Lektips?
Har precis köpt en iller som snart fyller ett år. Hon är jätte snäll och vill mysa och kela hela tiden, men på kvällarna blir hon antagligen lite spattig och vill busa. Hon börjar då bitas väldigt mycket och hårt. Hon har ett rör, bollar och lite annat att leka med men verkar inte tycka att det är så intressant. Så jag undrar om ni har några bra tips på leksaker eller några lektips överhuvudtaget för att få henne att busa av sig?
Hade tänkt att börja gå ut på någon promenad varje dag för att kanske få bort lite spattighet men tror inte det kommer hjälpa allt för mycket.
Om man har flera olika saker så tröttnar din iller inte på dom så snabbt.
Ikea har tyg möss o andra små tygleksaker. Se upp med plast ögon o andra detaljer.
Frysta kycklinghjärtan håller din iller upptagen en stund.
En gräv låda.
Ta favorit godiset o klipp i små bitar. Sprid ut så iller får leta efter dom.
Frys köttfärs i små klumpar o ge dom. Ungefär i en halv köttbulle storlek.
Kattvippor brukar vara väldigt roligt att springa efter och jaga. Grävlådor brukar också vara populära. Trixet är väl att variera mellan olika "leksaker". Det kan räcka med att slänga åt henne ett papperspåse som hon kan springa runt i, toalettpappersrör, petflaskor med nått som rasslar i mm. mm. Det är fantasin som sätter gränser. Se bara till att ha uppsikt över henne när du introducerar något nytt så hon inte gör illa sig eller tuggar i sig något. Jag släppte ner en oskalad apelsin till våra en gång och den var fantastiskt rolig :) Lycka till! :)
Vi har precis hämtat upp vår iller på ett år, han har knappt varit med oss en vecka och han bits jätte mycket. Han älskar kattvippor, man får röra sig lite själv, men oj vad trött han blir efteråt! :)
Jag har en nalle björn ca 40x30 som min både brottas med o släpar runt på. När jag håller på baksidan av björnen så kan björnen "broittas" tillbaka o det gillar min.
Promenader hjälper jättemycket så pröva det. Gärna i skogen så din iller kan gräva. När våran Lillstrumpa var liten var hon outtröttlig. Hon hade ett träd som hon börjat gräva ett hål vid rötterna som hon tyckte var jätteroligt så när det var som värst brukade jag gå dit och ställa mig så hon fick gräva av sig. Det hände att jag fick stå där i en timme ett par gånger mitt i natten men jag hade läsk och mackor förberedda för dom tillfällena 😃Jag hade picknick och Lillstrumpa grävde järnet 😃
Våra illrar gillar mest att vara ute när det är mörkt och det inte är så mycket folk och bilar runt i kring.
Att sparka tex en mindre fotboll på en gräsmatta får våra att rusa efter bollen och då blir dom av med mycket energi.
Att ha en grävlåda inomhus/på balkongen fylld med jord är också kul.
Sen skaffade vi en grytvante för hon brukar som din vilja bita av sig . När vi tar på oss vanten har hon nu lärt sig att hon får bita hårt i vanten. Hon blir helt överlycklig när vi tar fram den och jagar henne och busar och brottas med den på oss. Vi brukar jaga efter henne in i tunnlar så in med handen efter henne i tex såna där genomskinliga rör och peta lite på henne med vanten oj vilken fart det blir, då poppar hon av lycka.
🙂
Hm, gick inte så bra med hela iden om att gå ut så hon blir trött och inte orkar bitas. Så fort vi varit ute och kommer in hugger hon direkt mot fötter och händer, allt hon kommer åt..
Kattvippan däremot, hennes favoritleksak! :-)
#6 våra blir helt tokiga efter att vi varit ute, då är det bara hänga på deras lek och föröka trötta ut dom lite till :)