Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 521 ggr
Ooliit
9/16/19, 3:45 PM

Rumsrena illrar vid 1 års ålder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har två illrar som är över 1 år gamla. Köpt i småland av en uppfödare där. Finns inget uppfödningsbevis som jag fick, däremot sa han att de var vaccinerade osv. Har inte kontaktuppgifterna till uppfödaren kvar tyvärr, kan man lita på att de är vaccinerade? Mina små damer är inte 100% rumsrena utan missar säkert 20%, kan jag förvänta mig att de kommer kunna bli rumsrena? trots de börjar bli äldre, snart två år. Någon som haft en iller och lärt dem vara rumsrena i vuxen ålder? Tacksam för svar :)

Annons:
illernettan
9/17/19, 12:33 PM
#1

#1 Personligen skulle jag inte lita på att dom verkligen är vaccinerade. Hade uppfödaren gjort det, skulle ett vaccinationskort följt med. Jag skulle vaccinera. Rutinen är att göra det en gång om året.

Vissa illrar blir aldrig riktigt rumsrena och grunden läggs ju när dom är valpar, När jag lämnar ifrån mig valparna vid 10 veckor är dom till 80% rumsrena, sedan är det upp till dig som valpköpare att fortsätta mitt arbete. Jag brukar rekommendera att låta valparna vara på ett mindre utrymme, när du inte har uppsikt över dom,  tillsammans med en mängd lådor så att dom har att välja på. Allt eftersom dom blir duktigare och duktigare, desto större utrymme får dom. När dom är vuxna kan det bli knepigare då grunden inte finns på samma sätt. Det du kan göra är att övervaka dom med högögon och så fort någon börjar markera att det dags för låda, lyft över den dit och låt den inte gå därifrån förrän behovet är gjort. Beröm med rösten eller med en liten gotta. Men se upp med för gotta, du kan få en ögontjänare 🙂

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Upp till toppen
Annons: