Annons:
Etikettförsäkringsfrågor
Läst 688 ggr
Grodan
2018-11-18 20:08

id-chip

Jag blev uppmärksammad av att en iller blev upphittad av Polisen i Stockholm 14 november. Enligt tråden på fb fick jag känslan av att det då var fritt fram för folk att anmäla att de gärna tog hand om illern (det var en pastell…). 

Ingenstans framgick om illern var id-chippad. Och det fick mig också att fundera över hur och om id-märkning på iller verkligen fungerar.

På hund vet jag att det fungerar. Det finns en lag på att alla hundar måste vara id-märkta/chippade. Alla hundar finns i Jordbruksverkets register och därför kan alla poliser "blippa" fram ägaren.

Men hur är det med iller idag? Jag vet att vi haft ett register förut, men hur fungerar det nu? Vet ens poliser att illrar id-chippas? Och vart lagras infon om vem som äger illern med id-nr xxxxx?

Knäppa frågor, men man vill ju för fasiken känna sig trygg i att man har en chans att få tillbaka sin pälskling i fall den kommer bort - för det händer faktiskt ganska ofta att illrar kommer lösa och i många fall återfinns de inte av ägaren…

(helt omöjligt att hitta rätt kategori till detta)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2018-11-18 20:18
#1

Jag skrev även nu i polisens tråd. Dock riskerar inlägget att bli bort-sorterat och/eller ignorerat. Och det känns väl inte jättekul att chatta med snuten heller… har aldrig gillat bängen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

animal-lover
2018-11-19 01:39
#2

Om man har förlorat sin iller så anmäler man det till polisen och då får man lämna chip nr och andra kännetecken så dom kollar alltid (vad jag vet) efter id-chip :) Sen är det alltid bra och höra av sig till den polismyndighet som har en upphittad iller om man nu förlorat sin då dom inte alltid tydligen är så duktiga på att dela med sig av info till varandra

illernettan
2018-11-19 17:52
#3

Tråkigt nog finns det inget allmänt register för illrar. Jag var för några år sen i kontakt med kattregistret och även hundregistret men det fanns inget som helst intresse att hjälpa till. Tror till och med jag pratat med jordbruksverket men inte heller där fick jag något napp. Som det är nu, så finns chipnumren uppskrivan hos veterinären och hos Agria. 

Jag antar att polisen kollar efter chip precis som dom gör med hund. För visst är alla hundar id-chippade?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Grodan
2018-11-20 02:00
#4

#2 Inte det första man tänker på kanske, att ringa polisen, när man tappar sin iller. 

#3 Japp, det är lag på att hundar ska id-märkas och det är Jordbruksverket som håller i registret.

Precis som jag trodde. Det är himla skrämmande, tråkigt och irriterande. Allt på en gång. Även sorgligt. Och sabla ignorant. Jordbruksverket borde hålla i ett iller-register!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

illernettan
2018-11-21 14:49
#5

#4 Jag kan bara hålla med. Känns som lite onödigt att id-chippa valpar när det sen inte följs upp. Men det är väl bara att fortsätta ligga på…under kan hända 🙂

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

animal-lover
2018-11-21 16:27
#6

#4 Det var det första jag gjorde när en av mina försvann. Som tur var så blev han upphittad ett kvarter hemifrån så tydligen var han på väg hem efter en dags äventyr 😛

Annons:
Upp till toppen
Annons: