Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 5042 ggr
Linus-K
0

Blå hud?

LUna har fått nån konstig missfärgning i huden, hon har blivit "blå", som om hon fått ett blåmärke över hela kroppen. upptäckte det igår först. kan det vara någon bieffekt av kastreringen hon genomgick för några veckor sen? hon är lika pigg o kry som vanligt i övrigt

/L

Smeagol
0

Oj då, lät ju inte bra! Men ja har ingen aning om vad de kan va men hoppas att ngn annan har det.

Norrskenets
0

Vart är det då? vid magen där hon är kastrerad? kanske är blåmärken.

skrollan
0

men är det inte så att det är pälsen som börjar att växa ut? För att när skrollan hade kratstrerats så såg det blått ut där dom små fjunen kom efter ett par veckor, det växte inte snabbt inte.

Jag trodde däremot dte var smutts och föröskte skrubba lite förösikitgt ;)

[jenkass]
0

#3 ja så var det för toxi oxå. det såg ut som lite blåaktigt där hon blivit rakad för kastreringen när pälsen växte ut

sarae
0

när de tappar päls/blir rakade så blir huden "blå" sen när pälsen sen börjar växa ut, så det e inget konstigt

skrollan
0

precis. Så jag tror det bara handlar om det. Tror du kan märka om hon är lite öm annars, klappa fint och se om hon tycker om massage ;)

Linus-K
0

såbra , tack för hjälpen! då kan amn sova lugnt inatt också då :)

[Domina666]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har samma med min iller tös ser ut som en smurf o hon e me nyligen kastrerad. Sen e hon skendräktig nu o "släpar på iller kompisen" o e aggressiv. Men pratade med veterinär som säger det är fel på henne och hormoner om dom blir blå o ska ha hormonspruta :/ men hon verkar inte må dåligt alls. Tror ni veterinären har fel i detta fall? då jag läst flera me samma problem o alla säger det är lugnt.

JossanH
0

Jag har aldrig sett att det varit fläckigt på det viset din iller är men har å andra sidan aldrig kastrerat honor.. Där emot tycker jag definitivt inte att man ska ge hormonspruta till illrar och framförallt inte på en nykastrerad iller som då självklart har obalans i kroppen i början. Skendräktighet är absolut inget ovanligt och att det blå skulle bero på hormoner kan jag inte tänka mig. Det är nog helt vanlig päls som kommer lite fläckvis.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Domina666]
0

Håller med så ska avvakta då hon för övrigt mår bra äter o dricker o inget fel. Tror en spruta skulle göra allt värre han insistera ppå att hon löper ÄN trots kastreringen men hon visar inga tecken på löp alls. Men hon e sjukt aggressiv mot katterna nu när hon inte får ha sin "bebis" hos sig alltså den andra illern då han får varken dricka, äta, gå på lådan o sånna saker o magrade av så har dom isär tills hon slutar me mamma roillen haha men hur länge dröjjer det ungefär e nu 2 v ca som hon höllt på o släpat på han till buren o tvättar som besatt.

JossanH
0

#10 har vulvan gått ned i storlek? Din veterinär låter fruktansvärt okunnig om jag får säga det själv.. När ett löp avbryts kan honan tro att det är pga att hon blivit dräktig eller pga att hon fått valpar. Valparna ska sedan fostras och tas hand om i kanske så länge som 10 veckor då valparna blivit mogna att klara sig själva. Det är inget ovanligt beteende och löpande illrar beter sig inte på samma sätt som en skendräktig iller. Du vet ju själv att hon är skendräktig, din veterinär verkar ha noll koll. Självklart hamnar hormonerna ur balans en tid efter kastrering tills allt har landat. Det kan ta lite tid men låter som sagt helt normalt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Domina666]
0

jag vet, litar inte på han o vulvan e som vanligt förvann helt svullnaden när hon kastrerades o ingen lukt osv. O tycker med det låter normalt o hon beter sig inte som om d vore nått mer fel än att hon e mamma sjuk haha. Tänker inte ta dit henne än då jag känner på mig en spruta gör henne sjuk