Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 787 ggr
JossanH
2019-02-27 06:53

Insamling ADV-prover

***Insamling*** Hej alla illerägare! Under det senaste 1,5 åren har jag kämpat med att reda ut ett ADV-positivt resultat på en av mina illrar, Hassel. Detta har inneburit en stor ekonomisk påfrestning för mig. Jag har: Skickat prover för ELISA vid 7 tillfällen. Skickat prover för CIEP vid 2 tillfällen. Skickat prover för PCR vid 1 tillfälle. Vid 2 tillfällen har alla mina illrar sövts (5 st vid ett tillfälle, 13 vid ett annat) och det har tagits blod. Tusenlapparna har bokstavligen rullat! Vid flera tillfällen har ett par av illrarna testats med flera prover vilket har kostat extra. Jag har utöver provtagningar och veterinärbesök även fått slänga mängder med saker och byggt nytt för illrarna i och med det första positiva resultatet. Även det har förstås känts ekonomiskt. Som ni förstår är mitt illerkonto nästan helt tömt. Det som återstår nu för Hassel är tyvärr avlivning. Han har fått alldeles för lite social kontakt och tål inte längre förändringar. Han är oerhört lättstressad och låser sig helt när han blir skämd eller utsätts för nya situationer och människor. Jag kommer att avliva honom hos min lokala veterinär och skicka kroppen för obduktion till SVA och vissa organ skickas vidare för utredning för att försöka lokalisera det eventuella viruset. Även detta kommer kosta mig ett antal tusenlappar. Det jag dock önskar, som jag ekonomiskt inte själv reder ut, är att blod hade tagits från Hassel medan han är sövd innan avlivning, för att kunna skickas till Finland för test med ELISA, Holland för test med CIEP, USA för test med ELISA validerat för iller och 2 olika PCR, Danmark för test med deras ELISA för att på så sätt kunna jämföra resultaten mellan de olika testerna och se om de skiljer åt. Det sistnämnda är egentligen inte viktigt för mig i min situation då Hassel kommer utredas på det sätt som ger det högst troligt korrekta resultatet för honom, utan det är mer något jag är villig att erbjuda för att vi alla ska få möjlighet att jämföra de olika testen och för att förhoppningsvis göra det lättare att avgöra vilket test som är mest tillförlitligt vid provtagning av iller. För att kunna genomföra de olika testerna behöver jag därför stöd ekonomiskt. Många har haft åsikter om de olika testmetoderna och nu finns alltså chansen att bidra för att förhoppningsvis ge ännu lite mer klarhet i ADV på iller och hur testen står sig mot varandra. Det kommer kosta minst 1500:- för att få de olika testerna utfört, troligen kommer slutsumman hamna på närmre 2000:- med veterinärkostnad för blodprov, fraktkostnader och kostnad för att utföra proverna i de olika länderna. Får jag ihop för lite pengar för att utföra provtagningarna kommer de pengar jag fått ihop gå till att utföra de tester summan täcker med fokus på USA och det Danska ELISAtestet. Skulle jag få ihop mer pengar än vad proverna kostar att utföra kommer överskottet gå till Hassels utredning och obduktion. Alla provresultat kommer postas både på Iller.ifokus, Illertokigt och på min sida Vildingarnas Illrar. Du kan skänka din slant till Kontonr: 8480-6, 984 164 006-4 Swish: Skicka ett meddelande till mig så får du swishnumret då jag inte vill lägga ut mitt telefonnummer för allmänheten. Tack för din gåva! ❤️

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
JossanH
2019-02-27 10:58
#1

------------------ På 5 timmar har jag fått in 1400:- av er underbara människor! ❤️❤️❤️ Den slovenska illerföreningen "Zverinice"- Slovenian Ferret association, har beslutat sig för att gå in och betala de fakturor som inkommer från de olika länderna! Vill man fortfarande bidra med en slant till Hassels obduktion är det mer än välkommet, men kostnaderna för provtagningarna är nu täckta! ❤️❤️❤️ Stort tack!!! Måste erkänna att jag blir riktigt rörd av detta ❤️ --------------------

Sajtvärd på Iller.ifokus

Norrskenets
2019-02-27 18:46
#2

💖

Ceciliaolucifer
2019-02-27 23:21
#3

Känns som en självklarhet att hjälpa till. Hassels öde är så tragiskt men man måste ändå ta det beslut som tillslut gynnar djuret. Beklagar att du behöver ta beslutet för det är inget beslut ngn djurägare vill ta. Önskar att jag kunde gjort ngt mer men i nuläget är jag ingen lämplig djurägare. All heder till dig som är osjälvisk och kämpar för ökad kunskap om illrar.

Upp till toppen
Annons: