Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 427 ggr
sofie
0

Söva

Igår när vi va hos veterinären bad vi dom söva Göris. Just för att få rätta provsvar på insulinom och för att hon är så rädd. Hon han vakna innan hon ens fått uppvakningsprutan. Men undran är, vad tycker ni om att söva illern på det här viset? Har alltid kännt mig orolig inför att söva och operera, men det här är ju inte lika starkt. Vill ju inte utstätta mina djur för nått som gör att dom kanske inte vaknar upp.

villhailler
0

ja nu har ju jag inte gort de .. men jag skulle vara skit orolig

emoflickan
0

jag tycker ändå du gjorde rätt om hon var extremt rädd. var det ngt lugnande dom gav henne då bara eller fullständig sövning? jag vet att när dom skulle göra ultraljud på bilbo så fick dom ge honom lugnande men det är ju för att är..öhm, ja ni vet LITE småbitig :) jag är alltid orolig för sövning och undviker det så mycket som möjligt men ibland har man inget val.

Smex
0

Jag får alltid sån panik med att söva ner ett djur. Men vet aldrig vad som kan hända.

Då jag skulle kastrera sågickjag runt på tårna hela dagen.Just för att dom blir ju tvunga att söva ner illrarna. Men det är ju väldigt bra, men usch, får alltid magknip.

sofie
0

Dom gav henne lugnande så hon skulle somna. Hon har ju blivit misshandlad och dom flesta här vet att hon bits. Och hon är extremt veterinär rädd. Så hade hon behövt vara där i tre timmar och få alla sprutor och undersökningar och röntgas hade hon nog mått otroligt dåligt.

Sitter och funderar på om man alltid ska be om lugnande så dom somnar när man ska ta blodprover. Tycker det måste va jobbigare för det lilla djuret att kämpa emot och bli fast hållen längre stunder.

ferretgirl
0

Visst kan det vara farligt att söva ett djur, samma som för en människa. Men är djuret rädd eller av annan anledning svår hanterad vid vet. besök, så skulle nog även jag be att åtminstone få en avslappnings spruta på djuret. Detta gör jag själv när jag behöver ta öronen på Jazz, annars kan jag inte få dom rena. Gör detta var 3-4 månad, tar då även tänderna på honom om detta behövs. Fick göra samma på min andra mix Aslan när jag skulle rengöra öronen, klorna fanna han sig i, men det gör inte Jazz. Har försök med allt för att kunna åtminstone ta hans klor, men nej. En eller 2 klor, sen är han färdig, och håller jag honom mot hans vilja, så hugger han. Samma om min sambo håller honom med vetegrodoljan eller Ferretonen framför honom, så kan jag ta högst en tass, sen är han klar tycker han.