Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 381 ggr
Tyson07
0

Undrar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man vaccinerar sin iller för första gången är det då viktigt att hålla koll efteråt? Om den blir sjuk av vaccineringen eller man kan gå till jobbet som vanligt? Är det nån som har varit med om att illern blir sjuk av vaccinering?

emoflickan
0

som det ser ut nu så vet jag ingen iller som fått en dålig reaktion av det nya vaccinet febrivac dist, dock var det rekommenderat med det förra vaccinet fervac d att man stannade kvar hos veterinären 30 min efter sprutan för att kolla så att illern inte fick en reaktion.

Vad har ni andra hört om det nya vaccinet? Gäller samma sak där?

Tyson07
0

ok, nä jag mena mer om det kan komma en reaktion några timmar efter? Nån timme stannar jag absolut.

Smex
0

jag har fått för mig att man skall stanna kvar en stund hos veterinären. För reaktionen kommer tydligen efter en halvtimme eller liknaden. Att det kunde vara så på det nya också.

Det är i alla fall vad jag har fått höra. Men är inte helt säker.

ViktorMarina
0

Man ska helst stanna kvar i närheten av veterinären en timme efter vaccineringen ifall illern får en reaktion, och hålla lite koll den närmsta veckan. Det är vanligt att illern blir lite slö och får lite feber, men den ska inte bli dålig! Det är iaf vad vår veterinär säger.

Känner ett par här vars iller vaccinerades för ca en månad sen, och han fick en reaktion. Men den var rätt lindrig, men ändå en reaktion! Han fick röda utslag över magen när de fortfarande var kvar hos veterinären, och de fick behandla utslagen med kortisonsalva.

sarae
0

Illrar kan få anafylaktisk  chock utav vaccineringen, och därför gäller minst 40 min hos veterinären sen. Denna allergiska reaktion är ovanlig och drabbar kanske 1/1000 illrar MEN skulle oturen vara där så kan illern hamna i koma och dö. Men så länge man befinner sig hos veterinären samt informerar dem om varför man stannar så har man hjälp nära till hands och illern blir fult återställd.