 eller 8 st så tyckte han att det var synd att avliva alla andra, han satt då ut en annons i det lokala annonsbladet.
jag hade illrar som liten(min pappa hade tam/ jaktillrar) så jag ville gärna ha en (som husdjur då:-))
men jag hade aldrig hört talas om avels-sällskaps-illrar förrens min iller fick valpar.
jag är väl en av dom oansvariga ni talar om:-S men jag ville bara "försvara" oss och säga att vi inte är hjärtlösa avlare, utan kanske bara icke informerade:-D
#21 att vara oinformerad är helt okej! Det har alla varit en gång. MEN det är inte okej att be om information, tips råd och sedan fullkomligt strunta i dem och göra precis tvärt emot, fastän man fått information som gör att man borde veta bättre. Men det är väl där egoismen kommer in