BARF?
Jag vet att det finns ett BARF- forum här på iFokus, men jag vill gärna fråga er illerkunniga. Vi har nästan helt gått över till BARF till hunden, och jag tror att nykomlingen, illern Sir Abbot skulle gå att BARFa med, då han är fullkomligt tokig i hundens råa kött. Samtidigt har jag för mig att jag läst att illrar bör ha tillgång till mat kontinuerligt, som de ju har när det står torrfoder framme, och jag vill inte ha rått kött stående dygnet runt. Så nu frågar jag er: Är det någon som har erfarenhet av BARF till iller!?
När det gäller iller så kan du ge så mycket kött som illern behöver och dela upp det på ett eller flera tillfällen per dag. Ger du endast vid ett tillfälle blir det säkert en hel del undangömt men du kan tex ge morgon och kväll och illern klarar sig då utan mat mellan måltiderna. Att illern kräver så mycket mat när den äter torrfoder är helt enkelt att maten passerar tarmen så fort och inte innehåller tillräckligt med näring för att fylla illerns behov så den måste äta mycket och ofta. Får illern en rätt sammansatt BARF så tillgodogör sig illern nästan allt av det den äter och kräver inte foder lika ofta.
Sajtvärd på Iller.ifokus