Annons:
Etiketterfodergodis
Läst 794 ggr
MrsAlsaed
2019-09-22 18:38

Hur mycket mat går åt?

Ska införskaffa min första iller. Vet att dom alltid ska ha tillgång till torrfoder (dom ska även få andra saker) men nu till frågan, hur mycket torrfoder går ungefär åt per dag? Och är de någon som skulle orka skriva ungefär hur deras kost ser ut under en vecka? Typ måndag 1 dl …. och 1 dl ….. tisdags 1 dl …. osv osv. Man ser så mycket olika informationer på internet om vad de ska få för föda.

Annons:
illernettan
2019-09-23 14:14
#1

Om du tänker utfodra med torrfoder så låt alltid det stå framme, så att illern kan bestämma själv när den äter. Jag börjar med en dl och fyller sedan på vid behov med en dl åt gången. Det blir ju gärna lite "knaster" kvar som illern inte äter och det brukar jag slänga bort. 

Ska du utfodra med kött så räknar man med ca 50 gram kött om dagen. Men ska du bara utfodra med rått kött så läs på ordentligt så att du inte missar någon viktig ingrediens. Ge inte illern för mycket rått kött för du kan riskera att dom sparar på köttet som blir liggande och efter ett tag luktar det inte så gott. Om du vill läsa på lite om BARF, så finns barf.ifokus där det även är utlagt ett schema på hur du kan utfodra.

Här får mina torrfoder som bas och sedan en köttgiva om dagen. På det sättet täcker jag upp alla beståndsdelar.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
2019-09-23 14:43
#2

Jag barfar endast och mina äter väldigt varierande mängd beroende på individ. Mush för katt är ett bra komplement till torrfoder och gillar de mush kan de äta det utan problem. Jag ger ca 2 bollar per måltid (2 måltider per dag) per hona och mellan 3-5 bollar per måltid per hane. Jag ger dock sällan mush oftare än 2-3 ggr i veckan och då bara som en måltid.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
2021-08-17 11:03
#3

Bra info här.

Även om jag vet hur jag ska mata min iller, så är detta en grej jag glömmer. Det är i a f något år sedan jag hade en ung iller hemma…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: