pälsen borta

Hon ser inte gamal ut, och då ska hon inte tappa någon päls alls. Dessutom ser det blåaktigt ut, detta hade jag kollat upp med en veterinär för det är inte normal att dom blir blå för att dom tappar sin päls vare sig dom är unga som din eller äldre illrar. Kan kanske vara något som är ärftligt så kolla upp detta.
blåa blir de oftast i huden, då det är den nya pälsen som är på väg. Så det är inte särskilt onormalt om de tappar rejält med päls (samma sak efter de varit rakade hos vet. tex)
Det ser ut som klassisk sommarsvans, och pälsbyte. Hur gammal är tösen?
Jag tycker att hon ser ut som en valp, därav mitt svar till henne.

hon är 1 år o 2 månader

har hon redan bytt till sommarpals och det har kommit efterat, eller kan det vara sa att det ar palsbytet som spokar?
// Amanda

hon har inte samma päls som min hane har för han är ganska len o så, o Sunna är strävare i pälsen
man att man han blir blå ? jag hade nog kollat upp de ifall att, visst byter dom päls men kan de vara olika färger på de ?,,, andra har säkert bättre erfarenhet men jag blev förvånad.

jag tror det grån har med täckningen att göra. för hon är så gra på alla ställen där hon har mörk päls och ljus där hon har ljus päls
Det är pälsen som gör att det ser ut så.
När mina fällde så vart alea rosa i huden när pälsen kom medan alma vart mer blå.
Hundar som är svarta är ofta blåaktiga i huden, även så hos hästar o katter. Min svartvita hankatt är blåaktig i huden där han är svart o rosa där han är vit. Ofta så följer det blå/rosa djurets teckning och färg.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Therese, det är bara att ringa då ni har frågor ;) Men hon kastrerades väl för ca 5-6 veckor sedan? Då är det normalt att de fäller pälsen väldigt snabbt. Även svansen är ganska normalt om man har väntat lite för länge med att kastrera. Att hon blir blå är den nya pälsen som kommer ut. Ni kan nog även räkna med att hon blir "skenmamma" nu och hittar olika saker, eller förmodligen sin bror att ha som bebis.

hehe, hon har försökt släpa runt på sin bror men han blir bara sur då så hon har slutat med det :P men inatt har dom iaf haft skitkul, dom har lyckats få ut tvättsvamparna hur diskanten på högtalarna och plockat ur all vadd. det låg som ett täcke över hela golvet i vardagsrummet.
Jag har samma sak med min nu efter kastration, började undra va tusan o ringde veterinär som säger det är hormonrubbning o behöver hormonspruta :/ sen prata han om att blodet inte cirkulerar o massa annat konstigt om cystor, men läst om fler som har samma bekymmer o verkar vara normalt när päls växer ut osv hon äter o dricker men e skengravid hon "släpar på iller kompisen" till buren hela tiden o veterinären sa hålla isär dom. o d gör jag nu. Men då e frågan e det blå normalt? min e d under magen där pälsen växer, under tassarna och runt ögona. Kolla på bloggen hur det ser ut:
http://domina.blogg.se/2013/june/lordag-morgondixie-e-bla.html
Din hona är ju en tomte och de som är silver/kommer bli silver har ofta en blåaktig ton i pälsen. Ögon och tassar ser helt normala ut och magen ser fläckig ut men även det ser normalt ut om man kollar bilderna på din blogg. Hormonspruta kan ge många biverkningar och det bör du def inte ge! Avvakta och avviker inte beteendet (förutom att hon är skendräktig vilket också är helt normalt efter kastration) så att hon verkar hängig och dålig så låt henne vara. Vart kommer hon ifrån? Tycker. Jag känner igen ansiktet ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vad får hon för mat? Felaktig utfodring kan göra att pälsen ramlar av fläckvis. Men som tidigare nämt, det kan ju vara ett vanligt pälsbyte också :) Så länge inte allmäntillståndet försämras så är det nog bara att avvakta och se.
(Kan nämna också att vi har en hona som kan bli väldigt stressad, då gnager hon bort pälsen på magen, frambenen och mellan bakbenen. Hon blir alltid blåaktig när pälsen växer ut igen.)
Hon kommer från Göteborg en som har mink farm eller ja iller farm.
men d va inte d fräschaste stället :/ önskar jag kunde köpt flera när jag va där hehe. Tog nya foton på hennes mage o nu har d blivit svart/mörk grått o nu ser jag det är pälsen :)
#17, från härryda? Hon är väldigt lik min tjej i ansiktet :)
#17 tyckte mig se en Härryda iller i henne. Det ansiktet är svårt att ta miste på ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
han kallas iller jan minns inte va stället hette men kostade 1500.
o ochippade, ovaccinerade o allt :/ vet knappt hur dom e avlade. Efterhand insåg jag om d va så seriöst.
då är det en härrydatjej :) säkert släkt med min willa som är född 2010, fick hem henne som omplacering då hon var 11 veckor då hon hade sålts mkt tidigt till någon som inte alls var beredd för en iller..:(
min e född förra året i maj o vet faktiskt inte då mina e inte lik dina haha dina e sjukt stora o gosiga mina verkar va helt annan typ av ras dom blir inte alls lika stora trots dom äter dygnet runt. Därför jag undra va folk matar sina me heheh. Visst killen e nu 5 år typ o kanske därför han ej går upp så men hon har börjat gå upp efter kastreringen. Synd folk tar illrar utan o va beredda på hur dom är osv haft en albino när jag va ungdom o d e favorit djuret har läst sjukt mycke om dom o vet mycke. Fick i lurat mina bebisar äggula för första gången nyss haha med lite vetegroddolja i då duger allt :D men jag vill me han en knubbis :D kanske inte så bra i för sig med övervikt men dom e söta me lite hull.
jag har bara en nu, willa, bilden på min Avatar, henne är det inga bilder på i fotoalbumet :) willa är galet lik din tjej, hon är också en silvertomte!
Ja söt e hon som socker nu vill jag ha fler juh :D
Många väljer ju tex att chipkastrera nu då det, förutom att förebygga uppkomsten av binjuretumör, även gör att illern behåller musklerna bättre. Efter en kirurgisk kastrering är det inte helt ovanligt att illern går ned mycket i vikt.
Sajtvärd på Iller.ifokus